Tänder på 5-månaders gör FÖR ont

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Tänder på 5-månaders gör FÖR ont

Inlägg av kokos »

Adrian har fått två sylvassa tänder så tidigt som vid 5 månader. Detta är inte kul eftersom han biter mig i bröstvårtan när han ammar. Jag har nu börjat spänna mig och känner stort obehag när han ska amma. I förrgår bet han mig så hårt att jag började blöda! Har flera små sår runt bröstvårtorna och känner att jag börjar få panik! Ammar fortfarande vid varje mål även om jag ger puréer, gröt och tillägg också eftersom inte mjölken räcker riktigt.

Har en teori om att det är när mjölken börjar ta slut i bröstet som han biter mig. Ska jag försöka avbryta honom innan han slutar själv? Jag skulle gärna fortsätta amma någon eller kanske några månader till men det kommer aldrig att gå om han fortsätter bitas.

Hjälp mig!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag har inga vetenskapliga teorier men tror nog att han kanske bara är en tuggig typ :lol: Är inte avundsjuk, aj aj aj vad ont det ska göra. Men om det alltid är mot slutet så kan du ju försöka avbryta... risken med detär ju bara att han inte får i sig så mkt av den feta mjölken. :?

Jag kan bara säga att om jag skulle ha blivit biten så skulle jag ha dragit in amningen direkt! :evil: De små liven gör det självklart inte med ngn baktanke men det ska inte göra ont! Mat får de ändå och närhet kan man ge på annat sätt. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Nemi
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Nemi »

Min son bet mig några gånger och första gången ropade jag AJ! högt och förskräckt. A blev förstås livrädd och började gråta :(

När det hände igen så sa jag bestämt NEJ (inte lika skrämmande för honom) och tog bort honom från bröstet och så var det amningstillfället slut. Samma sak hände några gånger, men sen lärde han sig att inte bitas nåt mera.

Kan tillägga att han aldrig bet så hårt att det började blöda. Men hade inte vår son slutat med bitande snabbt så hade jag lagt ner amningen.

Man kan ju inte ha barn som bits vid varje amning!!!
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Nääää! Nyss bet han mig igen så jag började blöda men i andra bröstet. Så nu har jag två onda bröst. Inte hann jag med att reagera på nåt bra sätt heller utan brölade bara AAAAJ spontant rakt ut. Adrian släppte vårtan, såg helt chockerad ut och vägrade äta mer.

Detta är inte kul! Nu kan jag nog inte amma mer idag för då bryter jag ihop.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Hej Kokos
Vilma har bitit mig i bröstet en gång. Jag sade till på skarpen men lugnt (skrek inte) hon fick dock fortsätta amma efteråt, jag slutade inte.

Jag hade i början sånt problem med ammningen, såriga/inflammerade bröstvårtor och mjölkstockningar att jag satt och grät när jag ammade för att det gjorde så ont. Om jag jämför med det så var hennes bitande inte i närheten vilket gjorde att jag kunde agera lugnt. Sedan dess har hon inte bitit igen. Men om hon hade fortsatt trots tillsägelse och försök att visa hur man gör så hade jag slutat helt.

Hoppas det löser sig!
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Så "gapa-till-tricket" funkar inte... :cry:
Det måste göra fruktansvärt ont!!!
Tycker synd om dig! :cry:

3 alternativ finns.

1. På apoteket finns något som heter amningsnapp. Den sätter man på bröstvårtan och barnet suger via den. Kanske kan dämpa betten något.

2. Fundera på om han bits vid något särskilt mål.
Kanske fungerar morgon-amningen bäst eftersom det finns mest mjölk när man vilat, och det kommer fort och lätt? Det brukar vara så.
Även kvällsamningen kanske funkar, eftersom han börjar bli lite trött och det är lite mysigt att snutta då?
I så fall kan du ju ha kvar amning morgon och kväll om du tycker du orkar/vågar/vill fortsätta :shock: Då har du ju inte slutat helt ändå.

3.Han äter vad jag förstår bra vid övriga mål, och accepterar tillägg utan protest? Då kan du ju få honom mätt på andra vis och kan överväga att sluta helt med amning.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Linda
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 04 dec 2004, 01:03
Ort: I ett timmerhus i Ulricehamn

Inlägg av Linda »

Skulle också kunna tro att han biter för att han är irriterad över att det inte kommer fort nog eller tillräckligt med mjölk. :twisted:
Du kanske kan hoppa över att amma de målen han får något annat och bara amma några gånger (t ex morgon och kväll eller någon mer gång också?) så hinner brösten samla på sig lite mer?
Båda våra barn har börjat bita mig vid alla andra tillfällen utom på morgonen så det har jag fortsatt med länge efter att jag slutat amma resten av dagen!
Det kändes bra för mig när jag- precis som du - ville fortsätta och amma längre!
Då fanns det - precis som min kära syster Anna skrev nyss - gott om mat i brösten och barnen är ofta för trötta för att "komma på" att de kan bita!
Dessutom så är det väldigt skönt för en själv att slippa gå upp och ordna mat till den lilla det första man gör när man vaknar, utan bara lägga till honom/henne vid brösten så får båda vakna till i lugn och ro :?
Vår yngsta bet mig några ggr precis när vi åkt på husvagnssemester men antagligen så var var hon i en tillväxtperiod då så när jag mjölkade ur och gav det på flaska istället så ökade produktionen så hon sedan blev mätt och slutade bitas. Då fick ju också bröstvårtorna tid att läkas! Använde även amningsnapp vid något tillfälle för att minska smärtan!
Lycka till! Det är INTE roligt!!! :cry:
Mamma till :
Miranda f?dd Okt -00, Melina Dec -02 och Malva f?dd Maj - 05!
Jobbar natt inom v?rden samt hemifr?n med Aloe Vera h?lso och sk?nhetsprodukter med 90 dagars garanti!
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Hmmm... Ja jag har funderat på amningsnapp, jag hade det direkt efter födseln för jag hade stora problem med såriga bröstvårtor. Men jag tyckte att det var meckigt och Adrian tyckte inte att det var lika mysigt. Kan hända att han accepterar det bättre nu, kan ju alltid pröva.

Som ni säger har han aldrig bitit mig på morgonen tidigare utan det är på eftermiddagen och kvällen han bits. Men i morse bet han mig tyvärr. Jag försökte reagera klokt men kände mig mest ledsen för att det ska behöva krångla. Han ville inte ha nåt mer när jag hade sagt ifrån. Däremot ville han gärna ha turkisk yoghurt i ett stort lass när vi andra åt frukost då han annars bara brukar sitta och pyssla med sitt ( yoghurt är ett tips jag fått från bvc - finns 10-procentig turkisk yoghurt som han älskar!). Så han var absolut inte mätt. Kanske får ge tillägg på morgonen också men jag tycker inte att det känns som om han tömmer brösten.

Får göra ett försök med det minst ömma bröstet nu vid lunch och sen tror jag att jag inte ammar förrän ikväll.

Tack och lov att han äter annan mat och tar flaska utan problem! Igår slukade han förresten PlusVälling från Nestle för första gången utan blandning med ersättning och det verkade fungera bra.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Linda
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 04 dec 2004, 01:03
Ort: I ett timmerhus i Ulricehamn

Inlägg av Linda »

