vill börja kura-tror jag!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kakanforever

vill börja kura-tror jag!

Inlägg av kakanforever »

Jag har en dotter på 3månader som nog skulle behöva kuras tror jag.. Är det för tidigt? Jag och min man läste barnaboken för ett par månader men det kändes för tidigt då att börja, hon hade kolik i denna veva oxå så det var lite "to much".
Nu till några frågor:
-Ska man ha andningslarm även ute i vagnen på dagen? Vår vagn är så grund så när man lägger i madrass (som man måste ha för att lakanet inte ska korva sig) + larm så kommer dottern så högt upp att jag är rädd att hon ska trilla ur.. Just nu ligger hon på rygg i vagnen vilket funkar bra, iaf på dagen. Vi har dock införskaffat larm som vi haft i sängen.
-När man vagnar dem liggandes på mage, vad göra om de håller upp huvudet och skriker? Man kan ju knappast trycka ner kroppen med solfjäder + vagna, eller? Ellen blir helt hysterisk iaf..
Jag klurade lite på dagsrutiner:
7.30-8 vakna och amma
9-10.30 sova
11 amma
12-13.30 sova
14 amma
15-15.45 sova
17 amma
17.30-18.15 sova
20.15 amma + sova natt.
05 amma

Är det bättre att vänta med kurandet tills hon är 4mån och kan sova 12h? Som det är nu så har hon först och främst svårt att somna på kvällen, somnar ofta inte förrän vid 21-21.30. Slutar ofta vid att hon är så övertrött att hon skriker sig tills söms (tar ej napp, vet att man ändå ska sluta i och med kurandet) Sen kan hon ibland sova av sig självt ända till 4-5 men ofta vaknar hon runt 2-3 tiden.. Vill då äta och äter så mycket att hon sen måste kräkas och inte vill ligga ner (antagligen stör kräkningarna henne)
Att sova middag på fm brukar gå ganska bra om man vagnar henne en stund men sen känns det som om hela dagen går ut på att få henne att sova och framförallt somna innan hon blir för övertrött :(

Tror ni sova-hela natten kuren är nåt för Ellen? Vet att vi måste läsa på igen ordentligt innan vi startar!
Kakan mamma till Ellen född 080519
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej kakanforever och välkommen hit :heart: :D

Lillan är nu förliten för att kuras, hon ska minst vara fyra månader. Det du kan göra fram tills dess är att förbereda dig väl. Ju mer förbered du är desto bättre och lättare går det. Du kan också redan nu följa ett schema. :wink:

Angående andningslarm så skulle jag absolut använda det oavsätt sovläge. Det dör barn på rygg i sverige. :roll:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ab73

Inlägg av ab73 »

Hejsan
Jag håller med Ida här. Använd larm och läs på om kuren.

Det kan ju hända att ni inte alls behöver kura sedan. Försök få henne att somna tidigare på kvällarna, så att hon inte hinner bli övertrött.

Jag vet folk som gjort så med sina små och sedan vid 22-tiden matat dem "i sömnen " så att säga. Då borde hon stå sig till 4 tiden då nattmålet vanligtvis infaller.

Om ni vagnar på mage så kan ni vid varje gång ni skjuter vagnen ifrån er trycka till över ryggen som en solfjäder, den sk tryckpressen. Då hinner hon inte upp och får ett rejält besked att nu ska man sova. Jag tror inte hon blir hysterisk :wink: hon undrar nog bara vad mamma gör om hon börjar skrika. Då måste du veta vad du gör så att du inte "frågar " henne om det är ok.
Läs på om kuren och återkom om du har frågor.

Lycka till !

Ann-Sofi
Mamma till fartfylld son född i dec 05
kakanforever

Inlägg av kakanforever »

Tack för era snabba svar!

Usch just nu funkar läggningen inte alls.. Hon har skrikit sig till söms i två dagar nu... :cry:
Har gjort upp ett schema för dagen med mat och sovtider och har nästan följt dem men till natten är hon ändå för övertrött... Usch inte alls skoj.. Ikväll skrek hon en timma, fick tillslut ge ersättning för att lugna ner henne.. Att vagna går bara inte, skriker som en stucken gris... Kanske frågar jag henne om det är ok, vet inte rikitigt men eftersom jag tycker hennes skrik är jobbigt känner hon säkert det..
Längtar till hon är 4mån så vi kan kura på riktigt..
Kakan mamma till Ellen född 080519
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur ser schemat ut? Vad gör du för att lugna henne?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"