omega 3

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

omega 3

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Har under ca 3 månader ätit omega 3 för gravida, men idag när jag var på mödravården sa hon att hon INTE rekomenderade att göra det..(hade en annan barnmorska idag) eftersom man inte skulle äta hälsokost under graviditeten. Jag själv tycker inte att det är samma sak..fiskolja och hälsokost tabletter..eller? alla rekomenderar olika. Vad tror ni?
mvh tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag äter omega 3 varje dag ("Fritt flyt"). Min BM vet om detta och har aldrig sagt ett knysst om det. I andra nordiska länder rekommenderar man fiskolja till gravida.

Nancy
Boris
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 13 aug 2007, 12:36
Ort: Oslo

Inlägg av Boris »

Hej,
Jag berättade och för min BM att jag åt Omega3 varpå hon sa: Jag måste fråga läkaren om det är att rekomendera. Två dagar senare ringde hon tillbaka o berättade att läkaren sagt att om jag redan ätit Omega3 ett längre tag (4 mön för mig) så kan jag lika gärna fortsätta men det innebär enligt den läkaren en liten (vet ej %) ökadrisk att mamman blöder mer vid förlossningen. Mitt personliga respons på det blev att jag kan gott blöda lite mer vid förlossning, är ju på sjukhus, för att min bebis ska få bästa mäjliga utveckling i magen. Speciellt EPA, DHA syrorna för hjärnan. :idea:

Ska se om jag hittar länken till de raporter från Australieniska barnhälsåvården där de mätt språkutvecklingen hos barn vars mödrar åt/ej åt Omega3 ubder graviditeten som strakt påvisar ökad språkutveckling vid två års ålder för de vars mödrar som ätit DHA
Prinsessa född 06/04/2008
Boris
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 13 aug 2007, 12:36
Ort: Oslo

Inlägg av Boris »

PS jag blödde endast 2dl under förlossningen enligt mina papper. DS
Prinsessa född 06/04/2008
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag undrar om nån vet huruvida det skulle påverka blödningen vid ett kejsarsnitt också :?: Jag äter omega 3 och gjorde så förra graviditeten med. Snittades på planerat datum men ingen reagerade på intaget av omega 3.

Nancy
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag åt MYCKET omega-3 under graviditet och hade gjort under en lång tid innan. När jag snittades fick de lägga en typ av "blodstillande väv" och de sa att detta var MYCKET ovanligt.
Jag påpekade att jag ätit omega-3 under graviditet och att detta kanske påverkade, men det trodde inte läkaren. :shock: :roll:
Jag VET dock annorlunda idag. Det jag gör är att jag rekommenderar att om man äter mer än 1000mg omega-3 /dag så skall man sluta med dessa ett par tre veckor innan förlossningen. Om man inte äter massor med omega-3 så klarar sig de flesta väldigt bra.

Viktigt är dock att ni ser till att äta omega-3 med kontrollerad mängd "miljögifter". Jag själv äter och rekommenderar picasol forte från apoteket. :wink:

Jag är dock den enda jag träffat, stött på eller känner till där blödningsrisken varit hög, men jag blödde inte mycket utan de fick bara svårt att "stoppa blödningen" men gjorde det med hjälp av denna väv/svampaktiga.

Jag vill dock poängtera vikten av att man faktiskt äter just omega-3 under graviditet och direkt efter förlossning i samband med att man ammar!

Hjärnan krymper med över 5% på den gravida kvinnan och med amining och detta är för att detta är omega-3 som tas till barnet.

Manhar funnit i studier att detta främjar barnets hjärna, mammor som lätt får förlossningsdepression osv... så ta det för all del!!! :D 8)

Här är en länk med en artikel från F&B som jag tycker är bra.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=omega3

Och denna är ang. eye-q för barn.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=omega3
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Intressant det du skriver, Torsmamma. Kanske läge att införskaffa omega 3 då. Blev lite osäker när jag läste de första inläggen om olika läkares rekomendationer. Är det någon annan orsak än det här med blödningen? För isåfall känns det ändå som ett lite märkligt uttalade :? Fast det kan ju vara jag som är okunnig också.

