Liten matkrånglare

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Liten matkrånglare

Inlägg av Antonias mamma »

Ni vet vad det är för brud jag har här hemma :wink: . En RÅSTARK SPARRIS som antagligen är den mest kräsne 2-åring i världen då det gäller mat. Det som gällt, och funkat, hittills, är följande:

7.30 Frukost = 200 ml välling med fruktpuré och smör i

11.00 Lunch = lagad mat, gårdagens middag värms upp. Avslutas med en flaska potatis-morotsvälling i sängen inför luren.

14.00 Mellis: TOTALVÄGRAS sedan hon började äta VÅR mat. Tidigare åt hon smoothie gjord på 1 banan, 1 yoghurt, havregryn/vetekli och egna bär. Ingen mellis sedan 1½ års ålder alltså.

17.00 Middag = lagad mat.

19.30 Kvällsmål: macka + välling


Nu har hon i snart två veckors tid bråkat med vällingen, och det är ett stort problem eftersom hon långt levt på den hittills :( . Matportionerna hon äter är mindre än för en mus och intresset har inte ökat trots vällingvägran heller. Att hon kanske växer ifrån vällingen kan jag acceptera. Problemet är:

VAD SKA JAG GE HENNE ISTÄLLET?

Det finns ju inget hon äter! Följande vägrar hon (allt har erbjudits många gånger om):

- Gröt
- Fil
- Yoghurt
- Flingor (musli, corn flakes)
- Risifrutti
- Kräm
- Saftsoppa
- Omelett
- Kokt ägg
- Pannkaka
- Frukt
- Bär

Finns det något jag inte ser :?:

Jag kan inte bara lämna bort kvällsvällingen så lite som hon äter kl.17.00. Men kan det räcka med bara macka och juice? Och frukost MÅSTE hon ju ha.
Ett annat problem är att hon blir hungrig inför middagen redan kl.16.00, eftersom hon totalvägrar att äta mellis. Men jag vill absolut inte äta före hennes pappa är hemma kl.17.00. Och inte senare heller - då hinner man ju aldrig hitta på nåt EFTER maten.

Ser någon en lösning som jag inte ser :?:

Tack för input!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Näe, inga lösningar, men kanske lite tankar... :wink:

Frukost, kan hon tåla en smothie då? Även om den föll bort som mellis betyder ju inte att den är banlyst. Men det kanske du har testat? Frukosthungern kan ju vara ytterst individuell. Om hon inte vill ha omedelbums kanske den går ner senare?

Om mattiderna, från 07.30 borde hon kunna stå sig till 12. Och då borde hon kunna klara 17 utan mellis. Det är ju högst rimliga "vuxentider" tänker jag. Och som sagt, hon är en sparris.
Kvällsfika, en macka och nått att dricka. Rött te eller mjölk? Varm choklad? Juice? Det tror jag att hon klarar sig på faktiskt, även om hon inte blir fet på det... :roll:

Vad tror du?
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Man kan ju faktiskt äta riktig mat (dvs rester) till frukost också ;) Stekt ägg på en macka?

Maja slutade också med välling hux flux när hon var drygt två år. Innan det hade hon ätit tre flaskor om dagen... Hoppas det ger sig, och att hon vill ha fil eller yoghurt i alla fall!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Tack för svaren - tar gärna emot fler!
Här är mina comments:
TorpSara skrev:Frukost, kan hon tåla en smothie då? Även om den föll bort som mellis betyder ju inte att den är banlyst. Men det kanske du har testat? Frukosthungern kan ju vara ytterst individuell. Om hon inte vill ha omedelbums kanske den går ner senare?
Detta med att vänta tills senare skulle kunna lösa problemet - om det inte vore så att hon började sitta och skrika efter saft direkt hon varit vaken 5 min :x . Så innan dess måste vällingen fram. Smoothie måste man ju äta med sked och så långt får jag henne inte så snabbt på morgonen.
Idag tog hon vällingen men bara 100 ml... :( :?
TorpSara skrev:Om mattiderna, från 07.30 borde hon kunna stå sig till 12.


Nä, hon står sig inte på 200 ml välling till kl.12. Och absolut inte på 100 ml... Dessutom är hon så pass trött kl.12 redan att hon inte skulle orka äta då mer. Då ska hon vara i säng.
TorpSara skrev:Och då borde hon kunna klara 17 utan mellis. Det är ju högst rimliga "vuxentider" tänker jag. Och som sagt, hon är en sparris.
Kvällsfika, en macka och nått att dricka. Rött te eller mjölk? Varm choklad? Juice? Det tror jag att hon klarar sig på faktiskt, även om hon inte blir fet på det... :roll:
Jo visst, hon klarar sig... Men man kan ju redan räkna revbenen på henne... :(
Sussi skrev:Man kan ju faktiskt äta riktig mat (dvs rester) till frukost också ;) Stekt ägg på en macka?!
Stekt ägg går bort precis som omelette och kokt ägg. Blä säger bruden! :lol:
Sussi skrev:Maja slutade också med välling hux flux när hon var drygt två år. Innan det hade hon ätit tre flaskor om dagen... Hoppas det ger sig, och att hon vill ha fil eller yoghurt i alla fall!
Det är just det - hon totalvägrar ju både fil och yoghurt! Skulle hon köpa det så vore det ju inga problem...
Suck ](*,)
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Antonias mamma skrev:Smoothie måste man ju äta med sked
Mina dricker smoothie i glas :) Mjölk, fil el. turkisk yoghurt, frysta bär, lite havregryn och en nypa rå- eller fruktsocker i mixern, kör "slätt", häll upp i glas och slurp :wink:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Min smoothie dricks med sugrör. Youghurt, mjölk banan och bär. Och ibland vetekli. Inget socker om jag har bra banan. Vill hon ha den kan du ju boosta bäst du vill med extra fett...

