Annektering i RS- och förkylningstider

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Fd Medlem

Annektering i RS- och förkylningstider

Inlägg av Fd Medlem »

Funderar kring det här med annekteringen i dessa bacilltider, då det är larm om aggressiva RS-virus och besöksförbud på BB osv.

Hur förhåller man sig? Sonen har nyss varit förkyld, så jag hoppas att det var allt för den här gången. Men om ny förkylning dyker upp i samband med att den lilla kommer, vad går först: annektering eller bacillskydd?

Han går ju inte på dagis eller så och vi håller oss ifrån bacillhärdar som ÖF osv, men man går ju aldrig helt fri...

Tips?

Ulrika
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hur menar du Ulrika? Annekteringen sköter ni ju hemma och era baciller kommer ju bebisen utsättas för hela tiden.

Så här gjorde vi: Olle var med farmor o farfar hela tiden vi var på BB. Vi stannade två dygn. Vi varskodde farmor att vi var på g hemåt och då fixade de iordning hemma, gick och köpte fika, tände ljus etc. Jag kom hem först och ringde på, då fick Olle o jag en stund för oss själva att prata igenom allt vad han gjort med farmor o farfar. Efter ca 20 min så knackade Henkan på med lillasyster. Olle hjälpte till att bära in lillasyster och han var mest intresserad av att öppna blöjan och se om bebisen ahde en snopp eller snippa sedan var han nöjd för stunden :lol: Vi fikade o myste en stund och sedan blev lillasyster hungrig. Vi var noga med att ta med honom i skötseln av lillasyster men samtidigt ge honom mycket tid. Det är ju lätt att göra i början då bebisen mest äter och sooover.

Utveckla gärna dina funderingar så kan vi bolla :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Elle, din klippa!

Jo, jag tänker såhär: Visst, annekteringen sker hemma, men hur gör man om Hugo skulle vara brakförkyld? Kör man "fritt fram att pilla" i alla fall, eller är man skraj att bebisen ska få baciller som kan vara RS-virus? Och försöker vänta tills eventuell förkylning är över?
Fast det är väl egentligen helt omöjligt rent praktiskt?

Usch, jag är så skraj för RS-virus, det verkar inge kul alls. Och samtidigt vill jag ju inte att Hugo ska märka av det.

Kram, kram!
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Ujuj!

Dags att släppa RS-skräcken för det kommer storasyskonet att märka i så fall. Släpar ni runt på RS hemma så kommer inte lill*n undan i alla fall, tänker jag. Fritt pillande utan oro är min rekommendation. Däremot kan man ju se till att Hugo är ordentligt tvättad och snuten innan bebin kommer hem, men det gäller ju alltid med bebisar och både barn och vuxna. De små har ju också extra skydd i början när de helammar. Så mitt förslag är att försöka peta undan den där oron ordentligt och tänka att det ordnar sig. Storasyskon är mästare på att sniffa sig till hinder och oro och då kan annekteringen bli lidande.

Om den minsta nu, mot förmodan, skulle få detta bedrövliga virus är ju det viktigaste att uppmärksamma det och söka vård och där gissar jag att du inte tvekar att agera, eller hur? Grannens minsting har haft det och fick vara på sjukhus för observation ett par dagar och är nu frisk och kry igen.

Kram Jannika
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
När vi kom hem med grabben, var storasyster jätteförkyld! :( Annekteringen gick sisådär pga det..hon hade feber och var hängig. Men grabben slapp förkyldning..ändå stack storasyster fingret i munnen på honom och undersökte :shock: :lol: Skyddas säkert lite av ammningen kanske.. Säkert inga problem :D
mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Kloka Jannika :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej klokisar!

Sunt förnuft, som vanligt... :oops:
(jag har fasiken inget sånt, jag frågar om ALLT jag kan komma på, känner mig helt osjälvständig emellanåt... :oops: :oops: )

God hygien ska vi fixa, men inte hindra klämma och känna. Skulle det ändå bli allvar, så är det precis som du säger Jannika: Jag sitter ju inte här med armarna utmed sidorna och låter saker och ting bero.
:lol:

Men visst är det ett förbaskat onödigt virus, det där RS??

Angående amning och RS-virus, dock: Jo, visst har jag tänkt att amma, men det är inget skydd mot RS om man ska tro den information som finns på Vårdguiden.se. Där står att det INTE går att förebygga RS hos spädisar med amning (!). Och amning som det ju annars talas om som något slags ultimat universalvaccin... (Säger en som stundvis har varit irriterad över amningshysterin i det här landet...)

Konspirationsteoretikern i mig tänker att just all propaganda om hur ohyggligt superduper amning är och hur bra det skyddar spädbarn, får föräldrar att tro att det är fritt fram att släpa runt de nyfödda i gallerior och på caféer, även i RS-tider, bara man ammar, så... Och att det är därför som det blir så himla många som drabbas (det är tydligen full beläggning på Astrid Lindgrens sjukhus nu, tex).