Intressant läsning hursomhelst!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej alla och tack för era svar! :D
Jag fortsätter med mina omega. Kan inte tro att det är någon fara med det. Det känns bra iallafall!
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har just varit på ett seminarium om kostråd, där forskare hävdar att vi väligt snart kommer att få se rekommendationer om att ge tillskott av Omega3 till gravida. Det finns många och entydiga studier på att det bara har positiva effekter, och många.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Jag åt (äter!) pikasol forte från apoteket. Jag har ökad blödningstendens sen tidigare och slutade därför en månad innan beräknad förlossning. Återupptog intaget när avslaget lugnat ner sig

/Fjällmor
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Jag såg något nytt på apoteket när jag skulle handla vitamimer där.
Femibion 400 o Femibion 800, metafolin o DHA skulle det vara i, och var då bra för gravida att äta under graviditeten. Någon som vet mera om denna tablett om det räcker med omega som finns i tabletten?
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Leja1974
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 29 sep 2007, 21:48

Inlägg av Leja1974 »

Min barnmorska rekommenderade Omega 3 under de sista 3 månaderna. Hon påstod att numera har forskning visat att detta skulle vara bra för barnet och dess utveckling.
Så detta råd har jag även följt.
**********************************
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
**********************************
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
men visst är det väl lite konstigt att de har så olika rekomendationer? Man kan ju bli aningens förvirrad :lol: Man får väl helt enkelt göra det som känns bäst :D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Re: omega 3

Inlägg av /LO »

Tina-Stinas BM skrev: eftersom man inte skulle äta hälsokost under graviditeten.
Men alltså. Hur knäppt låter inte detta ??? Vad räknas till hälsokost? Vad är inte hälsokost?

:roll: :? :roll:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Re: omega 3

Inlägg av Nancy »

/LO skrev:
Tina-Stinas BM skrev: eftersom man inte skulle äta hälsokost under graviditeten.
Men alltså. Hur knäppt låter inte detta ??? Vad räknas till hälsokost? Vad är inte hälsokost?

:roll: :? :roll:

/LO
:wink: Som hjälp och stöd till alla gravida tänkte jag guida Er igenom alla de solklara råd kring kost och leverne som vi får tillhanda. Håll till godo:

:idea: Om du mår illa och lever enbart på mariekex de första månaderna är det ingen fara. bebisen tar vad den behöver.
:idea: Om du medvetet väljer att leva på enbart mariekex de första månaderna frigörs farliga miljögifter och bebisen tar skada.
:idea: Om du druckit alkohol innan du visste om att du var gravid räknas inte detta.
:idea: Om du dricker alkohol när du vet om att du är gravid är du oansvarig och skadar ditt barn redan vid små mängder.
:idea: Du bör äta en allsidig kost men utesluta feta produkter, söta produkter och för mycket produkter.
:idea: Om du utesluter feta produkter, söta produkter och för mycket produkter så BANTAR du och det är farligt för bebisen.
:idea: Om du får graviditetsdiabetes skall du äta mycket socker i form av pasta/ris/potatis/bröd/frukt. Om sockret inte tål detta skall du istället injicera insulin.
:idea: Du skall vara uppmärksam på icke-pastöriserade ostar, lufttorkat pålägg och rostastekt kött.
:idea: Du bör inte vara för fixerad vid ostar, pålägg och kött för det är inte bra att stressa.
:idea: Du bör äta fet fisk för att få i dig omega 3.
:idea: Du bör äta omega 3 som tillskott.
:idea: Du bör inte äta omega 3 som tillskott.
:idea: Du bör äta vitamineraltabletter.
:idea: Du bör inte förlita dig på vitamineraltabletter.
:idea: Du skall tänka på vad du äter och inte gå upp för mycket i vikt.
:idea: Du skall inte stressa över vikten under graviditet.
:idea: Du skall leva som vanligt.
:idea: Du skall dra ned på tempot och inse att en graviditet ställer höga krav på dig och din kropp.
:idea: Du skall även om du drabbas av prematura sammandragningar, svår foglossning, åderbråck, högt blodtryck eller andra typer av besvär inse att graviditet inte är någon sjukdom.
:idea: Om du drabbas av något av följande bör du för ditt barns skull dra ned på tempot och kanske vara sjukskriven.
:idea: Du skall inte tro att du kan bli sjukskriven hur som helst.
:idea: Om du behöver kejsarsnittas skall du vara medveten om att denna onfattande bukoperation inte på något vis inskränker på din förmåga att ta hand om hus och hem som vanligt och därför krävs således ingen sjukskrivning. Graviditet är INGEN sjukdom.
:idea: Du skall leva sunt, inte stressa, följa alla råd ovan men inte slaviskt för då riskerar du ditt barns hälsa.
:idea: Du skall lita på ditt sunda förnuft (om du har nåt kvar efter alla råd...)

Lycka till och njut nu av era graviditeter :roll: 8) :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"