"Hetsjakten" ersatt med den vackraste berättelsen

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

aas skrev:Tänker på vad som hade hänt om vi inte fått hjälp - det om något hade varit livsfarligt.
Ja.


Love u 2 :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Underbar tråd! Man vill visa den för hela världen! Just nu vill jag visa den för kollegorna som kommer och gäspar:
"Ja, lilla "Hejsan" vaknar ju halv fem varje morgon"...

(När jag sist hörde det var jag själv missnöjd över att sonen vaknat halv åtta istället för åtta! :wink: )

Vi som kurat vet hur det är. Och då fick jag mest "light-kura"! Men glädjen är minst lika stor! Man vill skrika ut den! "DET GÅR ATT HJÄLPA BARNEN ATT SOVA - DET ÄR INTE ENS SVÅRT!!!"

Och ändå säger folk så mycket dumt. Rutiner är dåligt, barnen programmeras som datorprogram, spontaniteten försvinner, man "kuvar" dem in i något som man har bestämt själv när det är bättre för barnen att själva få bestämma osv osv osv.

Galenskap.

Förresten - jag har sagt det förr och jag säger det igen: Jag hör till en liten UNIK skara föräldrar som fått rådet "rutiner" på BVC. Som prisats av barnläkaren på 6-månaderskontrollen för att jag visste vad jag ville och såg till att förmedla det till mitt barn - med hjälp av rutiner, ordning och reda och sömn hela natten. Som fick höra "Åh, har du satt in ramsan! Vad kul!" när vi hade kurat. Jag hade till och med en hälsning från Anna till min underbara BVC-sköterska när jag kom från Gastsjön. Den tog hon gärna emot. :D
Tyvärr är hon inte bvc-sköterska längre, men hon var guld när hon var det. Och blir sonen sjuk och måste till det stora barnsjukhuset, då känner jag mig trygg, för hon är där nu.

Nåväl. Det finns guldkorn även på BVC!

Precis som det här var en guldhistoria!
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Oj, insåg just att jag inte var inloggad! Bidde visst "Gäst" då - jag som börjar bli gammal i gården! :D

Kramar från Åsa och Walle (och blivande SM-syskonet)
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

UNDERBART :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Anonymous skrev: Rutiner är dåligt, barnen programmeras som datorprogram, spontaniteten försvinner, man "kuvar" dem in i något som man har bestämt själv när det är bättre för barnen att själva få bestämma osv osv osv.
:D Å, du som har framfört mina hälsningar till denna härliga (fd) bvc-sköterska, tack :lol: Kan du inte då också hälsa de goda kritiska gnällmånsarna med följande lilla travesti från mig:

:arrow: Arbetstider är dåligt. De anställda programmeras som datorprogram. Spontaniteten försvinner. Chefen "kuvar" in dem i någonting som arbetsledningen har bestämt när det är bättre för de anställda att själva få bestämma, osv osv osv...

:mrgreen: :lol: :mrgreen:

Ur Barnaboken ("ABC för småfolk"):

"/Första trollet/ har åstadkommit den förvirringen att kärlek och rutiner förblandas:

Om jag älskar mitt barn, kan jag inte bestämma när dagen är slut och det är sängdags. Om jag älskar mitt barn, kan jag inte säga: 'NEJ, du får inte använda mitt bröst som napp nätterna igenom.' Om jag älskar mitt barn, kan jag inte sätta på barnet en röd jacka, om barnet vill ha en blå jacka, nätstrumpor eller ingenting alls.

Vem som helst kan rada upp fler exempel. Gemensamt för dem alla är missuppfattningen att rutiner skulle ha något med kärlek att göra. 'Tvingar' man barnet att rätta sig efter vissa rutiner, kuvar man barnets vilja, säger trollet, och kväser dess självständighet; allt bevis på att man inte älskar sitt barn utan är auktoritär.

I konsekvensens namn borde då en person på en arbetsplats respekteras mindre och anses kväst i sin verksamhet för att han eller hon är tvungen att börja sitt arbete klockan nio och inte när som helst; en journalist skulle förmodas arbeta sämre för att hon eller han måste sitta vid samma dator dag ut och dag in i stället för att slå sig ner vid vilken dator som helst på redaktionen; en bonde skulle vara osjälvständig och kuvad redan av det faktum att året följer vissa årstider.

Rutinerna är redskap. Att arbeta och leva efter vissa rutiner betyder ingenting annat för personligheten och dess utveckling än att energi frigörs till viktigare ting än att fundera över huruvida man ska äta just nu, sova just nu, äta alls eller sova alls, i så fall var och äta vad, och varför inte äta något annat i stället och varför inte sova i en annan säng i stället, och varför just med blå lakan och varför inte äta på fyrkantigt porslin?

Ett spädbarn har inga rutiner. Naturligtvis ska den som är vuxen införa dem."

O:) :sleep: :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Ja du käraste Anna, nu är jag inloggad som mig själv och håller med om varje ord.

