Åka till Philadelphia? (och vad kiropraktorn säger...)

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Åka till Philadelphia? (och vad kiropraktorn säger...)

Inlägg av Mata »

Såg att någon tänkte det. Det vore ju en dröm tycker jag, men det måste ju kosta en förmögenhet. Vad kostar allt med programmet hos IAHP och resan?
För oss verkar det svårt, vi har ju två yngre döttrar också, hur skulle vi göra med dem tänker jag... Och kostnaden, jag som tycker jag blivit ruinerad på att köpa in alla Domans böcker (2:hand från www.amazon.com)

Vi har förresten varit hos en barnkiropraktor som kollat dottern lite (nu är hon 4 1/2). Hon skrev en lapp:

Undersökningsfynd: (skriver inte allt, men bla)

Tecken på nedsatt funktion i vänster hjärnhalva:

Försenad språkutveckling.
Svårigheter att behandla ljudinformation (höger öra uppfattar språk.)
Korsdominans (höger hand, for, öga, vänster öra)

Tecken på nedsatt funktion i höger hjärnhalva:

Dålig grovmotorik
Dålig balans
Dålig uppmärksamhet
impulsivitet
svårt sitta still
klumpighet
överaktivt immunförsvar (födoämnesallergi eller överkänslighet?)
Kvarstående spädbarnsreflexer
Mycket väl utvecklad problemlösningsförmåga (logiskt tänkande, slutledningsförmåga)

Det sista var ju kul att höra i alla fall.

Jag har inte pratat med henne själv, min man har varit där med henne. Han sa att hon trycker lätt på punkter i nacken. Vilket min man inte har någon större tilltro till. Jag vet inte om det funkar, men det är ju i alla fall gratis...6 ggr betalas av landstinget. Men jag tycker det var intressant det hon noterat hittils. För det har de ju än så länge inte brytt sig om på Habiliteringen.

Lite snurrigt inlägg, maken och dottern är på akuten denna fredagsnatt för hon kan inte andas. Hon är förkyld och då får hon ofta andningsvårigheter. Hoppas hon får bricanyl och inte någon värdelös hostmedicin... :cry:
Så jag kan inte sova. Lite kul att notera att det är tio till som är inne på AW:s forum 3 på natten! :shock: :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Mata

Förlåt mitt sena svar...

Du ramsar upp en rad med symptomer, och ingen av dessa är okända för IAHP.

Jag tror ni skulle ha mycket att hämta från IAHP.

Men det kostar ju.

Föräldrakursen kostar ca. 900 USdollars pr. förälder. I tillägg kommer resa och boende.

Varje gång vi reste till USA på appointment, så kostade det ca. 70.000 norska kroner, allt inklusive.

Vi betalade själv för assistent som hjälpte oss med träningen, ca. 15.000 norska kroner i månaden.

Vi tränade i 24 månader, och jag räknade sen ut att vi hade betalad 450.000 av egen ficka för det. Av det fick vi tillbaks 240.000 från försäkringskassan.

Jag vet att inte alla kan klara av en sådan kostnad. Jag vet också att det finns föräldrar som har gått igång ändå, och samlat in pengar undervägs. Kronrulling, sålld sommarstugan, pantsatt huset och sånt. Jag var en sån förälder. Och jag har inte ångrat en sekund. Men lättvint var det inte.

Kram, Hege
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Ja, det känns som man är en usel förälder att erkänna att vi nog inte är kapabla till det. Vi har ingenting att sälja, vi är av sorten som har bara precis det nödvändigaste.
Men en bra idé vore att söka vårdbidrag som jag hört talas om och som de säger att vi troligen är berättigade till. Och kanske kan man tigga ihop lite från släkt, fast de är också av sorten som inte har några besparingar...
Hmmm...ändå. kanske är det möjligt på något sätt.
Detta är nog något att fundera över. Men nu börjar hon kanske bli gammal också, fyller 5 i Maj.
Och en annan sak, jag vet inte hur mycket träning man verkligen hinner göra. Livet är lite som en karusell just nu. Med tre barn, mellansyster har precis hamnat i en livvskris...terrible two 8)

Fortsätter att fundera.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Glömde säga tack Hege!
Konkret och ärligt, bra!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Nej, man är ingen usel förälder om man inte har ressurserna som ett IAHP-program kräver.

