Nancyfamiljen på nya äventyr

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
kattklo

Inlägg av kattklo »

Med din mångordighet och din talang för spänning sätter du på pränt det nog alla upplever när ens barn kommer till världen, känslan av Mirakel!
Det är så fint.
Vilken mamma töserna L har!
Kram katten
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Wow vad duktig du är på att berätta och skapa dramatik - både i skrift och onödigt mycket i verkligheten...

Så småningom lovar jag att vi kommer och hälsar på - till vintern eller så när vi har landat med våra respektive familjer. :D

Kram!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D Vackert :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart:

åh vännen min...

Du är i sanning en fantastisk kvinna :-({|=

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Åh.... Nancy :heart:, jag är mållös till din cliffhanger, ödmjuk till ditt liv och din otroliga förmåga att skiva (ja och ganska avis också) och en aning avis för att du faktiskt har så fint stöd och liv runt dig, men också tacksam att jag känner en person som dig. Jag berättar om dig här hemma nästan dagligen, (även om jag inte orkar, kan eller hinner läsa allt du skiver) så vet att du finns hos mig VARJE dag!

Ser fram emot att få möta Lani och lära känna henne hos oss på SoS, där jag har MYCKET mer tid och orka att hänga med!

VÄLKOMMEN! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Päivi har helt rätt:
Päivi skrev:Skriv en egen bok, tycker jag. :P Du kan. 8)
Och du har all min sympati vad gäller det magonda. Själv har jag genomgått tarmröntgen, gastroskopi, och en rad andra intressanta :mrgreen: undersökningar, på grund av smärtor som visade sig vara gaser på grund av mjölkallergi :oops: :oops: (och min mage var helt osnittad och oinflammerad....).
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

Jag måste då erkänna att jag är en sann smygläsare som e urkass på o svara :oops:

Men denna tråd Nancy kan jag bara inte låta bli, du skriver på ett sådant sätt att det inte går att sluta läsa.
p.s tell me about sånna upplevelser med gynstol och på o avklädnings hjälp. både skrattar och gråter åt "gammla" minnen, går inte in på detaljer för d e lite väl magstarka upplevelser. d.s.
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ser fram emot att få möta Lani och lära känna henne hos oss på SoS, där jag har MYCKET mer tid och orka att hänga med!
SOS = Späda Och Små

:lol:

:lol: :lol: :lol:
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Kvinnan, myten, legenden :D Jösses. Jag är också en som mest läser men måste hoppa in och instämma i lovorden, du skriver så att jag följer varje ord och sinnesstämning andäktigt! God bättring och all njutning med Lani och övriga familjen önskar jag dig.

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Jag läser och läser och tappar andan (och gratulerar till lilla flickan - jag som inte hänger här så ofta just nu...). Men jag vill skicka en hälsning och tacka för en fängslande läsning. Stora kramar till er alla!!!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Lani Elektra -a true story del 5

Graviditesdiabetesen och dess efterspel

Hur kunde jag tro att någon skulle vara intresserad :?:

Graviditetsdiabetes konstaterad redan i v.7 vilket innebar att det fanns gott om tid att bli sämre på.

Med hjälp av strikt kost undvek jag insulin graviditeten igenom och födde ett friskt och normalviktigt flickebarn.

Dessutom med en trevlig bonuseffekt: de 15 kilo jag ökade i vikt rann efter förlossningen av lika smidigt som smöret jag dränkt min mat i… I skrivande stund bara 2,5 kilo kvar. Fast utseendet spelar ju ingen roll så länge barnet mår bra… (Äh vilken erbarmlig lögn :twisted: :!: Jag är mallig som fan och när barnen somnat för kvällen paraderar jag omkring naken, speglar mig, poserar och fiskar skamlöst beröm hos maken genom att tusen ggr fråga om jag inte är ruskigt tjusig för att vara 36-årig nyförlöst trebarnsmor :roll: ).

Efter att ha mått väldigt dåligt psykiskt under sina första två graviditeter kan jag även konstatera att jag inte mått så bra någon gång och förutom de sista veckornas gigantiska svullna ben räknar jag graviditeten till min i särklass smidigaste.

Hur kunde jag tro att någon skulle vara intresserad :?:

Följande goddagyxskaftkonversation hann utspela sig ett flertal ggr på BB:

Personal: ”Jo, du skall ju göra en blodsockerprofil och lämna in så vi ser om du är frisk nu”
Nancy: ”Men det kommer man ju inte att kunna avgöra nu eftersom jag inte vill ändra kost som nysnittad”
Personal: ”Men det ser man på profilen och vilka värden det blir en timma efter måltiderna”
Nancy: ”Nej det gör man inte för jag kommer med största sannolikhet att få liknande värden som under graviditeten och då hade jag mycket bra värden via den kost jag berättat om”
Personal: ”Men värdena på Profilen visar om blodsockret normaliserats eller inte så det är viktigt att du gör detta”

Till slut fick jag igenom att göra den däringa Profilen hemma istället. Är lika ovetande dock som under BB-vistelsen huruvida jag har någon form av diabetes eller ej. Äter jag kolhydrater i större mängder blir jag jättesjuk men jag vet inte om det är ovana eller något annat. Skall kämpa för att bli ordentligt undersökt på vårdcentralen istället. Märkligt är det att ingen verkar känna till att mycket socker ger högt blodsocker…

Trodde jag verkligen att någon skulle vara intresserad :?:

* * *

Lani Elektras namn

Då Leia låg i magen skrev maken och jag långa listor med namnförslag. Till dess att våra blickar samtidigt föll på namnet ”Leia”. Från den stunden fanns inget annat. Det kändes så rätt med kopplingen till ”Star Wars” och vårt gemensamma intresse för film, science fiction och fantasy.

Andranamnet ”Nicole” hade stått på magens ursprungliga lista och jag tyckte kombinationen lät häftig. Vi hade redan tidigt bestämt att enbart välja namn vi gillade och inte sådana som fanns i släkten.

När Lucine väntades hade vi först inte tanken på just ett namn på ”L”. Sen hittade maken namnet på en namnsajt med namn från hela världen och kunde sen inte släppa det. Han älskade innebörden, att det var en fransk variant av romerska ”Lucina” - en gudinna som övervakat barnafödslar.

http://babynamesworld.parentsconnect.com/

Jag kombinerade namnet med ”Aurora” – morgonrodnadens gudinna, men kanske allra mest efter AW:s dotter som stöttat familjen väldigt mycket då Leia var liten.

I och med ”Lucine” hade vi alltså målat in oss i ett ”L-hörn” :wink: .

Jag ville gärna att yngsta dottern skulle få en ”egen” vokal efter L:et så alla namn på "Le" och "Lu" lades åt sidan. Så mindes jag att den förträffliga namnsajten angett att Leia även var en variant av hawaianska "Leilani" som betyder ”heavenly blossoms”. Ändelsen ”Lani” är ett namn som också används separat och då med betydelsen ”sky or heaven”.

Vi fick då allt vi ville ha: kopplingen till äldsta storasystern, ett tvåstavigt namn, en egen vokal och ett namn som var lätt att uttala (a:et i Lani uttalas lika okomplicerat som i ordet ”kram”).

Andranamnet då :?: Efter att mellansystern fått namn efter inte mindre än två gudinnor tänkte vi att mytologin vore rätt område så vi letade gudinnor och mytologiska figurer så det stod härliga till. Till slut kom jag på ”Lani Elektra” (Elektra = dotter till kung Agamemnon) och maken gillade det omedelbart. Ärligt talat slängde jag ur mig det mest på skoj men så småningom tyckte även jag att det var fint. Att även vår personliga "namncoach" Jannika tyckte om det var dessutom en inte helt obetydlig faktor.

Vi bestämde ganska snart efter födseln att lillaste bebisen skulle heta så och om jag nu tvivlat någon gång så föll tvivlet bort då jag i telefonen hörde Leia prata om ”Lani Alekta” med en helt förtjusande ton i rösten :heart:

* * *

Hemkomsten

Volvons hjul rullade obarmhärtig närmre beiga huset i Kode. Hemma väntade Leia, Lucine och mormor med finstädat hem, ballonger och tårta.

Förra sommaren tog Leias liv en ny vändning och skulle aldrig mer bli detsamma. Nu var det Lussis tur. Hon visste ännu inte om det där hon gick, finklädd i klänning från Polarn och pyret. Lussis dagar som minsta bebisen var ofrånkomligt över. Varför fann jag det så sorgligt :?: Så ödesmättat :?: Jag visste ju också vilken rikedom hon stod inför. Att få en syster bara 13 månader yngre än hon själv. Ändock sörjde jag en smula.

Systrarna hade aldrig varit vackrare än då i likadana klänningar glatt öppnade dörren och kastade sig i min famn. Pappa och Lani väntade utanför men fick strax komma in. Mormor höll sig diskret i bakgrunden men förevigade stunden på kort. Hon lyckades få många fina foton varav ett av de bästa var då Leia hämtat en liten rosa-orange body i strl 50 som hon högtidligt förvarat i sin garderob i väntan på detta ögonblick. Vi hjälptes åt att klä på Lani den fina dressen. Leia pussade ömt sin nya lillasyster. Lussi log lyckligt och stolt varpå hon petade in ett finger i Lanis mun och ett i näsan. Ett litet rivsår vid örat hann hon med också innan vi så snällt vi kunde hindrade vidare framfart.

* * *

Idag är Lani två veckor. Hon har sett till att med varsam hand skola in sin familj i den nya tillvaron. Lani är bebisen som får 70-talets strikta matschema med 4-timmarsintervall att te sig onödigt duttigt. Hon äter max 5 ggr/dygn och sover långa pass däremellan.

Jag har aldrig mått så här bra efter en förlossning men likväl gråter jag ibland. Elaka hjärnspöken ifrågasätter tillvaron och gör marken till en gungfly.

Jag anfalls emellanåt av alla synder jag någonsin begått både mot andra och mot mig själv. Finns det egentligen någon Gud eller högre makt :?: Vad vill han/hon i så fall säga mig med denna vändning i mitt liv :?: Mor till tre små flickor. Det sista jag hade kunnat vänta mig av tillvaron. Trodde att jag skulle leva ensam för alltid och bli en excentrisk tant klädd i lila.

Jag som inte alltid kunnat ta hand om mig själv ens. Vilken dåre har gett mig det här ansvaret :?: Fattar ingen hur ovärdig jag är :!: Gråter en skvätt. Samlar mig och möter ljuset i mina barns ögon.

Kanske är det någon vänlig själs sätt att påminna mig om att det inte är försent.

Det är aldrig försent.


:heart: Med kärlek till min familj och alla fina vänner,

Nancy
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Joddå, intresserade är vi allt :wink:

Ahh, visst är det lyxigt att bara rasa av sig alla kg sådär direkt efter en förlossning :?: :lol: 8)

Fantastisk story, den blir nog f-bannat svår att överglänsa :wink: :-k :lol:

Kram på dig och hela stora familjen :heart:
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

TACK för att du delat med dej och på ett så otrolig välskrivet sätt.

njuuuut o ta hand om er :heart:
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Underbart. :heart: Helt enkelt underbart. :heart: Det kommer till att man vill ha meeera av LLL - följetången. :shock: Hade du planerat sluta nu snart eller :?: =;
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart: :heart: :heart: :heart: :cry: :cry:
Så rörd jag blir.
du är så fantastisk.
Kram
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"