Omega 3

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Omega 3

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Är det någon som vet om det är "för sent" med omega 3 när man är i v. 20. Omega 3 är väl alltid bra, men jag tänkte just när hjärnan utvecklas på bebisen. Tacksam för svar!
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Oj, jag är nog egentligen inte skickad att svara, men så här tänker jag: Hjärnan utvecklas ju hela tiden. Även om "grundarbetet" är gjort i v 20, så är smörjmedel i form av bra fettsyror helt säkert positivt. Både för dig själv och för bebisen.
Skulle jag säga...
Ulrika
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Nej, nej, det är ALDRIG för sent att börja med omega-3. Det är något av det bästa du kan ta när du är gravid, den lilla hjärnan kommer för resten av livet att ha glädje av den omega-3 du äter nu. Och medan du ammar. Och sen hoppas jag du kommer fortsätta den goda vanan, med att ge omega-3 till den lilla? :D

Hjärnan består för en stor del av fett, och de byggstenarna som ska på plats nu och de närmaste åren behöver goda fettsyror. Jag skulle önske jag hade vetat detta när jag var gravid.

Kram, Hege
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Tack för snabba svar!
Då ska jag köpa omega 3 så fort jag får möjlighet :D Har flytande omega till de små, men dom gillar det inte...får se om det finns andra alterntiv att prova med.
Jag har hört att man får större barn när man äter omega under graviditeten...stämmer det?? Om det gör det, kan ju förlossningen bli svårare?
mvh tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
jennymaria
Inlägg: 164
Blev medlem: tor 07 sep 2006, 09:42
Ort: Stockholm

Inlägg av jennymaria »

Jag åt massor av omega-3 när jag var gravid och det blev bara 3,5 kg av det. Jag var rädd att det skulle bli en riktigt stor klump, eftersom maken vägde 5 kg när han föddes. Inget vidare underlag för slutsatser, men något säger det väl :D
Jag har dock hört att man ska sluta med omega-3 ca 2 veckor före förlossningen - kommer dock inte ihåg varför.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag mumsade också en massa omega-3 och det blev en alldeles normalstor baby av det.
Så hugg in!

Ulrika
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Vill bara tipsa dig Tina.Stina om att det finns en flytande omega med vaniljsmak som heter eye q.
Den slinker ner på Min tjej utan problem :wink: Mums.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag vill faktisk rekomendera just eye-q, just för den fördelaktiga andelskombinationen av syrorna DHA och EPA.

Jag klippar in något jag har skrivet i en annan tråd...


Det som gör att jag tror så starkt på just Eye-Q, och inte menar att det inte spelar någon roll vilken Omega-3 man tar, är den unika prosentvisa sammensätningan av syrorna DHA och EPA. Senaste årens forskning har visat att fettsyran EPA har en viktig roll att spela. EPA kan omvandlas i kroppen till DHA och vidare till arakidonsyra, en substans från vilken viktiga prostaglandiner bildas. Men DHA, som man tidigare trodde var viktigast, kan inte omvandlas till EPA. Den här kunskapen har förändrat synen på hur det relativa intaget av EPA och DHA bör regleras. Kursiven här är klippt från: http://www.naturmedel.org/sidor/eyeq.html

Dessutom är Eye-Q gjord av fiskolja, och inte fiskLEVERolja, som är en viss skillnad.

Olika blindtester visar också en stor förbättring hos barn med läs-problem, och även med ADHD-beteende, efter att de började äta eye-q.

Kram, Hege
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej igen!
Då behöver jag inte fundera på megastort barn då.. :lol: Den flytande omegan var med tuttifruttismak..gick inte.. :? kanske ska prova vanilj. annars får jag prova med små kapslar och se om det fungerar..
Har en kusin som har dyslexi, och han har blivit jättebra av fiskolja. Så det är ju kanonbra!
Önskar bara att jag haft bättre koll när jag väntade de större barnen.
:roll:
Tack för svar!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Tänkte bara på en sak som min barnmorska sa, att blodet blir mer lättflytande om man äter omegatillskott och att man därför inte skulle ta några stora mängder. Någon mer som hört det?

Jag åt linfrökapslar eftersom jag är vegetarian, det borde väl gå lika (i alla fall nästan) bra som fiskolja?

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Emma80: Det har jag inte hört, att blodet skulle bli mer lättflytande. Inte på ett skadligt vis i alla fall. Det är klart att folk med trångt i kärlen kanske får lite bättre genomströmning när de börjar med omega-3, men att det skulle vara risker för en gravid (man kan ju tänka sig att det kan göra att man förlorar mer blod vid förlossningen osv, om blodet flyter lättare), har jag inte hört.
Min BM rekommenderar omega-3 och liksom du så väljer jag linfröolja (och kallpressad raps och valnötter, som innehåller mkt omega-6), framför allt för att slippa miljögifterna och det animaliska gelantinet. Men jag är lite hysterisk, och får säkert min beskärda del av miljögifter ändå. :lol:

Här finns en bra länk med mycket information om omega-3: http://www.omega-3.se/

Jag kan dock inte bedöma trovärdigheten, men jag tycker att det verkar vara väl underbyggd information på sidan.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jo, det med blodet har jag hört!

En forskare, hvis namn ja inte kommer i håg, åt under et försök bara sälkött och sälspeck, och fick då i sig mycket omega-3 skulle jag tro. Han skar sej lite i armen varje dag, och noterade hur lång tid det tog innan blodet stannade. Den förste veckan var det bara några minuter, efter en tid tog det nästan 1 timme innan det slutade blöda. Så det kan nog vara något i barnmorskans råd. Men han åt alltså BARA sälkött, inget annat.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

HannaMaria
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 09:08
Ort: Finland

Inlägg av HannaMaria »

jag köpte omega 3 kapslar idag. hade inte alls tänkt på det om jag inte läst här på forumet hur bra det är. ska jag äta 1 eller 2 kapslar om dagen? på paketet står det 1-2/dag.
när vi var små gav vår mamma oss fiskleverolja, är det samma sak som omega3?
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Ursäkta en nybörjare... Kan man alltså köpa både omega-3 och detta Eye-q i tablett- eller flytande form? På hälsokost då eller?

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"