Liten matkrånglare

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Antonias mamma skrev: När jag igen läser igenom tråden inser jag hur hopplöst det hela är. Jag förstår inte ens varför jag startade en tråd om detta - det finns ju inget som hjälper.
:D Nu ska vi ju inte vara så'na :roll: :lol:

Det har gått alldeles för mycket dramatik i det här. Vad ni än har för er, du och Antonia, och det har ni ju :shock: (och det kan man ju ha :roll: ) så får det INTE handla om rutinerna. De ska vara självklara och utan maktkamp. Allt annat får man ta utanför rutinerna.

Så dricker man inte välling utan skriker på saft, ska det tackas för vällingen (å hennes vägnar) och inte bli någon saft. Det "hör" du bara inte.

När du äter frukost, lägg en smörgås på hennes plats. Med lax (!) eller whatever. Skär den i små bitar om du känner dig tjusig, annars låt det vara som det är. Men tacka för maten ska hon, när "måltiden" är klar. Med handen om handen och ditt tackande för henne, glatt och sakligt: "Tack för maten!" Återgå sedan till ditt (tidnigen?) och "hör" inte safttjat eller annat. Och ta bort smörgåsen.

Kolla klockan. Det ska gå 3,5 tim mellan målen. Backa bandet och behandla henne som en ettåring. Ge henne tre små högar "ren" mat att peta i själv, och en skuren (halv) smörgås, och sitt inte och titta på ungen. Men tacka för maten efteråt ska hon, varpå maten ska bort.

Titta på klockan, hela tiden. Ska hon ha någonting mellan målen är det vatten som gäller, och det får hon i så fall be om. ("Jag är HUNGRIG!" - "Åhå, då ska du få lite vatten. Varsågod! Tack för vattnet.")

Förstår du :?:

Hur lite hon än väger och hur många revben som än kan skådas, svälter hon sig inte frivilligt. Du måste lära dig att hålla fingrarna ifrån den maktkamp du själv :cry: har initierat :cry: :cry: och sortera in ätandet under enkla, klara rutiner utan snack. Hon orkar inte med det här tjafset lika lite som du gör det.

Så sluta titta på barnet (utmanande :oops: , uttröttat :oops: eller negativt :oops: ); meddela bara sakligt och vänligt att NU ÄR DET MAT :!: och gör det möjligt för henne att äta. Ge henne förutsättningarna, och sköt sedan dina egna affärer. "Hör" ingenting däremellan. Snappa bara när hon tydligen är klar och se till att det tackas för maten, vilket markerar end of story på ett trevligt sätt.

Den dagen du drar som exempel innefattar sju "mål". Det blir för tätt. Låt tiden gå, kolla klockan :wink:

Alla är inte vrålhungriga på mogonen (plötsligt) och siktar då in sig på "riktig" frukost, så ge henne smörgås med juice när du själv äter, men utan tjafs, hon får det hon får. Tack för maten :!:

På samma sätt kan kvällsslurken, vad än det består av, komma motsvarande tätt inpå föregående "måltid".

Men frukost, lunch och middag bör vara med minst 3 tim mellanrum och regelbundet så, oavsett när pappa kommer hem; du får försöka planera utifrån det och passa ihop det med familjens tider, utan att göra avkall på (minst) 3, (helst) 3,5 timmarspassen :wink:

Det här måste avdramatiseras :!: . Ge henne förutsättningarna - och tänk på annat. Sikta in dig på det hon gillar, ge extremt små portioner, bry dig inte sedan förrän det är dags att tacka för maten, och se ut som det regnar :x

Kör så tre dagar, så ska du se all skillnad. Om du har nerver som går att lugna och en koncentration som går att fokusera på annat, och det HAR du :!: :lol: :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

annawahlgren skrev:Sikta in dig på det hon gillar, ge extremt små portioner, bry dig inte sedan förrän det är dags att tacka för maten, och se ut som det regnar :x
Stort tack Anna för svaret :heart: - jag vet att det är sällan du har tid just med "Mat, mage...".

