Tillbaka från Philadelphia....

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Tillbaka från Philadelphia....

Inlägg av Mata »

Nu känns det som jag har lite att stå i...
Vid slutet av kursen rekommenderades att man inte ska åka hem och börja ett storslaget träningsprogram på direkten, utan vila ut först.
Inte så lätt med en 6-timmars tidskillnad och bebis som vant sig vid att dela säng med mig under resan :oops: :) ..

Det rekommenderades att börja med att tänka igenom kosten, utesluta en rad födoämnen under en tid och sen återintroducera dem för att se reaktioner. Jag har dock bestämt att göra det där norska testet för mjölk och gluten-intolerans, för det känns för stort att bara ta bort det för en tid.
Men jag har tagit bort allt socker. Vi äter sen tidigare inte vitt socker, men nu har vi tagit bort även råsocker och dragit ned på allt slags socker utan hela frukter och grönsaker.

Jag skulle vilja berätta en massa om kursen, men nu är det mitt i natten...

Men jag har frågor!
För krypning och ålning tycker jag det kan vara bra att ha en lång remsa som man kan rulla ihop och ha utomhus?
Vi har så trångt inne och vi är inte så mycket inne denna årstid ändå.
Tips om lämpliga mattor tas tacksamt emot.

Och några andra men min hjärna funkar inte så bra vid denna tid av dygnet...

Ska berätta mer när den gör det. :wink:
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jag har inga svar, men ett varmt välkommen hem :heart: :wink:

Kram!
/Fjällmor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja om det skall ÅLAS ute kanske en gammal typ vaxduk kan funka? Något gliiidbart och sen ha velour kläder på kroppen.

För krypning så tycker jag att mera filt, eller liggunderlagsmaterial är bättre, för där får kläderna bättre grepp samt kroppen.

Så det blir 2 olika typ av underlag. :wink:

Ser fram emot mer rapporter från er resa. Och jag håller med. Behåll anteckningarna du har och skriv ner dina tankar kring det du lärde dig på kursen så du verkligen VET vilka bitar du KAN och verkligen ORKAR satsta på. Bättre göra 1-2 saker ordetligt och rätt än 10 saker halvdant. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Tack för välkomnadet hem och tipsen!

Har varit och kollat på mattor och hittat artificiell, mjuk "gräsmatta" för 30:-/kvm. För ålning är det svårare, vaxduk misstänker jag kan skrynkla sig. Linoleum är nog bättre, men dyrt (eller?).

Mer frågor!
Angående maskning har jag fått ett papper att ge till mitt barns läkare med information hur det funkar och uppmaningen att denne ger sitt godkännade och IAHP skickar information direkt till denne som då är den som ska berätta för mig hur det funkar.
Någon med erfarenhet av hur det går att fråga sin läkare (som kanske inte hört om detta tidigare osv)?
Och vilken läkare är vår egentligen? Vi har ju kontakt med en barnneurolog på Huddinge sjukhus och vi har en läkare på BVC (som vi träffat en gång och hon har så bestämda uppfattningar om saker och ting så jag är lite rädd att fråga henne.)
Kanske är det inte så svårt, eller?

Om kursen nu...
e
Förutom mig och Stellas mamma var där även en svensk pappa vars fru tidigare gått kursen. Det var en hel del danskar där och folk från alla möjliga platser Indien, Kazaksthan, Tyskland, Sydamerika och förstås en del från USA.
Alltsom allt ca 80 mammor och pappor. Ganska många kom solo som jag.
IAHP ligger väldigt vackert till, faktiskt var hela Philadelphia en riktigt vacker stad (tyckte jag som sällan gillar städer). Området de har är rätt stort och fullt med jättelika pinjeträd, trädgårdar och gräsmattor.
Själva kursen var verkligen intensiv, vi började 8.30-9.30 på morgonen och slutade 19.00-20-00 kvällstid.
Lektionerna varar hela tiden 50 minuter, sen är det 10 min rast och så vidare så man hinner bara springa iväg och dricka något, eller ta lite frisk lift, sen in igen. Lektionslängden var bra för det är precis så länge man orkar hålla koncetrationen på topp och lyssna uppmärksamt.
Föredragen var också verkligen intressanta och faktiskt roliga och underhållande. Glenn Doman måste vara ganska gammal nu, men han höll sina lektioner med.
Sen gav hans son och dotter Janet Doman och Douglas Doman många av föredragen. Sen var det en som talade om de fysiska övningarna och en doktor som gav råd angående diet etc. Han blev överröst av frågor på rasten efter hans föredrag. Honom skulle nog många velat ha hört mer av.

