Första smakisarna?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Första smakisarna?

Inlägg av Emils mamma »

Vad gav ni till era småttingar som första smakisar och hur mycket och hur många dagar/smak?

Emil blir 4 månader snart och då har jag tänkt pröva med smakisar. Några tips? :)
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
Annrik
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 26 nov 2004, 18:16
Ort: Stockholm

Inlägg av Annrik »

Hej!
Vi har precis börjat med smakportioner till vår kille. Vi gjorde palsternackspuré då vi kokade och mosade palsternacka och blandade med bröstmjölk och rapsolja. Han tittade väldigt konstigt på oss men har ätit mer för var dag :D . Nu har jag även provat majspuré och katrinplommonpuré som jag köpt.
Iövrigt är jag också lite vilsen och har skrivit ett inlägg om detta under Husmorsrecept och huskurer (borde kanske lagt det här istället...) som jag hoppas att få svar på :roll:
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Det första jag gav flickorna var mosad potatis med lite fett i och även några duschar bröstmjölk, så dom skulle "känna igen" smaken lite.
Ammar du inte, kan du blanda i lite ersättning.

Sedan gav jag olika saker 2-3 dagar per smak. En del var populärt, andra mindre...

Videokamera rekommenderas vid första matningen, det är OTROLIGT skojigt att se reaktionen och hur dom små liven gör :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Electrifying
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 14:53
Ort: Halmstad

Inlägg av Electrifying »



Anton började också med smakisar när han var precis 4 måander. Han fick till en början potatis blandat med bröstmjölk, sen potatis/palsternacka, potatis/morot, potatis/frysta grönsaker (typ blomkål, broccoli, ärtor och majs)

I början gav jag 3-4 dagar av samma.

Har haft turen med Anton att det aldrig varit några problem. Han verkade fatta direkt vad man skulle göra med maten.

Lycka till!
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Jag började faktiskt med banan! Och sedan potatis och palsternacka. Övriga grönskar har jag blandat med potatis för jag tycker det är lättare att få bra konsistens då. Jag har inte blandat med någon bröstmjök och det har gått fint i allafall. Jag började strax före fyra månader.
Det är väldigt lätt att göra frukt-, bär- och grönsakspuréer själv. Jag fryser in i kakaformar som jag ställer på ett plastlock och täcker. När det är fruset flyttar jag över till plastpåsar.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Lena
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:49
Ort: På landet utanför Trelleborg

Inlägg av Lena »

Hej på er!
Jag började också med banan, en vecka före 4-månadersdagen. Körde det en vecka, sedan en vecka med mosad potatis (med lite bröstmjölk och rapsolja), och har idag för första gången testat palsternackspuré (också med bröstmjölk och olja). Det tog min tös en vecka av stora ögon och lustiga miner innan hon började förstå vad hon skulle göra med maten. :D

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Hanna
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 21:37
Ort: Ume

Inlägg av Hanna »

Morotspuré i ca 6 dagar. 1:a dagen 1 tsk, nästa dag 2 och sedan ca 3-4 tsk de övriga dagarna.
Har gjort likadant med alla smakisar, men bytt när det varit ok i 3-4 dagar.
/Hanna
Mamma till Irma & Arvid f?dda maj -04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Härliga tips och recept!

Som hör hemma på Husmorsrecept och Huskurer - än tydligare rubrik kommer :D

Så många har så mycket att dela med sig av vad gäller mat och mage och annat fysiskt. Det finns ett alldeles särskilt forum för det!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"