Frågor efter första nattens kurande!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mariaulfsdotter

Frågor efter första nattens kurande!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej!

I går kväll började vi att kura vår lilla ögonsten :)
Han somnade fort och vaknade sedan 23.20, jag buffade, ramsade och bekräftade. Tyst på en gång.
Vaknade igen 23.30 upprepade proceduren tre ggr, han var arg! Men somnade snabbt.
Vaknade igen 02.39, buffade, ramsade och bekräftade, nu var han riktigt upprörd. I slutet efter jag sagt bekräftelsen så gnällde han till och var sen tyst, då gav jag honom bekräftelsen igen. Då började han gnälla igen men blev sen tyst och jag bekräftade igen. Var det rätt :?: Eller skulle jag ha påminnt honom först :?: Somade 03.24 igen.
Sen sov sötis ända till 06.50 då vi bestämmde oss för att väcka honom tio min tidigare.

Frågor inför natt 2.
Jag undrar om han vaknar vid tex sex och ligger och pratar för sig själv, ska man in och buffa då, säga ramsan el låta honom vara?

När vi lägger honom ikväll ska man prova och se om han somnar utan att vi buffar el ska vi buffa för säkerhets skull :?:

Om han vaknar tio min tidigare än vad han ska är det ok att göra morgon då om han inte skriker :?:

Är helt slut idag men nu när man ser att det funkar så bra så är det riktigt roligt :D

Får se hur det går i natt :?
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
mariaulfsdotter

Glömde en fråga :D

När han ska sova i vagnen på dagarna så somnar han oftast av sig själv när vi går med vagnen. Men tycker ni att man ska vagna med stadiga tag och sen låta vagnen stå stilla? Räcker det inte att säga ramsan när man lägger ner honom och sedan gå med vagnen?
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
mariaulfsdotter

Kris!!!!

Min man gick ut med vår son i vagnen för att han skulle sova sin fm lur. Men han bara skriker och vill inte sova. Hur ska vi göra när han ligger i vagnen?

Tacksam för svar fort!!!!
twins

Inlägg av twins »

Nu är jag glad nybörjare, men som jag förstått så är första dagen som första natten. Om du har i vagnen så vagna tills han är lugn (istället för att buffa som du gjorde inatt) och ramsa dig därifrån. Om han skriker upp sig igen så vagna tills lugn igen osv. Glöm inte att bekräfta när han tystnat. Häng gärna något över vagnen så det blir lite mörkare. Hoppas någon expert dyker upp snart. Lycka till.

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Behövs ingen expert. :D Men, det är bra om vi håller oss till samma tråd, så vi som svarar har hela bilden. Vi avslutar därför här och fortsätter i den ursrprungliga.

Om natten: Ni har skött er galant i natt!
Om han är nöjd så behöver man inte göra någonting. Möjligen en upplysande ramsa om man tycker att det behövs. Ju mindre man som förälder behöver göra destå bättre, är regeln.

Klart ni kan använda marginalkvarten på morgonen, speciellt om det är ett glatt uppvak.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"