Ett förtydligande skulle jag dock vilja ha, med tanke på ovanstående citat. Skall jag alltså nu då enbart servera sådan mat som jag vet att hon brukar äta/gillar (som står oss vuxna upp i halsen :roll: :oops: ), och undvika alla andra rätter :?: Alltså inte alls tänka "hälsosamt" utan bara "mat" (=pasta och ris, pasta och ris, pasta och ris...)?
Rent konkret - ska jag glömma potatisen helt för en tid? (Jag skulle inte vilja gå samma väg som min mamma, och börja koka två rättter varje dag för att få alla nöjda :wink:)

Kram
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Annas svar är super, och kapitlet bekymmer mat i BB har verkligen varit ett stöd för mig, jag har läst det vid flera tillfällen för att få lite perspektiv och sans (i matvägrarträsket)

Jag serverar bara en rätt till hela familjen till middag, lunch kan däremot vara lite olika för alla. Malte äter ibland burkmat, ibland rester. Den vuxne kan äta fil, barnen rester. Vega kan ibland säga att hon vill ha fil och smörgås. Det är ok. T ex äter varken min sambo eller jag blodpudding, som båda barnen ÄLSKAR. Perfekt lunch för barnen.

Middag hos oss är nästan ett skämt matmässigt. Vega äter sällan något alls (kanske lite pasta, lite avocado) men jag blundar och tackar för maten oavsett intag. Ofta äter hon ganska ok (med hennes mått mätt) till lunch + att det serveras välling ca 1 timme efter middagen. Hon svälter inte. Och ibland kan hon överraska genom att faktiskt ÄTA till middag. Då biter jag mig i tungan för att inte lägga så mycket fokus på det heller.

Utifrån mitt ganska svamliga inlägg så kanske du kan välja lunch eller middag där du serverar det du VET går hem, den andra måltiden är gemensam för alla. Frukost och mellis är ju lite mer individuellt vad man tycker om/äter ( i alla fall hemma hos oss) där du kan servera det som funkar.

Kanske?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Tack Linda, även du för kloka insikter :heart: .
Jag börjar inse nu att det är dags för mig att backa och tagga ner - ännu en gång... :roll: :lol:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Antonias mamma skrev:
annawahlgren skrev:Ett förtydligande skulle jag dock vilja ha, med tanke på ovanstående citat. Skall jag alltså nu då enbart servera sådan mat som jag vet att hon brukar äta/gillar (som står oss vuxna upp i halsen :roll: :oops: ), och undvika alla andra rätter :?: Alltså inte alls tänka "hälsosamt" utan bara "mat" (=pasta och ris, pasta och ris, pasta och ris...)?
Rent konkret - ska jag glömma potatisen helt för en tid? (Jag skulle inte vilja gå samma väg som min mamma, och börja koka två rättter varje dag för att få alla nöjda :wink:)

Kram
Jag tycker nog att du kan ge henne hennes säkra kort, just för att det viktigaste er emellan är att undvika kampen om ätandet.
DEN kampen om att äta allt, kan ni ta sedan. Det finns mååånga knep att ta till för lite större barn, som går att resonera med. En hel liten pedagogik, faktiskt! Jag återkommer då, kan tillockmed tänka mig en tur över Viken för att lära fröken A om smaker, när den dagen kommer! :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nämen, vicket citat det blev!? :shock:
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

TorpSara skrev:Det finns mååånga knep att ta till för lite större barn, som går att resonera med. En hel liten pedagogik, faktiskt! Jag återkommer då, kan tillockmed tänka mig en tur över Viken för att lära fröken A om smaker, när den dagen kommer! :wink:
Vaaa :?: :shock: TorpSara, vad är det du vet? Är du expert på detta med barn och mat? Och ja, du är sååå välkommen!!! :D :!:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

http://www.sapere.se/ Jättespännande!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LindaVega :wink: :lol:
Antonias mamma skrev:... jag vet att det är sällan du har tid just med "Mat, mage...".

Skall jag alltså nu då enbart servera sådan mat som jag vet att hon brukar äta/gillar (som står oss vuxna upp i halsen :roll: :oops: )

Rent konkret - ska jag glömma potatisen helt för en tid?
:D 1. Tack vare :heart: -barnskontrollanten kom jag galopperande :lol: ÄLSKAR mina :heart: an :!: Vad vore jag utan dem :?: Platt intet :!: (Hur var det nu, de andra klarar sig sämre utan mig... Anna klarar sig inte alls utan de andra :idea: ) :heart: :lol: :heart:

2. Vet du, jag tror att du i tidens tecken möjligen, möjligen har lite för bråttom och ser, eller vill se lilla Antonia som större än hon är. Trots allt har hon bara befunnit sig på den här jorden i lite mer än två år, och traskat på den har hon inte gjort ens hälften så länge. Jag kan misstänka att det möjligen litegrann är det hon protesterar mot: att hon skulle vara en så stor flicka som hon inte är. (Hon har ju faktiskt inte ens kommit in i trotsåldern än.)

