Hej!
Tack för alla tips och svar på mina tidigare frågor.
Vi har ännu inte vågat oss på vagning, men är nog redo om några nätter.
Jag är nu hos mina föräldrar på 1 vecka för att få avlastning och med mormors hjälp har vi börjat styra upp hans dagar med mat och sömn. Vi försöker få en vakentid med mat m.m på ca 2 h och sedan ut i vagnen för sömn. Han sover ca 1-2 h i vagnen, men den är lite orolig emellanåt.
Jag blev lite osäker på "standardmodellen", skall jag låta honom vara vaken en bra stund efter sista matningen (B2) eller är det ok med all socialsamvaro mellan matningarna???
Nu till min fråga om "vagning", hur kraftigt är det ok att dra vagnen? Min mor tycker det verkar vara misshandel att rycka kraftig, hon är orolig för hans hjärna... Hon menar på att man borde få samma effekt som vagning om man kör vagnen över en tröskel men att det är mera skonsamt för lill killen, vad tror ni?? Jag önskar ibland att man kunde se hur en korrekt vagning går till i verkligheten, det är så himla osäkert med denna metod nu innan jag har dragit igång.
Hur menar ni att jag skall kombinera vagning med tillrättaläggande och solfjädern? Räcker det inte med att vagna???
Det blev visst många frågor , men detta känns ännu mycket osäker...
Vi har förresten haft två ok nätter med amning 23, 01, 05, men inatt pajade det igen med amning en gång i timmen. Jag hoppas fortfarande att han skall korrigera sig själv lite nu när vi är lite bättre på matning och sömn under dagarna.
MVH Kattis
Fråga ang. vagning
Fråga ang. vagning
Mamma till son f?dd 14 okt 2004
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ser inte åldern på barnet men han kan ju inte gärna vara lastgammal eftersom han får fint plats i vagnen, tydligen. Mamma har rätt så till vida att tröskeldragande och vagnande över mattkanter fungerar alldeles utmärkt lugnande - men i regel fastnar man strax och får stå i timmar, eftersom vagningen helt enkelt blir så skön och så invand, att barnet skriker efter den så fort vagnen står still. Läs om vagningen på verktygslistan! Det är knyckarna och farten som är effektiva och jag lovar, de framkallar inga hjärnskakningar. Men man måste öva med tyngd i vagnen, man måste få in rätt teknik - INNAN
Barnet borde vara stort nog nu för att äta inom en timmes tid med samtliga påfyllningar, inte en och en halv (vilket gäller för nyfödda). Resten av vakentiden ska han få ägna sig åt diverse sociala saker men inte längre få skvättar eller småslurkar inför nästa sovpass. Han lär sig nu att äta mer mat mer sällan, och det är så det ska vara
Barnet borde vara stort nog nu för att äta inom en timmes tid med samtliga påfyllningar, inte en och en halv (vilket gäller för nyfödda). Resten av vakentiden ska han få ägna sig åt diverse sociala saker men inte längre få skvättar eller småslurkar inför nästa sovpass. Han lär sig nu att äta mer mat mer sällan, och det är så det ska vara
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022