Smaklös barntandkräm, finns det?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Smaklös barntandkräm, finns det?

Inlägg av lilla mia »

Hej.
Dottern närmar sig 3 år och har nu sedan ett par månader krånglat med tandborstningen. Inte tandkräm- den är stark!
Vi kör med bamsetandkräm. Och har gjort det sen hon var börjde borsta. Det har gått hur bra som helst till nu. Nu har vi börjat kompromissa och ta jättelite tandkräm på borsten men hon känner av den ändå och ska spotta och skölja direkt när hon fått in den i munnen. Borstar vi helt utan tandkräm så är det inga problem alls med borstningen.
Nån men liknande problem? Är detta övergående? Någon mild tandkräm som finna att köpa?

Kram Mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Weledas barntandkräm?

:D
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

Jaha. :D

Vart köper man den? Har aldrig hört talas om....

/Mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Du hittar den på www.weleda.se eller på hälsokost :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Om jag vill minnas mig rätt är Weledas tandkräm UTAN flour, detta kan vara bra att ha i åtanke om det är så att man vill ha det av någon anledning. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Apotekets egen tandkräm är mildare än de flesta andra. Den har jag använt på båda barnen eftersom de inte tålt någon annan. Den innehåller minst ämnen av alla femtioelva sorter jag jämfört :roll:
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej!

får ta mig till apoteket och kolla in deras tandkräm. flour vill jag ju ha. det är ju det som skyddar tänderna!
hopplöst är det iaf med tandborstningen fortfarande trots att vi tar lite lite lite tandkräm- så det knappt syns.

tack för tipsen!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Hittade precis den här tråden. Någon som vet mer?

:D
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej!
ha ha, den där gamla tråden!
vad ville du veta?
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Så vad kommer man fram till? Ska vi bojkotta flourtandkrämen nu då eller köra på som vanligt?
Jag bor i Uppsala, när jag var liten var vattnet här väldigt flourrikt (vi behövde aldrig flourskölja och liknande eftersom vi drack flouret :shock: ). Detta har man ändrat på - varför?

(en parentes: i Frankrike ger man barn flour från det att de är ca 1-2 månader för att förebygga inför kommande tänder. Detta ges i liten sprut i munnen, typ ett par ml - vet inte exakta mängden - liknande en sån man ger medicin till barnen i. Är inte det jättekonstigt? Jag frågade om detta och mamman svarade: de (antagligen typ BVC) säger att vi ska göra så.)

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
MiHa
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 nov 2010, 19:23
Ort: Åland

Inlägg av MiHa »

Ummusab skrev:Så vad kommer man fram till? Ska vi bojkotta flourtandkrämen nu då eller köra på som vanligt?
Jag bor i Uppsala, när jag var liten var vattnet här väldigt flourrikt (vi behövde aldrig flourskölja och liknande eftersom vi drack flouret :shock: ). Detta har man ändrat på - varför?

(en parentes: i Frankrike ger man barn flour från det att de är ca 1-2 månader för att förebygga inför kommande tänder. Detta ges i liten sprut i munnen, typ ett par ml - vet inte exakta mängden - liknande en sån man ger medicin till barnen i. Är inte det jättekonstigt? Jag frågade om detta och mamman svarade: de (antagligen typ BVC) säger att vi ska göra så.)

/Umm Musab
Uppsala - om de slutat tillsätta fluor i dricksvattnet där, är det säkert av samma anledning de slutade i Göteborg där jag bodde länge sen: Det gav inga resultat. Inte så konstigt - - endast 3% av kranvatten dricks, och det åker ju ner i magen...

Och även om fluor gör emaljen hårdare, vad händer när man fluorat halva livet? Fluoritis är mycket vanligt.

Frankrike - helt otroligt! Det måste ju betyda att man vet att fluoret går genom slemhinnor och möter tänderna under tandköttet! Då vill inte jag ha med fluor att göra, för då går det ju runt i blodet...

Nej bättre då med glycerin-fri och fluor-fri tandkräm, finns på Åland, även på webshop: LÄNK
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"