Men det är grävreportern i mig som säger det senare... Kanske vore något att skriva om? Behöver verkligen något att göra, håller på att krypa ur skinnet och önskar att Den Där Inne vill krypa ur mig, så att säga...
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Näe, det är möjligt att forskningen inte kan påvisa samband mellan amning och skydd men MITT sunda förnuft tycker att det borde finnas ÄNDÅ! :lol: Råmjölk med antikroppar från mamma och en dos bajsbaciller (om man skippar laxermedel) vid utdrivningen måste ju fylla nån funktion, haha!

Apropå bajs! Jag som är surkålens fanbärare och lovsjungare har annars fått vatten på min kvarn. Jag läste att lactobacillnivån i bajset hos eksembarn är påvisat låg jämfört med barn utan. Vi äter mjölksyrat varje dag; surkål, sura morötter, kalamataoliver. Nyss nämnda och ost innehåller tydligen massor av de braiga bacillerna. Jag tycker att jag kan se ett samband mellan regelbundet intag och minskad förkylningsmottaglighet. Heeeelt ovetenskapligt och baserat endast på min familj. :wink: Så det kan väl vara en idé att peta i sig från och med nu och de första sex månaderna (då är skyddseffekten som störst iaf vad gäller eksemen). Och undvika antibiotika helt.

Jag håller med om att det finns en utbredd amningshysteri men den börjar ändå mattas av en aning tycker jag. Kan man få till lite tuttmjölk den första tiden är ju det toppen men bebisarna brukar ju "överleva" även på nan och semper. :wink:

Förutom runtsläpade bebisar på offentliga platser tror jag att RS fått en så stor spridning pga alla smitthärdar som stora grupper med väldigt små barn som får vara på dagis även när de är sjuka bildar. Det är ju inte bara barnens bacilusker som gottar ihop sig utan även syskonens, syskonens skolkompisars, föräldrarnas, föräldrarnas kollegors osv baciller de små pluttarna ska kämpa med. Nuförtiden ska ju dessutom relativt små storasyskon gå på dagis ändå även om det finns vuxen hemma med bebis! Snacka om att sprida runt! Grannen sa att viruset kan sitta kvar i kläderna upp till 12 timmar efter kontamination.

Mina två stora var ALDRIG sjuka när de var små! Jag kunde inte fatta varför alla andras bebisar var sjuka jämt. Trean och fyran har haft en hel del snor och förkylning, i jämförelse massor för nu är de två största så stora att de går på dagis ett par timmar i veckan och de drar hem en massa skit som de själva inte blir sjuka av men däremot mina små. Jag tycker det ibland är svårt att prioritera. De storas behov av kompisar och utanför-hemmet-erfarenheter eller de smås hälsa. När Nella föddes bestämde vi iaf att alla fick vara hemma de första fyra månaderna.

Oj, vilken utvikning i den här tråden! Men du kanske behöver lite distraktion? :wink:

Kram Jannika
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tack för distraktion, Jannika! Det är ju precis vad jag behöver!
Och ditt inlägg leder oss ju vidare till ett annat superintressant ämne: Surkål! (vi får starta en sur-tråd i kackel!!!)
Vi mumsar surkål ideligen här hemma också. Inte varje dag, men dock. Hugo, 1,5 tar sig hellre en slev surkål på pannkakorna än hallonsylt (SÅ gott tycker dock inte jag att det är) och han är ju nästan aldrig sjuk. Inga eksem, inga konstigheter alls. Han hade en förkylning nyss, som kom exakt tre dagar efter att vi hade varit på testomgång på The Little Gym (skitlöjligt, gymnastik för småglin, fattar inte vad jag tänkte med, men en gratis provomgång fick det i alla fall bli). Eftersom det kostar 3000 spänn för 20 gånger (vad gör man inte för sina små så här i innerstan :roll: :roll: :roll: /ironi-ironi/) så var ju naturligtvis alla ungar sjuka. För man stannar ju inte hemma med en sjuk unge, när man har betalt 150 för 45 minuters hopp och lek för sin cirka 2-åring. Väl???! Väl??????!!! ironi-ironi/
Så blev vi då sjuka, först Hugo, sen jag.
Får nog ta mig lite tuttmjölk själv, tror jag. Eller bajs, kanske?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: :lol: Ja, vad gott gör väl inte lite bajs i rätt sammanhang? :lol: Jag diskuterade frågan med min syster som snart ska föda. Hon hade läst om fördelarna men hade svårt att tycka att det uppvägde pinsamhetsfaktorn, haha! När jag försäkrade att hon inte skulle märka det ens såg hon MYCKET tveksam ut. Jag gick på och orerade om när JAAAG FÖDDE BARN DÅ... trodde jag inte att jag bajsat på mig (ja, eller snarare på bm) men darlingen upplyste mig finkänsligt efteråt om att det gjorde jag visst det, haha! Men de smusslar så diskret och snabbt undan det att det inte ens määäärks. Syrrot såg lite äckelmagad ut. Hon har en så cool output så om hon blev chockad var det svårt att se. :lol:

En äkta surkålare till! UNDERBART! Men visst ÄR surkål fantastiskt! Jag röstar absolut för en sur-tråd!

