Schemainspiration?

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
LinneaOchOliver
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 07:48

Schemainspiration?

Inlägg av LinneaOchOliver »

Jag har ägnat ganska mycket tid åt att leta inspiration för scheman både vad det gäller mat och sömn. Visserligen finns det en klistrad tråd men med alla olika åldrar hullerombuller.

Därför önskar jag mig ett forum med namn t.ex "schemainspiration" och med klistrade trådar "2 mån", "3 mån", "4 mån", osv där det är möjligt att lägga upp sitt mat- och sömnschema och där det är lätt att hitta för just den åldern man är intresserad av.

Snälla tomten? :)
~ Oliver - 2007/06/04 ~
Firade 5 mån genom att sova sin första 12h natt 2007-11-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, om jag inte sagt det förut :oops: :oops: :lol:

Njaa... Tomten muttrar lite :roll: Det är ju så att man måste komponera sitt eget schema. Många tar ett befintligt rakt av, men det är ingenting jag rekommenderar - det är så lätt att man därmed lägger ansvaret ett stycke ifrån sig själv, om man säger :shock:

:arrow: Ett scema ska ju upprättas utifrån 1) det individuella barnet, 2) den egna familjen, 3) och, som alltid: ens egen innersta övertygelse om vad som är rätt.

Den klistrade tråden tycker jag ändå bjuder på kolossalt många goda tips och nyttiga infallsvinklar :!: Och är det verkligen så svårt att bläddra lite :?:

Men här ska jag i min gränslösa godhet (stående skämt bland mina barn 8) :lol: ) citera ett stycke ur kapitlet "När? Var? Hur? Verktygslådan" ur nya, Internationella Sova hela natten-boken. Bered dig på långläsning :wink: Här har vi i alla fall kronologisk ordning O:)

(För yngre åldrar än fyra månader får man gå till SM.)

* * * * *

"SCHEMAT

:!: Tänk med papper och penna. Börja med att bestämma när natten ska infalla, så att det passar familjelivet. Och hur lång ska den vara? Tolv timmar, elva eller elva och en halv?

:!: Fortsätt med måltiderna. Sikta på fyra rejäla mål om dagen med tre timmars mellanrum, eller tre och en halv, samt en såkallad nattslurk alldeles före läggningen. Nattslurken är undantaget som bekräftar regeln: den kan komma så tätt som en timme inpå ”middagen”.

:!: Gå sedan vidare till dagslurarna. I Barnet och sömnen såg du sömnbehovet per dygn specificerat för de olika åldrarna. Här får man räkna lite: väljer man till exempel 11,5 tim natt för sin sju-åttamånaders älskling, återstår tre timmar av det sammanlagda dygnsbehovet på 14,5 timmar att fördela på förslagsvis tre dagslurar.

:!: Naturliga sömnrytmpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 2,5 tim, 3 tim. Efter dem seglar barnet upp till ytan, så att säga, och är lättväckt i stället för motsatsen.

:!: Tänk och pussla noga! Schemat ska vara så väl genomtänkt, att du inte ens drömmer om att justera det förrän allra tidigast efter uppföljningsveckan. När du väl ”spikat” det, får det inte ifrågasättas!

Här följer några exempel på hur ett schema kan se ut:

:arrow: Philip, fyra månader. Sammanlagd sömn: 15,5 tim / dygn.

Natt kl 20 – kl 7.
Äta kl 7
Sova kl 8.30 – 10 (1,5 tim)
Äta kl 10
Sova kl 11.30 – 13 (1,5 tim)
Äta kl 13
Sova kl 15 – 15.45 (45 min)
Äta kl. 16
Sova kl 17.45 – 18.30 (45 min)
Äta / nattslurk kl 19.30
Sova natt kl 20.

Här infaller måltiderna – som bör pågå under högst en timme åt gången (redan om en månad är lille Philip nere i högst trekvart) - med tre timmars mellanrum konsekvent. Det, tillsammans med det faktum att natten är elva timmar lång och inte tolv, gör att det blir en smula långt till nattslurken. Som därför kanske måste förstärkas med lämpligt tillägg utöver bröstmjölken, om barnet ammas.

Det är sådana funderingar man får ägna sig åt, när man gör upp sitt schema!

