Liten matkrånglare

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Härligt att höra! Bra jobbat!! =D>
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Strålande :thumbsup: God matglädje till hela familjen, nu =P~ :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, vad kul! Jag har tänkt mycket på er!

Tänkvärda saker att ha i bagaget:
:arrow: Barn har "smakfönster" som öppnas och stängs med jämna mellanrum ända upp i tonåren, vissa är mer öppna och andra är mindre. Men hittar man dem kan det vara läge att testa nytt just då. Med skeptiker kan det räcka med något pyttelite.

:arrow: Barn är av naturen skeptiska för nyheter. De är däggdjursungar och vill inte bli förgiftade! (som med vargen) De lär av att titta på sin flock, men ligger lååångt efter. Ett ruskigt bra knep är att introducera nytt med gammalt och vant. Det kan ligga orört på tallriken mer än tio gånger innan det testas, men i och med att det finns med det populära så blir det "ofarligt" på sikt. (Kloka mattanter vet detta och introducerar nya grönsaker i skålar med populära favoriter, det kan ta veckor men tillslut vågar någon testa och då följer resten med! :D )
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

TorpSara skrev: Ett ruskigt bra knep är att introducera nytt med gammalt och vant.
:D Så sant :!:

Gäller leksaker också, på precis samma vis. Man (barnet) får till ensamleken en gubbe med ringar och skojsigt huvud upptill, att plocka av och på. Sedan, när man kan "gubben" utantill, får man en tax (på längden, om man säger) med ringar oh skojsigt huvud att plocka av och på. Och då KAN man, fast ändå inte, fast ändå. Yippee :lol:

Same same, but different :-({|=

Milde herre, vad konservativa de är :!: Medan de inbillar sig att de är innovativa :roll:

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh vad glad jag blir!

:heart: =D>

/Fjällmor
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

:shock: :shock: :shock:

Antonia har SMAKAT - och ÄTIT - apelsin och kiwi :!: :!: :!: Utan att spotta ut nåt vräkte hon i sig drygt en halv kiwi =P~ :shock: :!: .
Och vi satt som i andakt och fick inte fram ett ljud...

Halleluja - det finns hopp :lol: :-({|= \:D/

(So? kanske någon tänker. Men då kan jag upplysa er om att det var första gången någonsin som hon öht inte VÄGRAT att smaka på en färsk frukt!!!)
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Heja Antonia \:D/ tänk om ni får en liten fruktoman nu :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Du ska veta hur väl jag känner igen mig i din vardag med en liten sparris (och en bestämd en också :wink: ) Låter helt underbart att hon smakade och ÅT frukt \:D/ De enstaka gånger det händer att Vega vill ha MER mat får jag verkligen bita mig i tungan för att inte utbrista i glädjesång :?

Vegas utgångspunkt till ny mat är att det INTE är gott. Jag har nog aldrig varit med om att hon varit nyfiken att smaka på något nytt.

MEN med lillebror är det helt annorlunda. Han slänger sig över allt nytt ( ja all mat) med en enorm nyfikenhet och hör och häpna Vega har faktiskt börja titta på honom, och framförallt middagarna här hemma har blivit bättre. Hon ser vad han gör och TAR EFTER :D Jag jublar och hoppas att det håller i sig ( och att det inte vänder, att han tittar på henne och tar efter istället)

Låter som att ni är på rätt spår.
Kram o lycka till Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"