7 200 kronor dam ner i brevlådan!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

7 200 kronor dam ner i brevlådan!

Inlägg av Gäst »

Det här brukar ju vara ett bra ställe där man får svar på det mesta - så jag försöker mig på även den här frågan:

För ett par veckor sedan fick jag en bankgiroutbetalning från ett homesale-företag. På 7 200 kronor! :shock: :shock: :shock: Min enda kontakt med företaget är att jag varit på ett party och handlat varor för ungefär 800 kronor. Som jag betalat. Skulle ju gärna se att det här var någon sorts bonus :wink: , men den enda rimliga förklaringen är förstås att det skickat pengarna fel.

Problemet: jag har mejlat företaget (som bara uppger en mejladress som kontaktuppgift på sin hemsida och som inte har något registrerat tel.nr hos Eniro) att jag fått en felaktig bankgiroutbetalning och att jag vill att de kontaktar mig snarast. Efter en vecka hade de fortfarande inte hört av sig :shock: :? så då skickade jag ytterligare en uppmaning - också den obesvarad :shock: :? :shock: :? :shock: :?.

Frågan: vad gör jag nu? Det är frestande att bara plocka ut pengarna och skänka dem till Rädda Barnen! Begår jag ett brott då? Vilka är mina skyldigheter och rättigheter i det här fallet?

Någon som vet?

/Pea
Gäst

Inlägg av Gäst »

"Damp ned" skall det vara förstås!

/P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Finns det en konsumentombudsman eller liknande på kommunen du kan ringa och höra med? Fast det är säkert någon som vet här, det bruakr det ju vara :wink: :lol: .

/Jenny
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jag har något minne av att man ska vara försiktig med att spendera pengar man felaktigt fått in på sitt konto. Jag skulle kontakta min bank om jag var du. Tror att det finns någon sorts "karenstid" så att efter ett tag blir pengarna dina om de inte hör av sig. Men som sagt, det har nog din bank koll på. :)

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jag hade också varit MYCKET försiktig med att plocka ut pengarna. Sådana där bankgiroutbetalningar brukar väl ha ett "bäst-före-datum"? I värsta fall får du väl helt enkelt låta den tiden löpa ut och så slipper du problemet (var pengarna sedan tar vägen har jag ingen aning om!). För pengarna är väl inte insatta på ditt konto nu?

Rent juridiskt talar man om "god tro" respektive "ond tro" i sådana här situationer. Får man exempelvis in ett belopp på sitt konto från en avsändare som kanske hade anledning att sätta in pengar, dvs. det är en insättning som man inte reagerar särskilt för, så kan man sägas vara i god tro även om insättningen var fel. Man kan i sådana fall klara sig ifrån att bli återbetalningsskyldig (allt beroende på omständigheterna såklart).

I ditt fall, där du ju har reagerat och tyckt det var konstigt, skulle man kunna säga att du var i ond tro om du plockade ut pengarna, dvs. du misstänkte att något var fel men utnyttjade situationen s.a.s. I ett sådant fall blir du definitivt återbetalningsskyldig om företaget kommer på sitt misstag.

Så tyvärr - usch vilken glädjedödare jag är - tycker jag att du ska ligga lågt!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
skogsstjrna

Inlägg av skogsstjrna »

Jag skulle också kontakta banken - du kan bli återbetalningsskyldig (och kanske mer än så) om du använder pengarna. Även om det är till välgörande ändamål...
Banken borde rimligen - ev via ytterligare någon bank - kunna få kontakt med dem i andra änden av avsändarkontot.
Trist svar, men skönast för dig på sikt att ligga lågt... :?
LCHF - PM:a mig om du vet vad LCHF är och undrar varför Fettskrämdforumet försvann.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för svar,

insåg ju egentligen också att det är min plikt att skicka tillbaka pengarna på ett eller annat sätt. (Men man kan ju alltid hoppas :wink: ) Nu har jag skickat ytterligare ett ganska surt mejlt och frågat om det är intresserade av att återfå sina 7 200 kronor. För er som undrar kan jag berätta att företaget är Me & I. Personligen kommer jag aldrig att handla från dem igen - vill inte ens tänka på hur jag skulle bli bemött om jag hade ett klagomål eller DE var skyldiga mig pengar med tanke på att de inte ens hör av sig när jag är skyldig dem pengar - massor av pengar.

/Pea
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

hur går det? har du fått nåt svar? *Nyfniken i en strut* :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"