Jag har tvillingar, och kan inte låta bli att märka skillnaden i utvecklingstakt.
Egentligen märktes det ju vid förlossningen.
Flickan var spretig och styv och stark i hela kroppen, pojken mjuk, och mindre rörlig, och mest helt lugn.
Lika var det i magen, han sparkade sällan, och hon mest hela tiden.
Hon rullade runt redan, drygt 5 veckor gammal
Han gör inte det. Han lyckas att vrida huvudet från sida till sida. Men verkar sakna styrka i nacke, rygg, eller armar.
Ha verkar faktiskt inte särskilt intresserad av att komma någon vart.
Lägger jag honom på mage, ja då är han nöjd så, strävar inte, kämpar inte.
Inte med huvuddelen i vart fall, inte med armar, ,han kämpar lite med benen om han blir missnöjd, och så dunsar han näsan i underlaget.
De var på 2 månaders kontroll, redan vid 6 veckor (lite orättvisst
De är ju inte ens 2 månader, nu i skrivande stund.
Hon var ju självklar, barnläkarne var mäkta inponerad av flickan.
När de undersökte pojken, så sadess inte mycket...
På andra områden ligger de mer lika, med kommunikation, och gensvar...
Jag vet inte om barnen ligger på varsin ytterlighet, varpå flickan ligger långt över det normala, och han ligger lite under...
Mina två barn innan har ju varit tidiga i utvecklingen, men inte lika tidiga som hon,
och ingen av mina barn, har varit så mjuk och lugn som han.
När jag sen ser på utvecklingen och jämför, så har jag även något annat som gnager.
Pojken föddes med navelsträngen HÅRT virad runt halsen. Var väldigt blå, riktigt obehagligt. Och mådde inte bra efteråt.
Och jag vet ju att det kan bli skador vid syrebrist...
Han hade visserligen rätt bra apgar poäng. 8 9 9
med avdrag för hjärtfrekvens och hudfärg, men muskeltonus var full poäng, likaså andning. Jag vet att ingen här kan ställa diagnos, eller ens bör, men jag undrar hur jag tränar, nacke, rygg armar.
Jag har båda barnen mycket på magen, såväl sovandes som vakna, och ingen misstrivs direkt med det, såvida de inte börjar bli trötta eller hungriga.
Men som sagt han strävar inte, kämpar liksom inte, utan ligger mest som han blivit lagd
Finns något att göra, och KAN det vara så här enorm skillnad i utvecklingen