Man hade chans på alla raster att ställa frågor till personalen som stod lite här och där.

Kursen var intresiv som sagt och jag drömde om den på natten... Jag antecknade för fullt som tur var, för man kan ju inte minnas allt.
Vi fick en pärm som vid slutet av kursen var full med anteckningar och häften och papper som de delar ut i samband med olika ämnen.
Jag har fortfarande inte läst allt, men jag håller på.

Jag känner att jag fick det jag behövde ur kursen för nu är
jg på väg att i praktiken omsätta den kunskap som jag till stor del redan fått genom detta forum och de böcker jag redan läst av Glenn Doman, men jag behövde höra det hela med egna öron och träffa de som står bakom det hela.
Och det var bra att Hege varnade för att det kunde vara lite amerikanskt av sig för det var det ibland och det har jag lite svårt för, men jag kunde nog ha överenseende med detta.

Vid slutet av kursen rekommenderades att man nu åker hem, vilar och planerar. Börjar med att lägga om kosten till nyttigaste möjliga och utesluter onyttigt och kända allergener.
Vi ska göra det där norsk peptid-testet nu och jag tänkte även testa hår och avföring (det finns laboratorier i Sverige som gör detta) för att upptäcka om hon eventuellt lider av brist på någon vitamin eller mineral och om hon har någon störning i tarmes bakterieflora eller svamp eller jäst. Detta är mycket vanligt hos barn med diagnosen DAMP tex.

Allt för nu....
Har någon idéer om maskning och läkare så är jag tacksam för tips.

:)
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Välkommen hem :D Vilken resa :thumbsup: Tack för att vi får ta del av den. Också väldigt nyfiken på vad petidtester och andra analyser kan ge - så jag hoppas du fortsätter rapportera, Mata [-o<
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Mata

Tack för lång och utförlig rapport! Det är alltid roligt (och lite nervöst) att höra hur det har gått när folk har åkt i väg på kurs.

Masking kan jag säga har varit av det viktigaste vi gjorde för våran dotter.

Helt kort för nya läsare: Masking är ett program för att öka syretillgången till en hjärna som har kronisk brist på syre. Bristen kommer ofta av att barnet andas grunt och oregelbundet.

Masking gör två saker:
1) Tvinger barnet att andas djupt för en kort period
2) Utvidgar blodådror i hjärnan, så att mer syre kan fraktas till olika delar av hjärnan

Effekten av masking varar bare fyra-fem minuter, så masking är något man får upprepa 60 - 80 gånger om dagen.

Masking görs med en liten påse man andas i. (Tänk en sån mask som ska ramla ner om det blir lite syre i en flygkabin.) Man fäster masken över näsa och mun, och med ett band runt huvudet (precis som på flyg...)
Våran påse har ett litet hål, som hölls öppet av något som ser ut som en två cm bit av ett sugrör.

När barnet andas i masken under ett visst antal sekunder (allt efter vad IAHP tillråder just detta barn), så händer följande: Barnet andas ut sin egen koldioksid som hamnar i påsen. Dette andas så barnet IN igen, blandat med den luft som barnet klarar av att dra in genom sugrörsöppningen. Efter bara nåra sekunder börjar barnet ta DJUPA andetag, för så reagerar kroppen när man får för mycket koldioksid. Efter några sekunder med dessa riktigt djupa andetag tar man bort masken, och i 30 - 60 sekunder efter att masken är tatt bort så vill barnet fortsätta med djupa andetag, men nu andas det luft. Luft som innehåller syre, som nu transporteras till hjärnan, där koldioksiden har bidragit till att blodådrorna har vidgat ut sig.

