I väntan på oktober

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Marisch65
Inlägg: 100
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 20:47
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

I väntan på oktober

Inlägg av Marisch65 »

En liten uppdatering bara. :D

Ja då har man kommit till vecka 17 och inte så långt från halvtid. Väntar med spänning på den 5/5 då det är dax för UL. Jag har ju iofs redan gjort två, ett VUL för att datera graviditeten och NUPP eftersom jag ligger i riskzonen för Downs, men det är ju alltid spännande att titta på den lilla Älvan därinne. NUPP-testet visade ju väldigt bra värden så vi kommer inte att gå vidare med fostervattenprov, känns väldigt bra att äntligen ha bestämt sig. :thumbsup:

Nu går man bara och väntar på att man ska få känna av den lille där inne oxå, tycker jag kännt nåt fladder ibland men är ju inte helt säker. :?

Hoppas ni andra har det bra! :D
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

den lille
Aha, aha! Felskrivning eller intuition? Själv tänker jag tjej bara för det står Älvan i profilen.

Skönt att allt verkar bra och att du mår fint!

Kram Jannika
Marisch65
Inlägg: 100
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 20:47
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Jannika skrev:
den lille
Aha, aha! Felskrivning eller intuition? Själv tänker jag tjej bara för det står Älvan i profilen.

Skönt att allt verkar bra och att du mår fint!

Kram Jannika
Hmm... tänkte inte på hur jag skrev... önsketänkande kanske :D ... alltså en liten Älva som i så fall ska heta Alva... det är väldigt mycket grabbar här just nu så en tjej vore trevligt. För att jämna ut det hela lite... :lol:

Kram
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Jag gissar på en liten dam. Några pojknamn på lut om det skulle vara så?

Kram Jannika
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: I väntan på oktober

Inlägg av Elle »

Marisch65 skrev:Ja då har man kommit till vecka 17 och inte så långt från halvtid.
:shock: Jag tyckte det var nyss som jag grattade dig till Älvan i magen, uj uj tiden bara rusar iväg :shock: Vad skönt att alla värden var bra! Ja, jag håller med om att UL är så spännande, det blir så verkligt på något sätt!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Marisch65
Inlägg: 100
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 20:47
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Jannika skrev:Jag gissar på en liten dam. Några pojknamn på lut om det skulle vara så?

Kram Jannika
Njae... har funderat lite på Jakob eller Isak. Vet inte riktigt... är iofs inte helt säker på Alva heller. Men jag hinner ju fundera en stund till. :)

Kramar
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
Marisch65
Inlägg: 100
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 20:47
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Liten uppdatering:

Vi var på ultraljud igår. Allt såg bra ut, inga konstigheter. Mysigt att se lill*n sprattla och leva om därinne men jag känner fortfarande inte ett dugg. BM sa att jag har moderkakan i framvägg och jag har hört någonstans att det kan ta längre tid innan man känner fosterrörelser då. Någon som vet något om det???

För övrigt så har jag redan fått en jobbig foglossning, redan!! :( Annars är det bara fint, den värsta tröttheten är borta och inget illamående kvar. Tvärtom så är jag hungrig, JÄMT!!! :lol: Vikten är inte så rolig ochmed den här aptiten plus att jag slutade röka när jag blev gravid så kommer jag väl se ut som en flodhäst på slutet. Ja ja, får ta tag i det sen.

Hoppas ni andra mår bra också! :D

Kramar//Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Mari och grattis till ul:et :D
Marisch65 skrev: BM sa att jag har moderkakan i framvägg och jag har hört någonstans att det kan ta längre tid innan man känner fosterrörelser då. Någon som vet något om det???
Här har du en till :wink: Med Leia kände jag tydliga sparkar runt v.19 och med Lussi redan i v.14. Denna lilla bebisen är fortfarande ganska sparsmakad och sparkarna känns inte särskilt starkt ens nu i v.22.

Fick veta av läkaren på ul att om man har moderkakan i framvägg (vilket jag har denna gång) känner man sparkar senare samt att man ofta upplever bebisen som "lugnare". En feltolkning som alltså mest kommer av den extra "vaddering" framtill som moderkakan innebär.

Hoppas att din foglossning skall hålla sig i schack framöver :!:

Kram från Nancy
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad härligt att allt såg bra ut på ultraljudet. Tänk så fort det går, du är ju redan så gott som halvvägs.

När jag väntade Sigge hade jag också moderkakan framtill och det tog lång tid innan jag kände något sprattel överhuvudtaget. Sen blev det så det räckte och blev över när han växte i magen, de sparkarna kunde nog ingen moderkaka i världen dämpa. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Hej igen!