Skriker hon efter saft så är hon ju tydligt törstig i allafall. :wink:

Hmm, lunch 11.30 då? Det är Edvards tider. Han äter en flaska välling 7.30 och lunch 11.30 eller 12. Sällan något där i mellan.

Andra mellisprodukter... Macka? Matmuffins?
Lua

Inlägg av Lua »

Här äts det välling 7.30 och sedan lunch 11.30. De brukar dricka ett glas apelsinjuice efter ensamleken vid 10, annars ingenting.

Jag känner med er! Det kan inte vara roligt att behöva oroa sig.

Kram Lua. :heart:
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Ja, här är läget oförändrat :( .
När jag igen läser igenom tråden inser jag hur hopplöst det hela är. Jag förstår inte ens varför jag startade en tråd om detta - det finns ju inget som hjälper.
Att servera smoothie ur glas, med eller utan sugrör, åt Antonia, framstår mest som ett skämt. Förlåt, jag vet ni menar väl, men så är det. Jag har försökt. Många gånger. "Nääää" skriker hon och börjar antingen gegga och leka meed sugröret istället, eller sveper ner hela glaset i golvet.

Jag ska redovisa gårdagen som ett exempel:

8.00 (vi försov oss): Välling. Drack bara 100 ml, skrek sen efter saft tills jag gav med mig. Åt två skivor skinka när jag åt frukost.

11.30 Lunch: Bulgur med dill, smör och färskost samt rökt lax (en favorit). Åt två skedar, började sedan spotta ut varje sked.

12.30 Läggdags med en flaska potatisvälling (drack förut hela): Drack 20 ml.

15.00 Erbjöd mellis i form av nyponfil - skrek "näää" direk hon såg burken. Gav en smörgås. Tog EN tugga. Drack sen bara juice.

17.00 Middag: Ris med chili con carne. Svagt kryddad, gjord på köttfärs. Spottade ut allt där såsen var med. Åt sen tre skedar rent ris utan tillbehör.

19.30 Vrålhungrig, bröt ihop i bilen hem från simhallen. Fick ett äpple att knapra på.

20.00 Välling serveras, något försenat pga familjesimmet. Totalvägrade att smaka. Skulle inte heller ha smörgås, bara juice.


... och denna dagen började med att hon låg och skrek efter "saft" klockan 7.15. När vällingflaskan serverades slog hon bort den och fortsatte ropa på saft.

Nån som vill byta :?:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Inga svar :? ...
Och det kan jag ju förstå, förstås...

Var och kollade hennes vikt idag. Hon hade inte gått upp ett enda gram de tre sista månaderna - snarare tvärtom, då jag hade kläderna på henne den här gången på vågen. :(
Är så trött, så trött, så trött på detta...
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Jag kan inte skriva långt nu, men jag anar ett fokus på vad som INTE äts här i tråden.. Jag skulle vilja veta vad hon tycker om att äta, hur kort den listan än är! :wink:

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hsr ni några säkra kort?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fjällmor och jag på samma spår...
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Fjällfolket skrev:Jag skulle vilja veta vad hon tycker om att äta, hur kort den listan än är!
Hurra! Lite liv i tråden :D TACK!
Här är topplistan med normala mängder per mål inom parentes:

- Makaroner och dylik pasta, antingen med smör och ketschup eller så med brynt köttfärs eller korvbitar (5-10 tsk /tuggor per mål)

- Spaghetti med köttfärsås (som ovan)

- Fisksoppa på lax, potatis och rotsaker (som ovan)

- Ris med kyckling, risotto med svamp el. paella (som ovan)

- Hämtpizza (1/4 normalstor pizza)

- Pommes från Maccen (½-1 portion ur en HappyMeal)

- Välling (100-200 ml per mål)

- Apelsinjuice (inga gränser)

- Glasspinnar (inga gränser)

- Knäckebröd med smör (½ skiva)

- Kalamata-oliver (5-10 st./gång)

- Räkor, som sådana (ej i sås) (½-1 dl)

- Grynost och riven ost (en liten näve)


Comments? :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hellooo!

Jag skulle nog, helt coolt 8) , servera säkra kort och spetsa dem med extra fett (smör eller olivolja) tills ni får lite matglädje och avslappning runt hela situationen..
Jag tänker att om vikten hennes sköter sig är det lättare för dig att backa.

Jag skulle dock vara försiktig med att servera juice och saft.. Mellan målen skulle jag bara erbjuda vatten, då aptiten måste få en chans att finnas (hur liten den är är!)

Hur låter det tycker du..?

/Fjällmor
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Ja, du kan ha rätt. Juice får hon bara ur mugg då hon vaknar på e.m., som mellis, eftersom jag inte får i henne något stadigare. Mellan målen i övrigt dricker hon nog inte juice eller saft.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"