Det är lustigt. Har en nära släkting som har mycket åsikter. Nu senast var det att vi programmerar vår son som ett dataprogram... (nämnda släkting vågar inte röra en dator :wink: )

Samma släkting växte upp på en lantgård med ett tiotal syskon. Jag undrar stilla om dessa syskon plockades upp ur sängen på natten vid varje pip, om barnen fick gå hur som helst utan att höra ett nej eller få en gräns satt, om djuren gick huller om buller och mjölkades lite då och då...

Släktningen jobbade sedan inom (den rutinbefriade :?: ) vården. Hon har en vardag så inrutad och oflexibel att till och med JAG får spader. Släktingen kliver upp VARJE morgon och gör frukost till sin son - hemmaboende 32-åring, som jobbar skift. Det innebär uppstigning klockan 4 på morgonen var fjärde vecka...

Det finns mycket som gör att jag försöker att bortse från dumma kommentarer. Vissa lyssnar jag mer på än andra. Samtidigt måste man få situationer att fungera - det kan bli tufft.

Släktingen prisar oss också ofta. Pratar om vårt lugna, glada, harmoniska barn, som är så duktig. Då tänker jag lite i mitt stilla sinne att arvsanlag har en viss inverkan, men inte enbart. Det är egentligen inte sonen hon prisar, utan oss som föräldrar - och därmed också BB och SNH! Att säga det är ingen som helst idé, för man kan ju inte läsa sig till hur man skall göra! (Däremot titta på någon barnpsykolog på något morgonprogram, det är visst helt ok!). De hade förresten en äldre version av BB i bokhyllan. :D

Kramar// Åsa

Nåväl. I helgen var vi bortbjudna och fick beröm för att vi var så lugna och avslappnade. Det tog jag till mig och blev jätteglad! Resten får man försöka att bara glömma bort.
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

ÅsaB skrev: Samma släkting växte upp på en lantgård med ett tiotal syskon. Jag undrar stilla om dessa syskon plockades upp ur sängen på natten vid varje pip, om barnen fick gå hur som helst utan att höra ett nej eller få en gräns satt, om djuren gick huller om buller och mjölkades lite då och då...
:D Hehe. Nu vaknar min lilla lismande elakhet. Kan du itne fråga henne på allvar någon gång, så där ur verkligt genuin nyfikenhet, hur de gjorde rent praktiskt / tekniskt för att få lantgården att fungera under premisserna i citatet (som du ju förstår rådde, eftersom hon är så emot rutiner) :?:

:twisted: :mrgreen: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Det är inte bara du Anna, vars lismande elakhet vaknar... När dessa dumma kommentarer kommer, får jag slita hund för att klistra ihop mina käkar, men jag undrar stilla... Jag är "beroende" av att ha en fungerande relation med nämnda släkting, så jag sväljer mycket - vilket jag inte gjorde från början. Det innebar en förstörd semester och katastrofal relation. Nu är den omplåstrad och jag förtjänar en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll! :D Tur att jag också skall få Nobelpris i Förmågan att kompromissa!!!

Men visst kan jag, om tillfälle bjuds, fråga lite försynt. För inte har hon vuxit upp utan rutiner och ordning, inte! Men ibland blir jag lite rädd för äldre mödrar, som har ägnar åratal med att längta efter egna barn. När de äntligen kommer, i det här fallet i sista minuten, då blir det lätt som att få det där husdjuret man har drömt om i alla år. Här kan vi snacka navelsträng!!! Inte ens med en bultsax kan man tänka sig att klippa av den! Som man ju anar med den 32-årige hemmaboende sonen.

Man kanske inte skall uttala sig om äldre mödrar, så som jag gjort nu. Men jag tycker att jag kan det, eftersom jag är en själv!!! Dock av en lite annan kaliber, thank God! :D (i allafall ibland...)

Men baka universums godaste bullar, det kan hon! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

God bless [-o< :-({|=

Vilken resa du gjort och gör. All min beundran O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Breen
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 22:26

Re: "Hetsjakten" ersatt med den vackraste berättelsen

Inlägg av Breen »

Jag är ju många år efter med att svara här som synes, men vill ändå bara skriva ett par rader :)

En sak som aldrig upphör att förvåna mig är just när folk (inkl. BVC) uttalar sig som att SHN skulle vara "livsfarligt" "barnmisshandel" mm, mm, ja ni vet ju vad som brukar sägas... Dessa människor kan utan att blinka däremot ägna sig åt exempelvis 5-minutersmetoden eller ännu värre, ge barnen sömnmedicin. Det jag undrar lite över är hur de går till väga när de tar dessa beslut för sina barns räkning. Om de nu är så otroligt pålästa att de kan rättfärdiga inför sig själva det de gör, de borde de ju logiskt sett även läst på om SHN, innan de "dissar" den? Men då blir det ju lite konstigt, för vänta nu, SHN är ju mänskligare än 5-minutersmetoden, det är inte svårt att se om man ställer de båda "metoderna" mot varandra och jämför! Och jag skulle lätt satsa allt jag äger och har på att SHN inte orsaker samma läskiga effekter på ett växande barns hjärna som de mediciner som förskrivs. Så, även om SHN skulle vara farligt på något sätt (vad det nu skulle vara kan jag ej fantisera om, men för resonemangets skull) så hur i hela fridens namn kan man som läkare, sjuksköterska eller förälder tycka att SHN är farligare än 5-mm eller sömnmedicin????