IAHP framhåller att det är mycket få föräldrar/famljer som kan följa deras program till 100%, nettopp för att det är så krävande på alla plan.

Vi hade ekonomiska ressurser och arbetstider/hemmasituation som gjorde att det var möjligt att träna hamma, men höll på att bryta nacken ändå.

Så känn dig inte usel. (Varför är det alltid fel människor som har dåligt samvete??)

Kram, Hege
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Min make tyckte att vi skulle försöka undersöka möjligheterna ändå.
Hur bodde ni?
Måste man åka dit flera gånger?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Mata

IAHP håller föräldrakurs (introduktionskurs) fyra gånger i året, och det hålls av och till i Italien.

USD 900 pr. pers, tror de har en rabatt om båda föräldrarna går kursen samtidigt kostar det USD 1400.

Resa kan man hitta billigt numera, och vi bodde privat i Philadelphia (lista över möjlig inkvartering finns på www.domansiden.no )

Klarar man skrapa i hop till kursen, så kan man med sin nya kunskap gå en lång bit själv. Om man är en smula organiserad och har självdiciplin.

Jag tänkte så. Börja med att gå kursen, och sen se.

Det blev mer än bara seendet när jag väl förstod vad detta skulle betyda för oss OM vi fortsatt, och vad det skulle betyda om vi INTE fortsatte.

Jag vill gå så langt som att säga att är man förälder till ett barn med hjärnskada, så är denna kursen ett vändpunkt i livet. Man får en så stor förståelse för sitt eget barn och dets stora problemer, att man åker hem och ser sitt barn med helt nya ögon.

Att gå kursen är det bästa jag gjort i mitt liv. Det var väl investerade pengar.

Läs här för mer info:
www.iahp.org
www.hjerneaktiv.dk
www.domansiden.no
www.hjarnstimulans.se

Kram, Hege
annanl
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 13:03
Ort: Strömbäck

WTD kursen..

Inlägg av annanl »

Hej
kursen kostar nu 1070$ för en förälder och 1685$ om båda föräldrarna går samtidigt dvs ca 6500 för en alt ca 10 000 för båda föräldrarna. Biljett med sas arlanda-newark har vi betalat ca 4500kr/pers tur och retur. Sedan har vi tagit tåg eller bil till chestnut hill där institutet ligger.
Det ligger ett typ bed and breakfast granne med IAHP som kostade ca 600kr/natt*6 3600kr. Vad kom jag nu upp i totalt ca 25 000kr för flyg+tåg+övernattning+kursavgift. Frukost ingår i boende, lunch och middag ingår i kursavg. Det är hela dagar från 9 på morgon till 7-8 på kvällen så ni gör inte av med några pengar i övrigt :lol:

Vi började med att läsa bara boken och träna. Jag gick ner i arbetstid på mitt jobb. Sedan gick vi kursen och jag gick ner ytterligare i arbetstid. Sedan tog vi en home consultation vilket kostar $350. Först efter detta bestämde vi oss för att gå vidare. Så det har varit en successiv process och vi har kännt oss för eftersom. Jag rekommenderar också kursen mycket!

Lycka till!

Anna
mamma till storasyster -99 och lillebror -02
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Hej!
Tack för informationen!
Det visar sig att min närmaste vän I Amerika och en av de närmsta i världen...Bor 5 minuter från IAHP! :shock: :D
Man kan gå. Alltså, jag har husrum och mat nästan gratis, behöver knappt packa någon väska...

Men! Jag har ju en bebis som är 7 1/2 månad nu, och en snart tre-åring.
Tre-åringen får sorgligt stanna hemma i så fall. Min vänner har skype = Man kan ringa gratis ett par gånger om dagen så hon inte blir allt för ledsen.
Men bebisen??? Hon är ju ko-lugn, men kan man ta me den sån månntro. Visst kan mina vänner säkert passa henne en hel del, men hela dagen kan man väl inte lämna bort en så liten, då blir hon väl skadad för livet... (skuld, skuld...).
Om jag hade barnvakt halva dagen och hon var med oss på förmiddagen kanske?
Ja, ni ser, jag börjar bli rätt konkret! Maken tycker vi borde åka. Men han får stanna med mellansyster, annars blir det hiskeligt dyrt och han tycker Amerika verkar vara ett läskigt land :D .

