Annektering i RS- och förkylningstider

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Åse: Tistelvind!! Med kummin och enbär - underbar!
Jag startar en surkålstråd när jag är tillbaka från barnafödande!

Kram
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jannika skrev: En äkta surkålare till! UNDERBART! Men visst ÄR surkål fantastiskt! Jag röstar absolut för en sur-tråd!

Alla mina barn älskar det också. De små har jag introducerat samtidigt som smakisarna med ett finger doppat i spadet och sedan har det rullat på. Nemas problemas. Jag var själv ett allergi- och eksembarn så jag var väl påläst innan vi fick första barnet. Vi har kört hela artilleriet; obegränsat med hundpussar, amma i evigheter, surkål och hennes kompisar, no sugar, no antibiotics, no smoking, inga halvfabrikat, egen barnmat, tidig introduktion på allt vi inte tål men pytte och tillsammans med amning, utevistelse varje dag, inga parfymer och konstiga krämer och oljor, minimalt med nya leksaker och kläder, det mesta ärvt och urtvättat.

Voilá, inget barn har fått nån variant alls. I alla fall än. Kanske tur men antagligen skicklighet. :D
:lol: :lol: :lol: Vilken kunskapsbank! Precis så.... :thumbsup:

TorpSara skrev: Handsprit gillar jag att ha hemma också, just i extrema förkylningstider.
Köpte vi till hemkomsten från BB. Alla tvättar och spritar händerna noga vid hemkomst... nu i RS-tider. När RS lugnat ner sig alt. Meja växt på sig duger vanlig hygien. 8)

/Fjällmor
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Tack Nya mamman! Ska inhandlas pronto. Blev nu svårt inspirerad att introducera denna nyttiga delikatess för min hittills allätande son.

:D Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Heeeej igen!

Jag KAN inte hålla mig ifrån den här delen av forumet fast min tid här på Barnaväntan är förbi. Men vem kan anklaga mig med såna här inlägg?
ELL-ER-HUR!!! Jag är faktiskt lite generad över att jag gick dit, men jag skyller på alla vallningar och att jag inte kan låta bli att påverkas lite, lite av alla "aktivitetspoliser" som tycker att jag är barnmisshandlare som inte sätter Hugo gå på institution, utan tvingar honom vara hemma och leka med en TRÄSLEV (!) i sitt eget hem, med folk han känner och gillar. Ja, ja
Ah! Du skriver så roligt att tårarna sprutar! Mer! Mer! :lol:

Och hur i h-vete citerar ni med namn? Datapuckot har talat...

Och så har en till av mina favvisar hittat hit! Fjällmor! :heart: Hon går på doften. Är det inte kaffe så är det den syrade kålen. :wink:

Min bm i Bromma gav mig receptet, jag minns att det var snorenkelt men inte hur. Såklart. Jag tror det bara är vatten, salt och en viss tid i mörker och rumstemperatur. Den lata masken har rätt stor kontroll över mitt liv. Jag kan verka effektiv men det är bara ett sätt att dölja min lättja. :lol: Så vi kör Tistelvindens eminenta sortiment. Min favvo är gurkorna. De åt jag tvångsmässigt under Milos graviditet och lite mer avspänt under Nellas. Barnens favvo är morötterna men surkålen går också utmärkt. Rödkålen har jag dock lite svårt med.

Leve surkålen!

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

VIlken chock man få när man tror att man ska läsa om annektering - och så handlar det om SURKÅL och BEBBEGYMPA! :shock: :lol:

Jannika, i början av surkålsdiskussionen så nämnde du att ost också innehöll dessa sura bakterier som är bra. Räcker det alltså att äta mängder med t ex Arlas prästost =P~ ? Är det DÄRFÖR jag varit så fökyld nyligen, för att jag slarvat med prästosten? :shock:
Vi äter mjölksyrat varje dag; surkål, sura morötter, kalamataoliver. Nyss nämnda och ost innehåller tydligen massor av de braiga bacillerna. Jag tycker att jag kan se ett samband mellan regelbundet intag och minskad förkylningsmottaglighet.
:idea: Ett tips om man vill gympa med småttingar, på ett något mer avspänt sätt:
De flesta skolors gympahallar kan man hyra relativt billigt (särskilt på landet). Går man ihop några familjer så blir det apkul och billigt nöje. Man får ha huuur många bollar man vill, hur många bjällror man vill, är man liten kan man härma de äldre barnens livsfarliga trix (Anton följde efter en 5-åring typ högst upp i ribbstolen :shock: :? ) mm mm.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Ja alltså Jenny, jag bara citerar forskning paketerad i morgontidningsvänlig form och DÄR stod det ost också. Vad vet jag? Jag äter ju det sura och syrade så jag VET inte om bara prästost täcker upp hela lactobacillbehovet. Eller om det ens funkar med prästost! :shock: Jag vet iaf att kalamataoliverna ligger i mjölksyra men inte billigoliverna, små gröna med paprika i som vi köper i storburken på Coop. Så pressa mig inte om osten, jag veeeet inte..... :lol: Någon annan?

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är ok, Jannika :heart: :lol: . Jag ska försöka att inte pressa dig :wink: . Jag fortsätter äta min prästost, men numera med argumentet:
...jag har läst på Internet att man inte blir förkyld om man äter mycket ost...
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

:lol: Haha! Underbart! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"