Vi var där. Punkten i vårt liv där vi var tvungna att ta beslutet om vår älskade lilla unge skulle få medicin mot sina sömnbesvär. Innan dess hade vi testat massor (dock ej 5-mm som vi anser vara förkastlig). En sak som BVC alltid drog upp varje gång vi var där var att det nog var pga amningen som vår dotter var så otillfredsställd (???!!!) Vi fattade ingenting, amningen funkade ju hur bra som helst och dotterns viktkurva var det inget fel på heller för den delen! Men det var väl en enkel sak för BVC att ta till.

Nåja, jag började naturligtvis kolla upp information om allt möjligt och vi bestämde oss för SHN-kuren. Vi är i slutet av uppföljningsveckan nu, så jag skriver inte så mycket än om hur det gått eftersom jag vill ha alla bitar på plats innan utvärdering. (men ja, just nu springer en fräsch och pigg liten 8-månaders runt i lägenheten och skrattar åt katten som bara smiter ifrån henne hela tiden :wink: )

Jag kan berätta en liten bakgrundshistoria till att det ändå tog så pass lång tid innan vi bestämde oss för SHN.

Min mor, fyrtiotalist, har under hela min och mina syskons barndom pratat om hur dåligt det är med "Wahlgren-metoder". Hon har villigt erkänt att hon aldrig provat, men att nä, det låter inte bra det där alls, liksom. Så visst, Wahlgren var inte det första jag sökte på när vi ville hitta en lösning på problemet. Men en sak som är intressant i sammanhanget är hur jag och mina syskon växte upp. Vi hade inga som helst ramar överhuvudtaget. Jag överdriver inte. Vi behövde inte ens gå till skolan om vi inte ville. Sömn och mat var det hipp som happ med. Man tog sig nån macka här och försökte sova nån timma där, mitt i det kaos som rådde hemma. Jag har så länge jag kommer ihåg, mått mycket psykiskt dåligt till och från. Dagboksanteckningar från när jag var 8 år gammal vittnar om hur utstuderade mina tankar om att ta livet av mig själv var. Jag klarar inte av att läsa dem idag när jag själv fått barn. Jag ljög inför mina vänner om att jag också var tvungen att vara hemma en viss tid på kvällen och att vi åt middag och sånt.

Nåväl, nog om det. Kan bara säga att jag har sömnproblem än idag vid 31 års ålder, trots många år i terapi och testande av diverse sömnmediciner. Jag vet mycket väl hur det känns i skallen när man är proppad med artificiellt inducerad sömn. Det är inte ett alternativ för min dotter. Punkt slut!

Det blev långt det här och om någon orkat läsa hela vägen så bravo :D

Slutsatsen av mitt svamlande är i alla fall att det är mycket underligt att SHN får den kritik den får medan andra metoder som jag personligen avskyr bara slukas hela med hull och hår av godtrogna (trötta och lättpåverkade) föräldrar.

En vän som använt sig av 5-mm metoden på sina barn sa "Men det fungerar ju!" Ja, det kan även fungera att tortera krigsfångar för att få fram information, med det betyder inte att det är rätt. Kan ju tillägga att denna väns barn sover skitdåligt idag utan att veta hur man själv kommer till ro och somnar om.

Vänliga hälsningar från mig som undrar över vuxna människors snabbhet att döma ut saker de faktiskt inte känner till :o

PS: amningen fungerar fortfarande finfint och är inget jag planerar att dra ner på än på ett tag :wink:
Mamma till lilla R som föddes i januari 2011

Kurstart: 110917
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: "Hetsjakten" ersatt med den vackraste berättelsen

Inlägg av miar70 »

Vilken stark och sorglig berättelse om din barndom, Breen :( :heart:

Vi är många, många som är lika förvånade som du är över folks uppenbara okunskap OCH samtidigt deras kritiska - hatiska! - röster. En svår matematik som inte går ihop alls :?

Men. Folk kommer att tystna vartefter, för det GÅR inte att blunda för det makalösa som Barnaboken och SHN står för. Annas ord KAN inte tystas. Hennes livsgärning för barnen är för avgörande, för stark och för självklar för att kunna hatas till tystnad. Det är bara det att alla har inte förstått det än :wink: .

Hoppas kuren gått bra för er :heart: och att du också kan hitta njutningen i din egen sömn!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"