Vilka tider är det rast under dagen (för att äta och så)?
Är barnet med hela dagen?
Vad händer egentligen?
Är det föredrag eller personlig konsultation?
Berätta mer gärna!
Eller om ni redan skrivit någon annanstans kanske man kan få en liten länk.

:D /Mata
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Har nu kollat in deras hemsida mera, det verkar som det är mest en teoretisk kurs så så kanske jag kan åka med bara bebisen?
Vad innebär homeconsultation?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Alexander
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 11:05
Ort: Göteborg

Inlägg av Alexander »

Hej!
Vad kul att du funderar på att gå kursen. Den ger mycket tycker jag alldeles oavsett hur man fortsätter med träningen sen.
Tyvärr kan du inte ta med dig din flicka. Iahp är rätt petiga på att det bara är föräldern utan barn som deltager i kursen.
Alexanders lillasyster var 8 månader när jag åkte på kurs. Hon fick stanna hemma med pappa och storebror Alexander. Pappa Per tog ut en veckas semester när jag var iväg.
Maila gärna in på www.hjarnstimulans.se så kan vi ha mer mailkontakt.

Angående finansieringen. När vi började så löste vi det steg för steg. Först fixade vi pengar till en kursavgift, sen nästa. Sparpengarna räckte precis till första appointment. Sen har vi haft turen att föräldrar och släkt har hjälpt till mycket mer än vi kunde drömma om, resten finansierar vi med ökade huslån. De som hjälper oss gör det sedan de ser hur vi brinner för det här. När de ser hur bra Alexander mår så tycker de att det är värt det.

Kram
Helene med ALexander 4 år
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Men i boken verkar det vara så viktigt att finna var felet ligger för att hitta ´rätt program för just det enskilda barnet. Så jag tänkte väl att de skulle titta på ens barn också?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Alexander
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 11:05
Ort: Göteborg

Inlägg av Alexander »

Hej,

Detta är en föräldrakurs, inga barn är välkommna här. IAHP har lärt sig att först måste föräldrarna utbildas och sedan skall får föräldrarna själva köra ett program enligt vad de tolkar barnet behöver. När man har gjort det ett tag och känner att detta är det vi vill göra i vår familj. Då bokar man en appointment eller en home consultant.
Vid appointment så träffar de barnen och utvärderar väldigt noga. En sådan är typiskt fyra dagar inklusive 2 dagar ytterligare föräldrakurs, ibland har man inte kurs vid första appointment. Vid en home consultant så fyller man i ett omfattande dokument som beskriver barnet och IAHP svarar vad de tycker barnet borde träna på. Vi har dock aldrig gjort en home consultant så jag är lite osäker på vad det innebär.
En del kan få appointment direkt efter kursen (förutsatt att båda föräldrar gått) om man bedrivit hemträning en tid innan kursen alt tiden emellan föräldrarna gått kursen.

Att IAHP gör såhär numera är för de hade ett otroligt stort bortfall förut av familjer som inte var redo för den intensiva träning som måste bedrivas om man skall får resultat. Alltså först en föräldrakurs som kan hållas för många föräldrar och först senare för de som verkligen vet vad de vill träffa barnet.

Domanträning är ju tyvärr ingen magisk kur utan det är i huvudsak en metod som går ut på att kompensera hjärnskadad genom att göra optimal stimulans genom ökad frekvens, intensitet och varaktighet, det är iaf så jag ser det.

Mvh Per,
Pappa till Alexander
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Det var ett bra svar! :D

Nej, just det. Det är ingen magisk kur, utan mycket jobb!
Nu förstår jag att de inte kollar barnet först, för det är nog så att många inte orkar. Det är också något jag tänker över.
Men jag tror starkt att det skulle kunna motivera oss och driva det hela betydligt längre än utan.
Det är knappast troligt att min man skulle gå med på att gå kursen även om han på alla sätt vill vår dotter väl, av olika anledningar. Så då skulle det alltså inte bli aktuellt för oss ändå med appointmens.
Jag måste bara klura ut nu hur jag ska göra med barnen under tiden... :roll:

Fortsätter att fundera på de mer konkreta sakerna.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jaha...
Nu har jag bokat biljett, barnpassare och kurs till april... :D
Det trodde ni väl inte? Det trodde i alla fall inte jag....... :shock:
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "