Sova o äta samtidigt??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Savina

Sova o äta samtidigt??

Inlägg av Savina »

Hallå!!
Jag ville kika lite på hur min dotter äter och sover, så jag kunde fixa "schema" till henne. Jag har skrivit upp allt hon gör under fyra dygn nu o börjar bli lite fundersam. Hon äter o sover samtidigt några gånger. Alltså är helt avslappnad, blundar o reagerar inte på någonting, men ändå äter hon. Jag fattar det som att man ska räkna in det i vakentiden... Stämmer det :?: För hon kan ligga så en timme, vakna upp o vara jättepigg, precis som när hon har legat och tuttat på nappen eller tummen (hon använder både och) Då kan hon ha en vakentid på 5 timmar om man ska räkna så...

Jag försöker använda standardmodellen så gott det går, men tiderna blir lite hur som helst med fortfarande. (det var det jag tänkte ta tag i nu) Men annars så är det sömn, mat, byte, socialt o lek, mat, sömn igen...
Mamma till Damen Född 22mars -00 och Plutt Född 22augusti -07.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen! :lol:

Jag får ut om jag räknar att din going är ca. 2,5 mån och precis som du förstått skall ju då målet vara nere i under 1 timme.

MEN, hon behöver inte ligga vid bröstet 1 timme. Utan matningen kan se ut som så att hon kanske äter 10 min, rap, äta 10 min samma bröst.
Paus för blöjbyte och mys på skötbordet.
Sen mat och rap, mat och rap.
Tänk förrätt, varmrätt, efterätt och kaffe med kaka. Allt inom 1 timme.

Om hon äter AKTIVT undertiden som ögonen är stängda är det ok, men inte snutta och småsova är inte ok. Då drar man ut bröstet (oftast räcker med att "hota" att dra ut bröstet så sätter de fart), annars, så kan man kasta upp på axeln och rapa emellan osv.. Mat är mat. Sen har du ju minst 30 min vakentid (ibland upp till 1 timme) innan hon skall sova. Då är det massor av passiv social delaktighet som gäller.

Läs gärna om social delaktighet i BB (barnaboken) :wink:

Vårt schema vid 2 mån såg ut ungefär så här...

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Nätterna blev oftast tidigare och tidigare fram mot 3 mån strecket då vi spikade det klassiska schemat 12-45-2-45.
:wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Savina

Inlägg av Savina »

Tackar!!

Jag har fattat det hela fel, märkte jag nu. För jag har alltid börjat med mat, byte, socialt och mat innan det är dax att sova igen. Ska ändra på det... =)

När hon hamnar i äta-sova stadiet så har jag försökt dragit ut bröstet, men hon har alltid sugit tag ordentligt då. Men ändrar jag och lägger maten i rätt ordning så kanske det rättar till sig av sig självt. Då hinner hon inte bli trött till det är bröst nr 2.
Mamma till Damen Född 22mars -00 och Plutt Född 22augusti -07.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"