Erfarenheter av hinnsvepning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Fd Medlem

Erfarenheter av hinnsvepning

Inlägg av Fd Medlem »

Jag gick 8 dagar över tiden förra graviditeten och är så rastlös nu att jag nästan får panik av tanken på att gå över tiden igen. (Och det är över 3 veckor kvar till BF :roll: :roll: )
(Och förlåt, jag vet att det finns många här på forumet som har visat exemplariskt tålamod betydligt längre än 8 dagar, betydligt fler gånger än 1...)

Pratade med min barnmorska om min rastlöshet igår och hon föreslog hinnsvepning när vi närmar oss. Det lät som en bra idé, tycker jag.

Men nu undrar jag: Vad har ni för erfarenheter av hinnsvepning? Har det fungerat? Har ni upplevt att det har haft inverkan på förlossningens förlopp?

Nyfiken, rastlös...
Ulrika
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Vad är hinnsvepning? Är det det samma som hinnsprängning? I så fall, been there, done that... :?
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej,
be inte om ursäkt! Man får väl känna som man gör, ellerhur?! :wink: Jag gick också 8 dagar över tiden. Blev hinnsvept tre gånger innan de satte igång förlossningen (första hinnsvepningen fredag, andra måndag och tredje tisdag, då jag också blev igångsatt....) första hinnsvepningen gjorde så att slemproppen gick, sen hade jag massa värkar hela helgen. Jag hade ätit bricanyl i fyra veckor (v32-36) så hade jag inte gjort det hade nog hela förloppet gått mycket snabbare. Jag tycker helt klart att du skall göra det om du känner dig såhär rastlös. Det gör rätt ont tyckte jag, men det blir bättre och bättre ju mer mogen tappen är och så. Men att känna att det tog fart, lugnade mig på nåt vis :wink: :D

Lycka till :)
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

my god, hinnsprängning? :shock: :shock: nono! Hinnsvepning är precis vad det låter som, barnmorskan sveper över hinnorna för att sätta fart på det hela. Hinnsprängning måste ju va att ta hål på hinnorna=vattnet går?!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

blivandemamma skrev:my god, hinnsprängning? :shock: :shock: nono! Hinnsvepning är precis vad det låter som, barnmorskan sveper över hinnorna för att sätta fart på det hela. Hinnsprängning måste ju va att ta hål på hinnorna=vattnet går?!
Ja, precis! 12 dar över tiden och med fullt oxytocindropp på sprängde dom mina hinnor för att få nån fart på det.

Hade aldrig hört talas om svepning förut :oops:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

aha :wink: de gjorde hinnspränging på mig med, en de kallar det bara för att ta hål på hinnorna här :lol: :wink:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Blivande mamman, tack för dina erfarenheter! Du gjorde det alltså fler gånger, ganska tätt...? Bra att veta att man kan göra det, så att inte ett försök är all you get, liksom!

Antonias mamma - hinnsprägning? Låter våldsamt, men jag förmodar att det är vad vi kallar ta hål på hinnorna, som blivandemamma skriver. Det fick jag också göra, men först när förlossningen väl var i gång och värkarna inte tilltog i styrka i den takt barnmorskan tyckte att de skulle. Satte lite extra fart på det hela :lol:

Ulrika
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Ja, jag brukar säga att de där hinnsvepningarna och undersökningarna var värre än själva förlossningen :lol: jag tyckte det gjorde oooont! Men det var helt klart värt det! Be dem rota så mycket det går, ger resultat! Ge mig smärta sa jag hela tiden :lol: 8) 8-[
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Urk, gör det ont???!
Det hade jag inte riktigt förstått...
Men det låter som det lönar sig!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nej då det behöver då rakt inte göra ont. När jag väntade Emil skulle jag snittas men fick värkar i v.36 och var öppen 3 cm. De ville inte snitta mitt i natten och så var ju Pappan i Stockholm på väg hemåt. Istället fick jag Bricanyl och så planerades snittet till morgonen.

Pappan var på plats och då kom doktorn på att vi kunde ju föda vaginalt om vi så önskade. De skulle ha ökad beredskap ifall vi behövde snittas. Han stängde av Bricanyldroppet och så hände det ingenting.

Dagen därpå gjordes en hinnsvepning som inte gjorde ont, det var ju inte helt behagligt men ont gjorde det inte. Efter någon timme kom värkarna igång och på kvällen föddes Emil.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Min hinnsvepning gjorde ont,
den stackars korta sköterskan, med käpp, och väldigt gammal, fick kliva upp i sängen och stod typ tvärsöver mig och det var som att hennes armrna inte riktigt räckte till...Det var minst lika jobbigt för henne :shock: stackarn :cry:
On tog det :!: Men även här hjälpte det att andas :!:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Verkar vara något för mig, smärta eller ej... :lol: :lol:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

såklart det inte behöver göra ont- alla är vi olika känsliga för smärta! Men väl värt det såklart! Det hjälper till bra! :wink:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Jag var inne på hinnsvepning två gånger när vi började tappa tålamodet i väntan på lillasyster. Vid första svepningen så fick jag REJÄLA förvärkar och hade jämt göra att ta mig hem :shock: Sedan lugnade sig värkarna under natten... :x Jag tyckte inte att det gjorde ont utan jag försökte koppla av så gott det gick och profylaxandades. Däremot så blödde jag en del efteråt men det är normalt. Andra svepningen gjorde läkaren i samband med överburenhetskontrollen och den gav inte samma effekt som första. Till slut så kom vi ju in i v 41+6 och då tog de hål på hinnorna och allt satt fart :D

Så jag kan rekommendera hinnsvepningen och så hoppas vi att det hela sätter fart på riktigt för dig :wink:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tack Elle!
Frustrerande för dig när värkarna kom igång och sen ebbade ut.efter första hinnsvepningen!
Jag har bestämt mig, hinnsvepning it is!

Kram
Ulrika
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"