Vad roligt med UL!

Klokt tänkt angående flodhästeriet, helt i min linje. Jag äter det jag är sugen på när det beger sig. Jag får för mig att kroppen vet vad den behöver. Mina runt 20-30 kg(!) extra brukar ha försvunnit efter ett drygt år av naturlig träning. Bära bebis, köra vagn, lyft i och ur diverse barntillbehör, städa efter bebis, jaga hönor osv. :lol:

Kram Jannika
Marisch65
Inlägg: 100
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 20:47
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Jannika skrev:Hej igen!

Vad roligt med UL!

Klokt tänkt angående flodhästeriet, helt i min linje. Jag äter det jag är sugen på när det beger sig. Jag får för mig att kroppen vet vad den behöver. Mina runt 20-30 kg(!) extra brukar ha försvunnit efter ett drygt år av naturlig träning. Bära bebis, köra vagn, lyft i och ur diverse barntillbehör, städa efter bebis, jaga hönor osv. :lol:

Kram Jannika
Ja eller hur? Det räcker med foglossning och div andra krämpor, tänker inte avstå från MAT! :lol:
Största bekymmret just nu är: Vad sjutton ska jag sätta på fötterna? Får ju inte plats i nånting snart. Fötterna svullnar som ballonger, vad tror ni om "Foppatofflor"? Jag tycker de är hemskt fula men vem bryr sig, lite jobbigt att gå barfota. :lol:

Kramar Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Foppatofflor är toppen!
Bäst är de dock att gå barfota i, då glider de inte på fötterna. Har man strumpor och skall gå en bit är det nästan ett måste med hälremmen - annars får man kramp i tårna :?
Nu finns de dessutom i massor av snyggare modeller - man måste alltså inte ha de vanliga med runda hål i överallt... Å andra sidan finns det gott om roliga dekorationer att sätta i hålen :lol:
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Njäe, jag läste att de där tofflorna är gjorda av nåt material som släpper nåt gift mot huden vid närkontakt. Förutom fotsvampen man ska få i solväder med svullna, svettiga fötter. :shock: No thank you. 8) Då tror jag till och med träskor är bättre. Jag körde ecco-sandaler i skinn med ett sånt där halvt hålfotsinlägg som avlastning för att slippa hälsporre av tyngden. Jag skulle shoppa några begagnade i alldeles för stor storlek på blocket som rymmer fötterna även svullna. Så kan man slänga dem sen när fötterna återgår till nån sorts normal tillvaro. :lol:

Kram Jannika
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej och grattis till Ul:et, skönt att ha det bakom sig. Ger extra trygghet.

Med Arvid hade jag också moderkakan i framvägg. Första fosterrörelsen, som jag var helt säker på, kom dagen efter UL:et i v 19. Kände det bara som småbuffar fram till v 22. Sen är det som SusanD säger, sen kan ingen moderkaka hindra liten bebis från att pocka på ens uppmärksamhet :wink:

När jag var höggravid köpte jag ett par sandalder, det som kallas ballerinaskor. Köpte en storlek förstora och de var underbara! Den här gången har jag varit ute i tid och köpt, inför sommaren. Stora och rymliga. De är också så praktiska att man enkelt kan ta av dem när man sitter på en uteservering eller vad som helst, för att diskret lufta tårna :lol: Inte är de dyra heller, finns ju nästa överallt. Snygga med. Mina seneste är bronsfärgade med pärlor på :lol: 8)

Kram :heart:
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Marisch65
Inlägg: 100
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 20:47
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Jannika skrev:Njäe, jag läste att de där tofflorna är gjorda av nåt material som släpper nåt gift mot huden vid närkontakt. Förutom fotsvampen man ska få i solväder med svullna, svettiga fötter. :shock: No thank you. 8) Då tror jag till och med träskor är bättre. Jag körde ecco-sandaler i skinn med ett sånt där halvt hålfotsinlägg som avlastning för att slippa hälsporre av tyngden. Jag skulle shoppa några begagnade i alldeles för stor storlek på blocket som rymmer fötterna även svullna. Så kan man slänga dem sen när fötterna återgår till nån sorts normal tillvaro. :lol:

Kram Jannika
Det om gift hade jag ingen aning om! :shock: Men då kanske de inte är så lämpliga när man väntar smått. Någon form av sandal lär det ju bli. Och så får man hoppas vädret är skapligt varmt och skönt ända in i oktober, för jag lär väl gå i sandaler till dess. :lol: :lol:

Kram Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"