:arrow: Emma, fem månader. Sammanlagd sömn: 15 tim 15 min

Natt kl 20 – 7
Äta kl 7
Sova kl 8 – 8.45 (45 min)
Äta kl 8.45
Sova kl 9.45 – 10.30 (45 min)
Äta kl 12
Sova kl 13 – 15 (2 tim)
Äta kl 15
Sova kl 17 – 17.45 (45 min)
Äta / nattslurk kl 18.30
Sova natt kl 20

Plats för fler funderingar, som du ser. Här infaller första luren redan en timme efter natten, och andra målet kommer tidigare inpå det första än de stipulerade tre timmarna – det är bara en timme och trekvart emellan dem.

Detta beror på att lilla Emma visat sig så pass morgontrött i hela sitt lilla liv att hennes pappa och jag fick ta det i beaktande, när vi gjorde upp hennes schema (se sid xx). Andra målet blev en andra frukost.

En månad senare, när Emma var sex månader, justerades schemat, eftersom barnet blivit större. Nu kortade pappa ner eftermiddagsluren till 20 minuter.

Efter ytterligare en månad, när lilla Emma var sju månader, slopade familjen eftermiddagsluren helt och lät natten börja kl 19. Så fick Emma sina tolv timmars nattsömn.

Den långa middagsluren mitt på dagen eller på tidiga eftermiddagen kan behållas i flera år, så planera gärna in den från början!

Ordningen under det första levnadsåret är att eftermiddagsluren faller bort först, därefter den andra förmiddagsluren (om det fanns någon) och sist den första.

:arrow: Oliver, sju månader. Sammanlagd sömn: 14 tim 35 min

Natt kl 20.30 – 8.30
Äta kl 8.30
Sova kl 10.30 – 11.15 (45 min)
Äta kl 12
Sova kl 13.30 – 15 (1,5 tim)
Äta kl 15
Sova kl 17.15 – 17.35 (20 min)
Äta kl 19
Bad, skoj, nattslurk kl 19.30 – 20.30
Sova natt 20.30.

En timme på kvällskulan bör man planera för alla roligheter som ska föregå den korta läggningen! Badet ger en härlig avslutning på dagen och associerar snart till god nattsömn.

:arrow: Laura, åtta månader. Sammanlagd sömn: 14 tim 35 min

Natt kl 19.30 – 7.30
Äta kl 7.30
Sova kl 10 – 10.45 (45 min)
Äta kl 11
Sova 12.30 – 14 (1,5 tim)
Äta kl 14
Sova kl 16 – 16.20 (20 min)
Äta kl 16.45
Bad, skoj, nattslurk 18.30 – 19.30
Sova natt 19.30

Lilla Laura blir snart nio månader, och sömnbehovet har då minskat med en halvtimme. Det signalerar hon genom att plötsligt börja vakna alldeles för tidigt på morgnarna. Hon hade också kunnat tala om att tiderna förändrats genom att ifrågasätta den 1,5 tim långa middagssömnen – det vill säga vakna efter 45 min och inte somna om. Små barn ”talar om” när det är dags att justera schemat. Och eftersom Lauras ömma föräldrar vet att allt hänger samman, kortar de inte natten. Tolvtimmarsnatten ju ska behållas i flera år. Var det middagsluren Laura ifrågasatte, lyssnar de inte på det örat heller. Den ska behållas som den är. I stället skär de ner på förmiddagsluren, från 45 min till 20 min, vilket gör Laura svårt sur de första dagarna – då vaknade hon minsann aldrig för tidigt! Men på tre-fyra dygn lär hon sig den nya ordningen, och efter det vaknar hon inte mera för tidigt på morgnarna.

:arrow: Tor, nio månader. Sammanlagd sömn: 14 tim 15 min

Natt kl 19 – 7
Äta kl 7
Morgonlek i sängen kl 7.15 – 8.15
Äta (andra frukosten) kl 8.15
Sova kl 9.15 – 10 (45 min)
Äta kl 11.30
Sova kl 12.30 – 14 (1,5 tim)
Äta kl 15
Äta (vid familjemiddagen) kl 17.30
Bad, skoj, nattslurk kl 18 – 19
Sova natt kl 19

Lille Tor har sex måltider på sitt schema. Här har planeringen också sin sociala aspekt. Han får vara med på ”riktig” frukost och ”riktig” middag med familjen varje dag. Hans egna måltider tillfredsställer näringsbehovet för små barn i hans ålder. Vid bordet med föräldrarna får han undersöka vad de äter och bekanta sig med det som kallas matkultur.

