dagslursproblem för 1:åring

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
gunnar

dagslursproblem för 1:åring

Inlägg av gunnar »

Vår 1:åring har fått problem med dagssömnen. Meningen är att han ska sova 19-07, men han har vaknat mellan 6-6,30 den senaste månaden. Därefter sover han vid 9,30-10,45 vilket fungerar någorlunda. Men eftermiddagsluren vägrar infinna sig, samtidigt är han för trött för att hålla igång till läggdags. Att förskjuta morgonluren är omöjligt, vi har försökt och då har han det varit skrik och tårar som slutat med sömn på stället.
Har ni några förslag?
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Vad tror du om en 5-minutare på morgonen och att skjuta på middagsluren :?: Är en liten övergångsperiod som snart kommer att ge sig. Fortsätt med eftermiddagsluren vid bestämd tid och låt honom vila om han inte somnar. Som Anna säger - vi ska ge förutsättningarna. Vad de sedan gör med sin sovtid är upp till dem. I ert fall hade jag lagt den till vagnen för det blir ofta lättare.

Runt 1-års dagen hade vi morgon 06.30 (senast...) och middagslur 10.30-12.00. Därefter en em lur vid 15-tiden som efter en tid övergick till att vara ett par gånger i veckan.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
gunnar

Inlägg av gunnar »

Vi får försöka hålla honom vid liv längre på mornarna. De senaste dagarna har han tagit en 15-20 minutare vid 16-tiden men det verkar ha medfört att insomningen på kvällarna har börjat krångla. Nu somnar han först vid 19.40 efter mycket skrik och bråk.
Petra
schnokie

Inlägg av schnokie »

Hej!

Vi hade också lite strul vid 1-år och det blev mycket bättre sen vi ändrade schemat till en längre sovtid mitt på dagen. (12-14)
Den första tiden fick man göra allt för att hålla tjejen vaken tills det var dags att sova :) (jag använde marginal kvartarna flitigt)

Ang. tidiga mornar, så lät jag henne gnöla lite och gjorde sen morgon när jag fick nog. Det tog ett tag men sen satt sig det också. :D

Nu när hon är en gammal dam på snart 20 månader är jag ganska generös med tiderna - hon läggs mellan 19:30 - 20:00 (beroende på hur dagsluren varit) sen sover hon tills hon vaknar mellan 7:15-7:45. Middagsluren intas alltid runt 12:00/12:30 och sen far hon sova hur länge som hellst (nästan) inte längre än 14:30 för då sover hon inte på kvällen.

Jag vet inte om mitt inlägg hjälper er, men fundera på att lägga en längre lur på dagen istället för att hatta med två lurar som inte alltid fungerar.

Anki
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
gunnar

Inlägg av gunnar »

Ska försöka med en långlur. Idag vaknade han 6.15 och jag lyckades hålla honom vaken till 9.45. Nu sover han lite oroligt men jag hoppas han inte vaknar förrän vid 12 så vi kan försöka skippa eftermiddagsluren. Hoppas komma i kapp med lite sömn för honom så att han orkar hålla sig vaken längre på dagen. Det är ju tyvärr inte så mycket party party hemma så att han håller sig vaken pga det. Håll tummarna :)
Petra
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"