Usch, vad hemskt!!!
Det låter gräsligt - om han inte slutar trots att du reagerar starkt när han biter och han biter dig vid varje tidpunkt på dygnet när du ska amma så kan du ju inte fortsätta! Jag beundrar dig för att du trots allt fortsätter försöka!!!
Antagligen så spänner du dig när du ska amma för att du är så rädd för att han ska bita dig och det känner han ju naturligtvis av och kanske t o m biter bara för just det!
Men det är lättare sagt än gjort att ändra på det!!!
Har du provat olika amningsställningar förresten?
Iblan så fungerar det ju bättre att ligga ner, eller att ändra ställning på barnet med t ex en amningskudde?
Dessutom så kom jag på nu att har man bröstet så långt inne som det går i munnen så kan han inte bita, utan det är när han suger lite mindre och flyttar ut brösten en bit i munnen som de sylvassa tänderna kommer fram.
Om du märker att han håller på att spotta ut bröstet så kanske du kan ta ut det ordentligt själv INNAN han hinner bita?
Det händer säkert när mjölken rinner i lite saktare fart, efter en stunds amning.
Ja, jag vet inte men kanske du kan fundera på något av detta?!
Jag håller tummarna för att det fungerar ikväll eller när nu nästa amning blir!
Linda
Mamma till :
Miranda f?dd Okt -00, Melina Dec -02 och Malva f?dd Maj - 05!
Jobbar natt inom v?rden samt hemifr?n med Aloe Vera h?lso och sk?nhetsprodukter med 90 dagars garanti!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, inte tycker jag det är någon bra idé att "säga till på skarpen" eller försöka förklara för ett så litet barn - som definitivt inte kan begripa vad "ont" är och inte heller sätta ens det mest strömmande blod i samband med smärta :!: Så små barn kan inte bli annat än rädda och ledsna, när mamma skriker till respektive säger ifrån, och vad för gott - "mys" - kommer ut av det :?:

Man får heller inte glömma vad små tänder faktiskt är till för :shock:

Varför inte bara pumpa ur och ge på flaska, om nu inte amningsnappen funkar :?:

Brösten behöver vila, och hela dramat också.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Idag har han inte bitit mig den lille rackarungen :) Så nu känner jag mig riktigt hoppfull igen.

Jag har inte försökt proppa in bröstet idag för det är oftast när han har släppt och rapat och jag sen försökt ge mer som han biter: när han inte är lika hungrig alt att mjölken kommer för sakta. Har gett annat som komplettering: frukter och grönsaker.

Kommer det fler bett blir det nog urpumpning och flaskmatning för på
nåt sätt gillar jag flaska bättre än amningsnappar (ingen aning om varför men jag tycker att amningsnapparna känns som att ha plasthandskar när man matar med sked ungefär)...
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Linda
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 04 dec 2004, 01:03
Ort: I ett timmerhus i Ulricehamn

Inlägg av Linda »

Jag håller med dig - jag tyckte inte heller om amningsnapp utan använde bara det ett par ggr för att bröstet skulle få tid att läka. Jag tyckte inte det kändes som dottern tömde ordentligt med den på.
Vad skönt att han inte bet idag - säkert som du säger att det går bra så länge som han dricker av första omgången som rinner till snabbt och lätt!
Lycka till!
Mamma till :
Miranda f?dd Okt -00, Melina Dec -02 och Malva f?dd Maj - 05!
Jobbar natt inom v?rden samt hemifr?n med Aloe Vera h?lso och sk?nhetsprodukter med 90 dagars garanti!
lill
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 21:43

Inlägg av lill »

Hej!

Det har gar latt att bryta men det kan ta nagra amningstillfallen.

Min dotter fick sina forsta tander vid tre manader, men inte tankte jag sluta amma da inte! Sa hon fick faktiskt forsta att man inte kan bita mamma och det gick jattebra.

Jag satt med pekfingret berett nar jag ammade sa att jag kunde pa (eller innan) forsta tanken pa att bita stoppa in fingret mellan hennes mun och brostvartan och bryta suget och saga "inte bita mamma" med lite ledsen rost. Sen fick jag henne att gapa STORT och sa provade vi igen medans jag sa "snutta fint, ahh vad du kan". Bet hon igen gjorde vi samma sak. Ibland kom det tarar men hon forstod mycket snabbare an jag trodde att hon skulle att man absolut inte far bita!! Se till bara att hon gapar stort, och att underlappen ar ordentligt nedatvand nar hon suger sa kan hon helt enkelt inte bita; tungan ar ivagen.

Tyvarr gor det ont i vartan ett par dagar ibland nar den har gjorts illa pa sa satt. Men skam den som ger tyckte jag. Och aven fast det gor ont de forsta ogonblicken, ger smartan med sig efter en stund.
bor i USA
liten skrutta juni 2003
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"