:arrow: Amanda, tio månader. Sammanlagd sömn: 14 tim 15 min

Natt: 19 – 7
Äta kl 7
Sova kl 8.45 – 9.30 (45 min)
Äta kl 10.30
Sova kl 12 – 13.30 (1,5 tim)
Äta kl 14
Äta kl 17.30
Bad, skoj, nattslurk kl 18 – 19
Sova natt kl 19.

Lilla Amanda äter inom en halvtimme vare gång. Måltiderna ligger med tre och en halv timmars mellanrum konsekvent. Nattslurken är undantaget.

Med tolv timmars nattsömn i bagaget klarar sig Amanda fint på bara två lurar om dagen.

:arrow: Olle, ett år. Sammanlagd sömn: 13 tim 30 min

Natt kl 20 – 7.30
Äta kl 8 (havregrynsgröt med mosad banan och mjölk + en smörgås)
Utevistelse och social delaktighet
Äta kl 11.30 (lunch med ”riktig” mat)
Sova middag kl 12.30 – 14.30 (2 tim)
Äta kl 15 (mellanmål, frukt och yoghurt eller smörgås med mjölk)
Utevistelse och social delaktighet
Äta kl 18.30 (middag med föräldrarna)
Bad, skoj, nattslurk kl 19 – 20
Sova natt kl 20.

Och nu är lille Olles föräldrar framme, kan man säga. Olles schema behöver inte justeras mer. Han kan behålla det i flera år framöver.

:!: Schemat du upprättar bör helst hållas på minuten under kurens första fyra dygn! Under uppföljningsveckan och därefter har du en kvarts marginal åt båda hållen att spela på.

:!: Och tiderna ska vara desamma, dag för dag, natt för natt, vardag som helgdag. Jag kan förstå om du tycker det låter tråkigt, men det är det inte! Jämför med körkortet – du skulle knappast börja din karriär som bilist med att ifrågasätta trafikreglerna och strunta i de vägskyltar som du inte tyckte passade dig.

:!: Så tänk efter före, noga, noga! Stå sedan rak för ditt schema. Gör klockan till din bästa vän.

:!: Innan barnet har blivit sin egen lilla klocka, kommer du att få väcka henne eller honom ibland, om du ska kunna hålla tiderna. Och det bär dig naturligtvis emot – när hon eller han nu äntligen sover som en dröm! Men var inte rädd för att ta ledningen. Det är precis vad ditt lilla barn förväntar sig att du ska göra (och har väntat på länge nu). Känn styrka i att du nu äntligen vet exakt vad du gör och varför!"

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

:shock: Oj! \:D/ Vad ska jag göra med detta? :-k :lol:
Känns helt galet att ha denna guldinformation under "användarhjälp" så länge som vi menar tekniska saker och inte barnen.
Ska jag flytta till "Kurbarnens upp till ett år"?

Bollplank!

:santa:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Jösses, tänkte ju inte alls på vilket forum jag skrev i :shock: :oops: Flytta på du, så gärna :wink: Tack :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LinneaOchOliver
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 07:48

Inlägg av LinneaOchOliver »

annawahlgren skrev::D Välkommen är du, om jag inte sagt det förut :oops: :oops: :lol:
Först och främst, tack så mycket! Det är ett nöje att få delta i detta forum. :heart:

Jag tror att det är min omättliga organisationsdrift som ställer till det för mig igen. ](*,) När jag var liten sorterade jag mina legobitar i små lådor baserat på färg och storlek, det var ju så mycket enklare att hitta då. Oorganiserad information ger mig nästan tvångsttankar. :roll:

Sedan är jag den typen av person som inte gör något om jag inte läst på allt jag kan innan jag sätter igång. Därför har jag läst många timmar i olika trådar och letat efter all inspiration jag kan hitta. "Jaha, lägger de lunchen där? Det kanske skulle passa även om vi hellre har långluren innan", etc...

Men jag förstår att det inte är att föredra för vissa personer att ha "klippa och klistra" alternativ lättillgängliga. Jag får helt enkelt sortera på min egen dator. :)

Och till sist, tackar för utdraget. Jag ska läsa det noggrannt och sedan antagligen strunta i det till förmån för ett eget schema. :wink: :lol:
~ Oliver - 2007/06/04 ~
Firade 5 mån genom att sova sin första 12h natt 2007-11-04
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag tror att det är min omättliga organisationsdrift som ställer till det för mig igen. När jag var liten sorterade jag mina legobitar i små lådor baserat på färg och storlek, det var ju så mycket enklare att hitta då. Oorganiserad information ger mig nästan tvångsttankar.
:lol: Är du månne jungfru?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Holi
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 31 okt 2007, 20:32
Ort: Stockholm

Äsch, schemat funkar inte!