Alla mina barn älskar det också. De små har jag introducerat samtidigt som smakisarna med ett finger doppat i spadet och sedan har det rullat på. Nemas problemas. Jag var själv ett allergi- och eksembarn så jag var väl påläst innan vi fick första barnet. Vi har kört hela artilleriet; obegränsat med hundpussar, amma i evigheter, surkål och hennes kompisar, no sugar, no antibiotics, no smoking, inga halvfabrikat, egen barnmat, tidig introduktion på allt vi inte tål men pytte och tillsammans med amning, utevistelse varje dag, inga parfymer och konstiga krämer och oljor, minimalt med nya leksaker och kläder, det mesta ärvt och urtvättat.

Voilá, inget barn har fått nån variant alls. I alla fall än. Kanske tur men antagligen skicklighet. :D

Kram Jannika
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

The Little Gym (skitlöjligt, gymnastik för småglin, fattar inte vad jag tänkte med, men en gratis provomgång fick det i alla fall bli). Eftersom det kostar 3000 spänn för 20 gånger (vad gör man inte för sina små så här i innerstan /ironi-ironi/) så var ju naturligtvis alla ungar sjuka. För man stannar ju inte hemma med en sjuk unge, när man har betalt 150 för 45 minuters hopp och lek för sin cirka 2-åring. Väl???! Väl??????!!! ironi-ironi/
Först skrattade jag gott åt det här, kanske främst för att du skriver så roligt men sen blev jag lite beklämd av att sånt som barn sköter helt på egen hand om de får chansen måste styras upp och initieras av vuxna. Visst är det väl lite sorgligt? Och dyrt! Mer skog åt barnen!

Kram igen Jannika
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jannika skrev::lol: :lol: :lol: Ja, vad gott gör väl inte lite bajs i rätt sammanhang? :lol:
:lol: Jo, och du har helt rätt. Man ger tom små neobebbar bajslavemang ibland. Liiite bajs från mamman ges som lavemang till de små för att de ska få igång tarmfloran.

Men med annekteringen tänker jag som de ovan. Nysnuten och tvättad. Handsprit gillar jag att ha hemma också, just i extrema förkylningstider.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jannika skrev:

InläggPostat: mån feb 11, 2008 19:25 Rubrik:
Citat:
The Little Gym (skitlöjligt, gymnastik för småglin, fattar inte vad jag tänkte med, men en gratis provomgång fick det i alla fall bli). Eftersom det kostar 3000 spänn för 20 gånger (vad gör man inte för sina små så här i innerstan /ironi-ironi/) så var ju naturligtvis alla ungar sjuka. För man stannar ju inte hemma med en sjuk unge, när man har betalt 150 för 45 minuters hopp och lek för sin cirka 2-åring. Väl???! Väl??????!!! ironi-ironi/


Först skrattade jag gott åt det här, kanske främst för att du skriver så roligt men sen blev jag lite beklämd av att sånt som barn sköter helt på egen hand om de får chansen måste styras upp och initieras av vuxna. Visst är det väl lite sorgligt? Och dyrt! Mer skog åt barnen!
ELL-ER-HUR!!! Jag är faktiskt lite generad över att jag gick dit, men jag skyller på alla vallningar och att jag inte kan låta bli att påverkas lite, lite av alla "aktivitetspoliser" som tycker att jag är barnmisshandlare som inte sätter Hugo gå på institution, utan tvingar honom vara hemma och leka med en TRÄSLEV (!) i sitt eget hem, med folk han känner och gillar. Ja, ja.

Men på The Little Gym visade han vilken fritänkare han är: Han lydde inte alls instruktionerna, utan for omkring som en liten vilding och testade alla studsmattor och hängde och slängde i varenda gardin, typ. Så tog han tre bjällror fast man bara fick ta en(!!!) (Barnen var mellan 1,5 och 2,5 år!!!)
Värst var att se hur andra föräldrar tog sig friheten att korrigera honom. En pappa lyfte till och med bort honom från en tjock matta, eftersom hans dotter skulle hoppa upp på den, lydigt och fint via en språngbräda! :roll:
Jag orkade inte korrigera gubbskrället, jag bara bestämde mig: Nix, nein, vi håller oss på vår kant, vi :lol: :lol: Och så håller vi oss friska.

Jag får väl gå dit och serverade lite syrade grönsaker!

(Har den här tråden spårat ur nu, eller?!?!?)
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Surkål! Det är faktiskt en gammal och nästan bortglömd favorit här med :D Helst på pannkaka med getost (norsk brunost). Blev såld när en hälsokost här i stan hade färsk surkål i en stor tunna, så jäkla syrlig och god (norsk vegopappa fick in mig på det här spåret). Den jag köpt på burk är tyvärr inte lika upphetsande. Men ändå. Nu ska surkål inhandlas igen! Tipsa gärna om ni har någon ni gillar på på burk...

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:shock:

Vafalls :!: :?:

Här sitter jag och söker recept på hemmagjorda syrade grönsaker...å så siter ni här på Barnaväntan och kacklar kål...?

:wink: :lol:

Någon av er som gör egen...?

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"