Förvirrad av olika profylax-instruktioner!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Förvirrad av olika profylax-instruktioner!

Inlägg av Antonias mamma »

Hej ni erfarna :D

Nu har jag börjat läsa på om profylaxen (några kurser ordnas inte Finland tyvärr) och efter att ha läst Anna Wilsbys bok "Innan du föder" är jag nu mer förvirrad än någonsin. Det material om profylax jag har är:

1. AW:s sammanfattning i BB, som jag själv sedan gjort en sammanfattning av inför min förra förlossning
2. Sammanfattning av "Föda barn utan smärta" på ca 20 sidor som jag fått på mail via forumet och som jag inte ens orkade läsa igenom pga hur komplicerat det var!
3. Kompendiet "Träning och förberedelser" från Growinlife som jag fått på mail via forumet (länken finns ej längre tyvärr - har det bara som Word-dokument)
4. Wilsbys bok


Tycker alltså inte att jag får någon enhetlig bild av vilka olika andningstekniker man egentligen ska använda och när :-k .

:arrow: Enligt BB (och därmed "Föda barn utan smärta") gäller att man ska träna:
1. Avslappning
2. Flämtandning
3. Krystningsteknik

:arrow: Utgående från Growinlife-sammanfattningen gäller:
1. Avslappning
2. Djup/långsam andning
3. Flämtandning respektive kort/långsam andning
3. Krystningsteknik

:arrow: ... och om jag fattat Wilsby rätt så ska man träna:
1. Avslappning
2. Djupandning
3. Mellanandning
4. Lättandning
5. Krystningsteknik

Alltså... Kan någon reda ut detta åt mig :?:
Jag blir speciellt förvirrad av punkt 3 från Growinlife. Varför pratar dom om "flämtandning respektive kort/långsam andning"? Är det två olika saker? I så fall, vad är skillnaden och när ska vilken användas?
Och varför fattas den djupa/långsamma andning helt från originalinstruktionerna i BB ?
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

Jag har läst precis samma material som du och känner likadant! Förvirrad!! Hoppas någon kan reda ut begreppen för oss :)
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

... och som om det inte var nog hittade jag nu ett kompendium på nätet som kallas "Signekursen".... där man pratar om "Spiralandning" också :?: :!:

http://www.growingpeople.se/templates/P ... x?id=14087

](*,) #-o

Skönt att vi är fler, Lingontuva :wink:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

](*,)
Lustigt, jag har samma frågor och då har jag inte läst Growinlife's..
Hoppas någon som vet kan hjälpa :roll:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Jag lärde mig ungefär det som Wilsby skriver om. Jag gick en kurs hos "Tre barnmorskor" här i Stockholm och fick då en mycket enkel och konkret bok om allt. Tjoa till om någon av er vill låna den alt så kan jag kopiera och skicka.

Detta övade jag:
Avslappning
Djupandning (lååångsam andning)
Mellanandning (lite snabbare, använde jag på "topparna" av värkarna)
Toppandning (då andas in i näsan och direkt "puffar" du ut luften genom munnen. Den använde jag när det var som tuffast men bara på "topparna" i övrigt mellan/djupandning)
Lite krystteknik
Målbildsfokusering

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det Signe menade med spiralandning är just att ta andningen i steg efter smärtan. Hon var inte helt nöjd själv med uttrycket, och jag tror att många av de olika begreppen är för att hitta ett bra sätt att förklara på. (Signe var den som etablerade Profylaxen i Sverige.)

Elles sätt är det som de alla kör, och jag tror att Growingpeople menar mellanandning med sin konstiga beskrivning kort-långsam...
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

OK, eftersom jag är den ansvariga för den infon du fått, ska jag reda ut det till dig :wink:
Visst är det du som även mailat deta till mig? Men vi tar svaret här, så kan kanske fler ha nytta av det.

Det låter i övrigt väldigt likt det Elle skriver, som vi fick lära oss på kursen.

Förstår att du inte orkade med sammanfattningen av boken. :? Den ÄR väldigt trögläst, och man fattar inte hur man övar.

:idea: Om det än någon som behöver infon från growinlifes hemsida, som tidigare fanns som länk, har jag den på word-fil och kan maila!

Jo, i "Att föda" boken och AW:s version av densamma är det bara tre saker att träna.
Och i growinlifes version är det mer att öva. Vilket jag tycker är BRA :!: Det finns nämligen mellanskikt under förlossningen, där det räcker bra med mellanandningen. Man sparar helt enkelt på flämtandningen tills man verkligen behöver den.

Flämtandning och accelererad kort-långsam andning är två olika tekniker med samma resultat. Man tar till det i slutet på öppningsskedet. Jag övade upp båda, för att i skarpt läge kunna välja det som passade mig bäst.
Under flämtandningen andas man enbart genom näsan otroligt snabbt, snabbt ytligt, med munnen stängd.
Med kortlångsam menas som Elle bskriver - in genom näsan ut genom munnen, man låter som ett extremt snabbt tåg :? och fladdrar med avslappnad underläpp på utandningen.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

TACK :!: :D
Nu kan jag börja träna :wink:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
mari.g
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 14:01
Ort: Luleå

Inlägg av mari.g »

Hejsan!
Jag kände mig nog oxå lite förvirrad när det begav sig. Men jag valde helt enkelt Anna Wilsby. Tyckte att det kändes klokt och slapp fundera på vad de andra sa... :wink:
Jag lånade boken på bilblioteket, sen köpte jag DVD'n via nätet. Kostade 200 kr och visade både andningsteknik, avslappning och massage. Jag tyckte att den var bra att öva till... Fick tummen ur om man säger...

Jag klarade mig hemma med TENS och andning hela natten. När vi åkte in på morgonen var jag öppen 6-7cm.

Lycka till :!:

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"