Frank bulldog?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Frank bulldog?

Inlägg av ulrikaj »

Vi funderar på att utöka familjen till en till hund :D .Nu har vi en Leonberger som är STOR,så vi funderar på en mindre hund om båda ska få plats i bilen.
Det ska vara en korthårig hund som inte kräver allt för mycket och som ska gilla barn.En hundras som är skällig går oxå bort.
Nu funderar vi på några raser och jag undrar om det är någon som har erfarenhet kring dessa?
Fransk bulldog
Boxer
Engelsk bulldog
Labrador

Labrador och boxer kräver väll lite mer än övriga med mental träning osv.Och är kanske lite för stora.Vi har en V70,men Kajsa tar ändå nästan upp hela skuffen som det är nu.
Är det någon annan ras som ni har lust att dela med er av?
Skriv och berätta!!

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej Ulrika!
Min mamma har en fransk bulldog som jag fullkomligt avgudar! Det är en ras som är älskad av mig, Arvid och hela familjen. De är påhittiga, fruktansvärt envisa, lekfulla och roliga. Eftersom de är så envisa och ganska "svårfostrade", krävs det lite erfarenhet men det förstår jag att du har :D

Ingegärd, som mamms fralla heter, är otroligt anpassningsbar, är med på allt och trivs underbart med barn (hon ällllskar barn, de flesta frallor gör det), finns liksom så mycket gott i dem, en familjehund! Men som sagt, envisa som synden så de behöver en fast hand (vilka hundar behöver inte det ifs).

Frallor älskar bollar, kan lära sig en massa grejer. Och vi har så roligt åt henne, hon är full i fan :lol: en entertainer, en vän för livet, finns i franska bulldogen! :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

glömde, visst behöver frallan motion och "menal" träning, men hon kan också chilla en dag utan att det är katastrof. Rätt sur om hon måste gå ut om det regnar liksom :lol: :lol: :wink:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tack för svar blivande mamma. :heart:
Som det är nu så lutar det mot en "fralla".Den Engelska bulldoggen har jag förstått är ganska snarlik "frallorna" men dom lär ha mycket problem med höfter osv.
Har varit ute på nätet och läst om olika hundraserna men både jag och min sambo dras hela tiden mot frallorna som verkar otroligt charmig.En av hans kunder har just en fransk bulldog som brukar vara med i butiken och tomas säger oxå att Doris(som hon heter)är supergo.
Vet du vilken medelålder det är för Franska bulldoggar?


Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

blivandemamma skrev:glömde, visst behöver frallan motion och "menal" träning, men hon kan också chilla en dag utan att det är katastrof. Rätt sur om hon måste gå ut om det regnar liksom :lol: :lol: :wink:
Ja,det är helt ok.Jag tränar även med Kajsa endel hjärngympa.Bara dom inte behöver typ hela tiden för att må bra.Tiden räcker liksom inte till till det.Nu på slutet har iochförsig Jacob börja träna med Kajsa lite smått och han tycker det är jätteroligt.
Tack för svar
Kram igen från ulriika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej ulrikaj :heart:

Jag måste bara få propagera för Australisk terrier!

Jag har alltid haft långhårig collie, men i somras kände jag som du, att jag ville ha en mindre hund i formatet men inte i psyket, och började leta... De flesta raser gick bort pga att de helt enkelt inte passar med små barn, men så hittade jag då den här filuren!

En större hund i litet format går inte att hitta!

Brasse tål ALLT, hänger med på promenader, busar och leker, har världens snällaste temperament, är rolig och tålig, inte ett dugg vaktig, älskar att busa med barnen, inga problem med andra hundar, fäller inget hår (trimmas lite lätt :wink: ) - en underbar familjehund, helt enkelt! Och inte så där vrålpoppis, så inga sjukdomar i bagaget finns heller. Det är ju annars ett problem med mindre hundar, att de helt enkelt blivit FÖR populära...

(sen tycker jag att din rubrik var lite kul :lol: jag trodde du döpt en bulldog till Frank :lol: :wink: )

Så underbart härligt att planera hund, förresten, nästan som att gå i väntans tider :wink: :!:

Kram och lycka till!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Ja de är otroligt charmiga. Just en sån grej som frallor fixar galat, att va med i affär och så. Ingen kan motstå deras charm :heart:

Å va lustigt att den heter Doris, mamma har nämligen en liten dvärgpudel som heter Doris också :wink: :lol: :lol:

Ang medelålder kan jag nog inte svara dig. Vet också att Engelsk bulldog har en del höftproblem. Frallorna är inte en helt komplikationsfri ras när det gäller hälsan heller. Nästan alla trubbnosingar har olika bekymmer. Så även boxer och mopsar. Så jag vågar inte rikigt svara på den frågan.
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

miar70 skrev:(sen tycker jag att din rubrik var lite kul :lol: jag trodde du döpt en bulldog till Frank :lol: :wink: )


Kram och lycka till!!!
:oops: I min iver så såg jag inte att jag skrivit Frank :D

Okey mia.Ska ta och läsa om Australisk terrier.tack för tipset.
Ja,visst är det spännande med hund.Får kanske börja skriva under "barnaväntan" : :lol: D för visst blir det som en till liten bebis som man får hem. :D

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

blivandemamma skrev:Å va lustigt att den heter Doris, mamma har nämligen en liten dvärgpudel som heter Doris också :wink: :lol: :lol:

.
...och våran katt heter Doris. :) 8)

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Haha, vimlar av Dorisar! :lol: :lol:

Å Mia, det är en fralla hon skall ha vavava :lol: :lol: :lol: :lol: 8)
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

blivandemamma skrev: Å Mia, det är en fralla hon skall ha vavava :lol: :lol: :lol: :lol: 8)
:lol: :lol:
Vad är väl en fralla mot en aussie :roll: :wink: :?:

Kolla här, skickar en länk därifrån vi köpte Brassebus, några mil ovanför Ö-vik!

http://web.telia.com/~u66302081/2index.html

Håll till godo :wink: !

(Ska erkänna att jag tycker frallor är rätt sköna, faktiskt! Vi funderade också på den rasen, det som föll på minus var just att de bär på lite mer sjukdomar är australisk terrier...)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh.. jag har alltid önskat mig en fralla!

Tyvärr har jag allergiker i familjen :cry: så det förblir just en dröm..

:heart:

/Fjällmor
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Mia.Har nu kollat och läst igenom sidan du länkade.Visst var den otroligt söt och verkade super i temprament.Ska läsa på om rasen lite mer ikväll tänkte jag.
MEN,det är något hos frallorna som jag dras till....Vet inte om det är för att jag älskar minigrisar och haft 2stycken.Dom är lite lika i utseende om jag tänker efter.. :) :shock:

Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

ME loooove minigris-utseendet :heart: :heart: :heart: de är underbara!

En annan ras jag hade kunnat tänka mig är dvärgpincher. Men de behöver oehört mycket stimulans, både fysiskt och psykiskt, så det hade krävts så mycket tid.

En som inte kräver mycket, mer än en mysig soffa, en öm hand och GOS är mopsarna. Haft en i min barndom, de är fantastiska.
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

..och den här lilla godingen jagade krokodiler :shock: :lol: i tidernas begynnelse... DET ni :!:

http://www.cotondetulearclub.se/

ändå räknas den som gosig sällskapshund av många...ujujuj...

8)

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"