att vagna för dagssömnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lillagumman

att vagna för dagssömnen

Inlägg av lillagumman »

Min lille David snart 6 veckor vaknar alltid vid 45 min skarven, det har han gjort sen han var 2½ vecka. Hittills har jag gått med vagnen, samsovit, snabbt tagit upp och ammat...ja, lite olika saker beroende på vad som passat bäst. Jag fick förslag från ett annat forum om att ta och vagna och därigenom lära honom att somna själv.

Jag har läst sammanfattningen här på forumet om vagning och har ett par frågor.

1. I sammanfattningen så beskrivs vagning på natten (eller) där det ska vara mörklagt så att bebben inte kan få ögonkontakt. Samma sak på dagen?
2. Är 6 tillräckligt gammalt?
3. Är det ok att vagna på dagen och inte på natten?
4. Kan jag vänta mig att han kommer att börja sova över 45 min skarven när han lär sig somna själv?
5. När han väl har lärt sig att somna själv i vagnen, hur gör jag för att flytta över sovandet till spjälsängen?

Oj då, det blev en hög med frågor! Tack för att ni orkade läsa så långt :D
Mamma till Robin 28 November 2004 och David 23 September 2007.
lillagumman

Inlägg av lillagumman »

Ok, det blev några skrivfel. Så här skulle det stå:

1. I sammanfattningen så beskrivs vagning på natten (eller?) där det ska vara mörklagt så att bebben inte kan få ögonkontakt. Samma sak på dagen?
2. Är 6 veckor tillräckligt gammalt?

:lol:
Mamma till Robin 28 November 2004 och David 23 September 2007.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja, vid 6 veckor är vagna alldeles utmärkt. Häng gärna över ett skynke som täcker över synintrycken! Gör INTE olika varje gång som promenera, plocka upp, samsova utan håll dig till VAGNINGEN.

De flesta sover också oftast lättare över 45 min skarven om de sover på mage, MED LARM!

Vi introducerade sängen vid 2,5 mån då det också är dags att "backa" rejält med vagningen. Jag fann att "husljud" och att jag pratade i telefonen fick sonen att faktiskt sova förbi 45 min skarven. Så det är också bra tips. Gör samma husljud när han somnar som när skarven är, typ diskmaskin, tvättmaskin, en del damsuger, diskar, städar. FÖr mig var samtal med andra OVÄRDERLIG för då hörde Tor min röst och förstod att mamma finns här men jag kan lugnt sova vidare. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"