Vad kan man göra för att förbätta språket???

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Pimm
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 14:59

Vad kan man göra för att förbätta språket???

Inlägg av Pimm »

Hej
Jag är mamma till två tjejer som är 3,5 år.
De är sena med språket och jag undrar om det finns något jag kan göra för att få dem att utvecklas mer?
De har problem med uttal och ibland även med att sätt ihop meningar.De pratar ganska torftigt och med korta meningar och har svårt med pronomen och prepositioner. De vänder på meningsbyggnaden och de har enl mig svårt att snappa upp nya ord självmant. Man får liksom påpeka nya ord, de använder dem inte av sig själva.
När de är intresserade så kan de, men ibland är det rena grekiskan som bara de förtår.
Vi har tid till logoped om 3 veckor men jag börjar bli lite desperat då vi väntat sedan i januari (varför är en lååång historia)
De har aldrig ålat men krypit massor.(från 7,5 till 13 resp 14 mån då ej korr) De är 2 månader förtidigt födda och som ni kanske förstått tvillingar
De har även haft många öroninflammationer (16 resp 22 inom 16 månader) innan de fick rör och då blev det bättre.Detta skedde mestadels från 1,5 års ålder dvs då deras språk skulle börja utvecklas) De har dessutom haft många andra infektioner som stört.
Vad kan vi göra för att maximera språkträningen????
Kramar Pimm
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Det första jag (som absolut inte är expert) tänker på är att läsa böcker. Jag märker att Lovisa snappar upp mycket ord ur böcker.

Jag har läst Domains bok "How to teach your baby how to read" men har inte själv börjat än. Det vore säkert väldigt värdefullt för dina tjejer att starta på det programmet.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jag skrev hit med mina tips för ett tag sen, men lyckades radera allt... :roll:

Jag har en flicka som varit sen med allt, även språket. Jag började med lästräning enligt Doman i våras, och det har hjälpt språket väldigt mycket.
I början märktes inte så mycket, men så lossnade det helt plötsligt och hon började komma ihåg orden som vi läst och genom träningen har hon uttökat sitt ordförråd väldigt mycket. Nu säger hon långa meningar och kan läsa jättemånga ord.
Att se orden verkar dessutom hjälpa henne att veta hur de ska uttalas. Tex så sa hon alltid "bölja" om blöja förrut. Men efter att jag nyligen visade henne ordet skrivet, så började hon direkt att säga detta ord korrekt.

Har mer tips, återkommer.... :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hör dom som dom ska, efter alla dessa öroninflammationer?

Som tvillingar, har dom et "eget" språk sig i mellan, så de inte "behöver" lära sig vårat?

Är dom sena på andra områden?
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "