Idag har jag bestämt mig. Barnaboksdagis.

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Petra
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 16:02
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Hej alla goa människor :D

Va kul att det är fler än jag som tänkt i samma bana :D När att jag kom i kontakt med Annas Barnabok så fick jag en aha-upplevelse :-k
Mina egna barnaår och alla barns situation blev på en gång så upplyst :idea:
Privat dagmamma är planen och fungerar det hade jag tänkt inte fler än 2 barn utöver de 3 jag själv har idag. Annas Barnaboksförnuft kommer naturligtvis ligga som grund för min verksamhet.
Jag vill så gärna hjälpa andra föräldrar som liksom jag, inte kan tänka mig att lämna mina småttingar hela dagarna på en institution såsom dagens daghem :(

Utsövda små älsklingar som också hemifrån är vana vid rutiner och mycket kramar, skulle mina egna små barnaboks ingrodda livsnjutare fullkomligen kasta sig över \:D/
Social delaktighet och hemkänsla med friheten som behövs för att de små ska kunna utvecklas. Träning i alla tänkbara enkla/svåra dagliga utmaningar är en självklarhet.
Med uppmuntran, ledarskap och vänskap vill jag lära våra små livets alla små och stora upplevelser. Jag känner ofta att barnen inte riktigt ses :shock: och inte hörs när vuxna samlas,
ofta är det mig barnen vänder sig till då de känner att jag SER dom.
Våra små tror på oss och ser till oss för ledning- det är vårt ansvar att visa och lära våra barn med glädje och i trygghet :!:
Att jag som ansvarig vuxen alltid finns tillhands :!:

Jag bor i Bålsta utanför Stockholm och Välkomnar alla "Barnaboks" föräldrar :D att höra av sig till mig om de är intresserade av mina tjänster :?:
Petra 36
***************************************
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:D
Hei,
Jeg har siden i høst hatt en liten tös hos oss tre dager i uken. Jeg har også 7 års utbildning (musikk), og skulle virkelig gått i gang med "karrieren", men det passer jo ikke nå .. ! Jeg jobber litt ved siden av, min mann er hjemme nesten 2 hele dager i tillegg.
Inspirert av den andre barneboksdagistråden her gikk jeg i gang, og vi har det så trivelig. Her i Norge er det egne opplegg, nesten som selvstendig næringsdrivende, for dagmammaer. Man kan dra fra ganske mye fra skatten hver mnd for slitasje i eget hjem osb...

Har ikke mer tid nå, ville bare si at det funker ! og fint at det blir flere - og et personalrom!!
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Vad kul att läsa om dina planer, Petra och om din vardag, AMAMA :heart: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Muminmamman
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 16:14

Inlägg av Muminmamman »

Hej!
Vilken underbar läsning! Vad glad jag blir att det finns fler som jag!!! :D
Jag har bestämt mig för att börja som dagmamma våren 09. Jag vet inte ännu om det kommer att bli i privat regi eller kommunalt. Det beror på lite vad som gäller i vår kommun. Vi bor i karlskrona. Den 13 mars ska rektorn iallafall komma på hembesök. :!:
Probelmet här verkar vara att jag är den enda i detta samverkansområdet som vill bli dagmamma. :? Man behöver nog vara iallafall två som samarbetar om det ska bli riktigt bra, så att man kan hjälpa varandra vid sjukdom och så.
Du "blivande mamma" skulle du flytta till blekinge? Kan du inte flytta till karlskrona så kunde vi sammarbeta?! :wink:
Eller finns det någon annan här på forumet som bor i krokarna som är intresserad?
Iallafall var det väldigt roligt att hitta hit och ansluter mig gärna till detta "personalrum". :)
Privat dagmamma med fyra egna små gobitar:
Sol 7 år, Smilla 6 år, Sixten 4 år och lilla Molly 1 år
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Varför inte höra med Bibban :?: Frågan är ju fri :!: Hon (min bästis) bor i Karlskrona och vet kanske saker, eller kan kanske vikariera som sjukdomsreserv :?: Vem vet :!:

Bibban var dagmamma i Ramdala i många herrans år.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Muminmamman
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 16:14

Inlägg av Muminmamman »

Ja jag skulle ju alltid kunna höra med Bibban...för hon är ju ändå min mamma :D :D :wink:
Det är ju jag, Sara här som smider dessa planerna. Jag har faktiskt funderat på det , att fråga mamma Bibbs om hon kanske skulle vilja vara "dagmormor" sådär en dag i veckan när hon är i karlskrona iallafall för det händer ju att hon reser en del :wink:
Att bara komma en dag i veckan och kanske läsa en saga eller bara vara med barnen....vi får väl se hon kanske hinner svara här först.
Hur går det för er andra här på tråden som smider planer då?
Nyfiken är man ju!
Privat dagmamma med fyra egna små gobitar:
Sol 7 år, Smilla 6 år, Sixten 4 år och lilla Molly 1 år
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Ja jag skulle ju alltid kunna höra med Bibban...för hon är ju ändå min mamma
hihihihihihihhi :lol: :lol: :lol: :lol: Det var dagens skratt, jätte roligt ju.

Det där BB dagiset kommer att bli toppen.

kramis och lycka till
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Grattis till magnifikt val av mamma!

:heart: :-({|= :heart:

/Fjällmor
Bibban
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 02:42
Ort: Karlskrona

Inlägg av Bibban »

Hej Muminmamman Sara, mitt stora Sockerhjärta! :heart:
Du vet att jag önskar dig all lycka i världen. Hoppas verkligen dina planer blir verklighet :!: Bättre dagmamma kan jag inte tänka mig! En finare familj att vara dagbarn hos finns inte! Jag vet att jag är partisk.... :oops:
Allt mitt stöd har du och du kommer inte att kunna undvika att få lite besök av mig då och då! :D

Anna, tack för att du rekommenderade mig! :D Jag känner mig stolt!

Och inte mindre stolt blev jag över dina vänliga, varma ord, Fjällmor! :D Skynda dig och bli frisk och kry igen!!

KRAM :heart:
Bibban
Bibban
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 02:42
Ort: Karlskrona

Inlägg av Bibban »

Och Kiki :!: Håller med, det var kul :D :D :D :D
Kram :heart:
Muminmamman
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 16:14

Inlägg av Muminmamman »

Tack mammsi för ditt stöd! :heart: Har ju läst alla dina fina ord om barna på "mormorskacklet".
Jag brukar ju mest läsa här på forumet men denna tråden kunde jag inte låta bli att skriva i.
Jag hoppas ju på en kollega här i trakten och så har jag tänkt att vi kunde vara i en lokal eller hyra ett hus att vara i någon dag i veckan, eller kanske vara hos varandra....Hur har ni andra här tänkt göra? Om jag nu blir själv så kommer min kära karl att vara hemma ifall barna blir sjuka.
Jag har jobbat på dagis i några år men när jag själv fick barn så känndes det bara så fel att lämna mina egna barn på ett ställe och åka och ta hand om andras barn på ett annat ställe. :cry: Så det vill jag inte gå tillbaka till efter den här mammaledigheten.
Nu är jag hemma med Sixten 3 år och Molly 4 månader heltid och Smilla som är 5 år är ca 12 timmar i veckan på dagis. Stora tjejen på 6 år går ju i förskoleklass.
Jag har tänkt mig att ha en blandning mellan annaw. och waldorfdaghem.
Båda har inspirerat mig mycket. Jag tycker också att kontakt med djur är viktig för barn. Vi har kaniner och planer på att skaffa höns och djuren kommer självklart barnen att få hjälpa till att mata och sköta. Att kompostera med barnen tycker jag också är viktigt.
Nej nu blev det ett långt inlägg. Det skulle vara roligt att höra mer om hur ni andra tänker lägga upp verksamheten.
Jag hoppas också kunna lägga upp en hemsida om daghemmet när det väl är igång. :D
Privat dagmamma med fyra egna små gobitar:
Sol 7 år, Smilla 6 år, Sixten 4 år och lilla Molly 1 år
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Muminmamman skrev:Ja jag skulle ju alltid kunna höra med Bibban...för hon är ju ändå min mamma :D :D :wink:
Det är ju jag, Sara här som smider dessa planerna. !
:lol: :heart: :lol:

:heart: Kiki - du tar orden ur munnen på mig :lol:

LYCKA TILL, Sara :heart: Du som har världens bästa supporter(s) :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag ni alla - livet ter sig spännande och här börjar ett nytt äventyr - tydligen! :shock:

I måndags var min kanske nya arbetsgivare här för att inspektera hemmet: är det barnsäkert :?: Finns spisskydd :?: Har dagbarnen egna krokar att hänga jackor på :?:

Vi satt och pratade om detaljer; stolar och sängar till barnen, hon gav mig en hel hög med broshyrer och så självlysande västar för dagbarnen. :) Sedan lovade hon att hon skulle ringa min nuvarande rektor och komma överrens med henne om min tjänsteledighet from 1/4 till den här terminens slut. Japp, då var det klart, tänkte jag, jag är en dagmamma! :D

igår ringde hon och gjorde en hel kovändning. :shock: Eftersom jag står mitt i en rätt så omfattande process med min son - vilket hon visste - och som nästan är slut - så ville hon avvakta och ge mig och oss tid att bli färdiga med först, för det är rätt så krävande att skola in barn också och vi avvaktar till augusti. :shock:

Lite orolig frågade jag då ifall hon fortfarande var ändå intresserad av att anställa mig, och nu belv det lite mera svävande; hon vet inte vilka behov de har av att anställa dagbarnvårdare till hösten och hur många barn som står i kön då (många). Samtidigt efterlyser kommunens hemsida fler dagbarnvårdare och vill locka fler till yrket.

Ja, här har vi en utbildad pedagog som vill. Men tydligen är det inte (längre) så intressant som i måndags.

Ursäkta, vad hände :?:
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Bli PRIVAT :lol:

Då bestämmer du själv hur många ungar du ska ha, vad du ska göra med pengarna, vad ni ska äta till lunch, hur mycket du jobbar osv.

Mio går hos en privat dagmamma, hon har jobbat komunalt i alla år både på dagis och som dagmamma. Hon säger att det är det bästa hon gjort att bli privat och kön är densamma som kommunens och hon får barnpeng för varje unge + det föräldrarna betalar. Hon sammarbetar med en annan dagmamma som hon träffar varje dag. Dom är ute tillsammans och har olika teman och på fredag förmiddagar har dom sångsamling ihop på eftermiddage byter dom barn med varandra så att dom slutar tidigare varannan fredag.

Så "sk*t" i chefen och var din egen :thumbsup:

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gäst

Inlägg av Gäst »

Snälla Kiki berätta mera [-o< hur stor är barnpengen? Vad betalar föräldrarna till dagmamman/barn?

Var får jag info om hur man blir en egen?

Är sååå dålig på att leta reda på info, snälla hjälp mig komma igång! :)
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"