Den första, ljuva :roll: barndomen, innan trotsålderns elände - för barnet - bryter ut, skulle ju, och ska, tycker jag, få vara alldeles bekymmersfri. Sorglös. Enkel.

Så att hennes mat står er vuxna upp i halsen - vad har det med saken att göra, höll jag på att säga :?: Ni åt väl knappast barnmat ur burk på den tiden det begav sig, och inte sörplade ni välling heller, bara för att hon gjorde det :?: :!: Hon var liten och hon ÄR liten. Kan du försöka se det så och bara släppa hela vuxen-projektet :?:

Barn regredierar i kris, heter det ju, och det är inte bara barn som gör det - och behöver få göra det. Jag undrar om inte nyckeln till hela (den ömsesidiga) lättnaden skulle kunna ligga i att du backar bandet och faktiskt betraktar henne inte bara som så liten som hon är utan som ännu mindre. Ge henne det hon äter :!: Som du gjorde förr i världen, för inte så väldigt länge sedan.

3. Potatis kan du väl låta slinka med en eller två med smör på. Potatis försvinner inte ur världsbilden för att hon inte genast kastar sig över den. Kanske gillade hon inte torsk på barnmatsburk heller, och du gav henne annat för att hon skulle äta alls.

Så ge henne (smak)förutsättningarna, tycker jag, dvs alltid små, små bitar av det ni själva äter, men låt basen vara där också, pålitlig och utan krav. Utan att snegla på mammas systematiska åtskillnad - det är inte mamma som bestämmer här utan du och ni. Om mamma lagade olika rätter så att du minns det, måste det ha pågått långt efter det barnet / barnen var stora nog att minnas. Där ska ni inte alls behöva hamna med Antonia, om ni bara låter henne vara så liten som hon är (och lite till) och tar fasta på att ge henne förutsättningarna, i all enkelhet.

Kram :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Det här är så strålande bra svar och sakliga svar av Anna :thumbsup:. Kan man tänka sig en sticky här under Mat, mage... :-k Mattrasslartråden på Späda och små är ju just för de allra minsta, men den här frågan dyker OFTA upp, både här och på Barnafostran... Bara en tanke.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ewa :wink: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Tack Anna - igen :D :heart:
Jag ska begrunda och ta till mig, och backa bandet. Och visst - som jag sade till dig redan i Gastsjön - av någon anledning har vi alltid sett henne för äldre än hon är... :? :(
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, jag minns :wink: Och du är inte ensam. Barndomen är ju en smula bortrationaliserad i dessa dagar :cry: Barnen ska i princip bli vuxna, hänsynsfulla, ansvarskännande samhällsmedborgare vid ett och ett halvt års ålder :oops:

Men det finns också barn som från allra första början verkar äldre än de är - som tycks födas "gamla". Och kanske är det också O:) :-({|= O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Alldeles lysande :!:

=D> :heart: :thumbsup:

Men fortsätt spetsa med bra (!) fett Antonias mamma!

/Fjällmor
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

JÖSSES innan jag hittade min tråd!!! Den hade fått äran att bli klistrad - med ny rubrik. Inte konstigt att man fick leta :lol:

Nåja, jag tänkte bara rapportera om lite framsteg.
Nu har jag ju inte haft fullt så mycket attityd som krävs för att följa Annas goda råd helt slaviskt, men jag tog fasta på orden "avdramatisera" och "backa bandet". Vilket också hjälpte - förstås :wink:

Den sista veckan har Antonia ätit kokt potatis i små bitar med lax två dar på rad och sedan köttgryta med klyftpotatis (hemgjord så klart :wink: ) två dagar på rad!!! :shock: Ja, för VÅR del är detta en ENORMT framsteg. Bara att se henne SMAKA på klyftpotatisen utan att spotta ut. Och sedan höra henne säga "mera mat!"... Det går inte att beskriva i ord :!:

Bara att hoppas att både bruden och hennes mor fortsätteri samma stil nu :wink:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"