Men som sagt, denna effekten av koldioksiden varar bara 4 - 5 minuter, så är det dags igen.

När man tar med sig barnet till IAHP, så lär IAHP ut hur man ska göra när man maskar. OBS!! Det här var bara en LITEN del av upplärningen, ingen måste börja maska sitt barn efter vad jag skrivit.

Men har man inte sitt barn med sig, så kan IAHP skicka upplärning till barnets läkare, som så kan lära ut till föräldrarna. Det är mycket viktigt att maskeprogrammet görs korrekt, annars kan man skada mer än man gör nytta.

Så kommer det stora problemet. Vanliga läkare har aldrig hört om IAHP. De har aldrig hört om masking. Plastpåse över barnets näse och mun? 80 gånger om dagen?? Aldrig!! Det vill de inte vara med på. (En mamma jag känner med ett barn med svår epilepsi suckade tungt på läkarens kontor, och påpekade att de hade nog epilepsimedisiner hemma i kylen till att ta livet av hela familjen. Och plastpåser hade de också i kökslådan, i fall de skulle komma på tanken att döda ungen. Det behövde de inte IAHP's masking till. )

Läkarna vet att man andas djupt av koldioksid, och det är också känd att blodådrorna utvidgas. Men det är inte bevisad att syre passerar ut genom blodårdornas väggar, och till hjärnan. Eller att det skulle kunne göra någon bättring för ett hjärnskadad barn. Där hittar många läkare sitt argument för att säga nej till att lära sig masking, och sen lära ut det till föräldrar.

Vi lyckades inte hitta någon läkare som ville göra detta för oss. Vi var tvungen vänta till våran första appointment hos IAHP.

Men sen började Felicia prata, första veckan in på maskingprogrammet. Hon var fyra år, och jag blir fortfarande tårögd när jag tänker på det.

Som sagt, det är svårt att hitta en läkare som vill göra detta. Men vilken som helst läkare som säger ja kan göra det, det behöver inte vara barnets läkare.

Lycka till, och rapportera mera!!

Kram, Hege
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hege skrev: Men sen började Felicia prata, första veckan in på maskingprogrammet. Hon var fyra år, och jag blir fortfarande tårögd när jag tänker på det.
:heart:

Tack för intressant läsning Mata, vilken gåva att få följa er!

:heart: :D

Kram!
/Fjällmor
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Tack för svar!

Men som jag misstänkte... Angående läkare.
Hur har alla andra i Sverige gjort?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Alexander
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 11:05
Ort: Göteborg

Inlägg av Alexander »

Hej,

Vi har pratat med IAHP om detta då det är ett återkommande problem. Enligt IAHP så räcker det om man kan få läkarintyg på att både hjärta och lunger är normala. Det är nämlig detta som IAHP måste veta för att godkänna maskning.

Alltså be den svenska läkaren undersöka hjärta och lunger och skriva ett litet papper på att dessa är normala. Skicka sedan in dessa till IAHP och förklara svårigheten som finns med att få läkare att godkänna just maskningen.

Det finns dock läkare som har godkänt maskning, rent generellt verkar det vara så desto mer hjärnskadat barn man har desto större chans har man att få läkare att tilllåta alternativa metoder. Det verkar dock som att många svenskar har fått vänta till appointment för att få maskningen godkänd. Vi fick den godkänd när vi var i Italien första gången.

Lycka till och ta gärna direkt kontakt med oss via hemsidan www.hjarnstimulans.se.

Mvh Per
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Hej igen!
Som jag förstod så behöver jag ändå en läkare som de skickar förklaringen till och som förklarar det för oss."No exceptions" stod det i ett papper.
Så vi får se.
Vi har nu fått hem peptid-test, ska göra det på måndag och skicka...
Tack för inbjudan, men jag förstår inte riktigt hur man gör på er hemsida...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "