Tack för välkomnadet hem och tipsen!
Har varit och kollat på mattor och hittat artificiell, mjuk "gräsmatta" för 30:-/kvm. För ålning är det svårare, vaxduk misstänker jag kan skrynkla sig. Linoleum är nog bättre, men dyrt (eller?).
Mer frågor!
Angående maskning har jag fått ett papper att ge till mitt barns läkare med information hur det funkar och uppmaningen att denne ger sitt godkännade och IAHP skickar information direkt till denne som då är den som ska berätta för mig hur det funkar.
Någon med erfarenhet av hur det går att fråga sin läkare (som kanske inte hört om detta tidigare osv)?
Och vilken läkare är vår egentligen? Vi har ju kontakt med en barnneurolog på Huddinge sjukhus och vi har en läkare på BVC (som vi träffat en gång och hon har så bestämda uppfattningar om saker och ting så jag är lite rädd att fråga henne.)
Kanske är det inte så svårt, eller?
Om kursen nu...
e
Förutom mig och Stellas mamma var där även en svensk pappa vars fru tidigare gått kursen. Det var en hel del danskar där och folk från alla möjliga platser Indien, Kazaksthan, Tyskland, Sydamerika och förstås en del från USA.
Alltsom allt ca 80 mammor och pappor. Ganska många kom solo som jag.
IAHP ligger väldigt vackert till, faktiskt var hela Philadelphia en riktigt vacker stad (tyckte jag som sällan gillar städer). Området de har är rätt stort och fullt med jättelika pinjeträd, trädgårdar och gräsmattor.
Själva kursen var verkligen intensiv, vi började 8.30-9.30 på morgonen och slutade 19.00-20-00 kvällstid.
Lektionerna varar hela tiden 50 minuter, sen är det 10 min rast och så vidare så man hinner bara springa iväg och dricka något, eller ta lite frisk lift, sen in igen. Lektionslängden var bra för det är precis så länge man orkar hålla koncetrationen på topp och lyssna uppmärksamt.
Föredragen var också verkligen intressanta och faktiskt roliga och underhållande. Glenn Doman måste vara ganska gammal nu, men han höll sina lektioner med.
Sen gav hans son och dotter Janet Doman och Douglas Doman många av föredragen. Sen var det en som talade om de fysiska övningarna och en doktor som gav råd angående diet etc. Han blev överröst av frågor på rasten efter hans föredrag. Honom skulle nog många velat ha hört mer av.
Man hade chans på alla raster att ställa frågor till personalen som stod lite här och där.
Kursen var intresiv som sagt och jag drömde om den på natten... Jag antecknade för fullt som tur var, för man kan ju inte minnas allt.
Vi fick en pärm som vid slutet av kursen var full med anteckningar och häften och papper som de delar ut i samband med olika ämnen.
Jag har fortfarande inte läst allt, men jag håller på.
Jag känner att jag fick det jag behövde ur kursen för nu är
jg på väg att i praktiken omsätta den kunskap som jag till stor del redan fått genom detta forum och de böcker jag redan läst av Glenn Doman, men jag behövde höra det hela med egna öron och träffa de som står bakom det hela.
Och det var bra att Hege varnade för att det kunde vara lite amerikanskt av sig för det var det ibland och det har jag lite svårt för, men jag kunde nog ha överenseende med detta.
Vid slutet av kursen rekommenderades att man nu åker hem, vilar och planerar. Börjar med att lägga om kosten till nyttigaste möjliga och utesluter onyttigt och kända allergener.
Vi ska göra det där norsk peptid-testet nu och jag tänkte även testa hår och avföring (det finns laboratorier i Sverige som gör detta) för att upptäcka om hon eventuellt lider av brist på någon vitamin eller mineral och om hon har någon störning i tarmes bakterieflora eller svamp eller jäst. Detta är mycket vanligt hos barn med diagnosen DAMP tex.
Allt för nu....
Har någon idéer om maskning och läkare så är jag tacksam för tips.