Inlägg av Holi »

Har en liten 7,5 månaders som kurats vid 4 månader, har väl funkat sådär egentligen. Några rundor av krupp och akuten och inget är nu helt bra.
Han har tills för två dagar sedan sovit
19-6.30 (aldrig funkat, vaknar alltid 5.30 eller tidigare)
8:45 - 9:30 45 min
12-13:30 1,5 h
16-16:30 30 min
Vi har provat pangramsa på morgonen för att förlänga natten men inte lyckats få till det. Någonstans i detta har vi då känt att vi varit tvungna att prova att ändra daglurschemat och då ändrat det (andra dagen idag) till två lurar
9-10:30
och
14-15:00

Nu till frågan: Är han egentligen för liten för att bara ha två lurar per dag? Han vaknade första natten redan 5.30 och i natt redna 4:00 - jippi, vilken förbättring :( Ska vi tillbaka till det tidigare schemat och köra det ett tag till, eller ska vi hålla ut och vänta till detta sätter sig? Han är väldigt trött mellan lurarna och var ikväll jätteledsen när han lade sig.
Hjälp!
//två oroliga (och väldigt trötta) mammor till två fina barn... 2,5 år och 7 månader
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Hinner inte kolla så noga men: många byter till två lurar vid 7 månaders ålder. Mitt tips blir att genomföra schemaändringen och utvärdera efter en vecka.

Stor kram från Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nu har lilla Hjärtegull passerat ettårsdagen. Ett antal scheman har avverkats på vägen och kanske kan det vara till nytta eller inspiration för någon om jag lägger ut dem här. Jag har pusslat och flyttat om rättså friskt under året, då vi bl a haft dagishämtning att ta hänsyn till på eftermiddagen. Jag har även ändrat nattens längd för att få ihop bra sovpass som fungerar på dagen.

Även om det kanske är att föredra att ha långluren vid samma tid från schema till schema och hålla natten konstant, så måste jag säga att det inte har inneburit några som helst problem att mixtra som jag har gjort. Jag har varit noga med helheten, tiden mellan målen och den totala dygnssömnen och då har allt satt sig på bara något dygn. Ibland har ett schema vuxits ur någon vecka i förväg och ibland har vi fått dra lite på något gammalt.

2 mån
7 Morgon, Mål 1
8:30-10 sova 1,5
10 Mål 2
12-14 sova 2
14 Mål 3
16-17:30 sova 1,5
17:30 Mål 4
20 Nattslurk och godnatt
02-04 nattmål (hade ingen fast tid för nattmålet)

3-4 mån
7 morgon, Mål 1
8:30-10 sova 1,5
10 Mål 2
12-14 sova 2
14 Mål 3
16-16:45 sova 45
16:45 Mål 4 (började ge gröt det här målet vid 4 månader)
19:45 Nattslurk (oftast både bröstmjölk och ersättning) och godnatt
02-04 nattmål (fortfarande ingen fast tid, gav mat när lillan vaknade)

5-6 mån
6:30 Morgon, Mål 1 (amning, vid 6 månader hemlagad gröt)
8-9:30 sova 1,5
10:30 Mål 2 (amning, smakis, vid 6 mån full portion puré)
12-13:30 sova 1,5
14 Mål 3 (amning, vid 6 mån pulvergröt här)
16-16:45 sova 45
17 Mål 4 (pulvergröt, vid 6 mån middagspuré här)
18:45 Nattslurk (Välling)
19:15 sova natt 11 tim och 15 min (hel natt infördes vid 5 mån)

7-8 mån
6 morgon, gröt
8-10 sova 2
10 mellis
12 lunch
13:30-15 sova 1,5
15 mellis
17 middag
18:30 välling
19 sova natt 11 timmar

9-11 mån
6:45 morgon, gröt och amning
9:30-11 sova 1,5
11 lunch
14 mellis (gröt, smörgås)
14:30-15:15 sova 45
17 middag
18:30 välling
19 sova natt 11 timmar och 45 min

12 mån
Kväll och morgon senarelades i och med sommartiden. Planerar att gå tillbaka i höst igen.
7:30 Morgon, frukost
11:30 Lunch
12-13:30 sova 1,5
14 mellis
17:30 middag
19:00 välling
19:30 sova natt 12 timmar
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"