Lactobaciller under graviditeten

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Lactobaciller under graviditeten

Inlägg av Ewa »

Hej hopp!

Jag hänger ju inte på det här forumet så mycket (inga fler bebisar i sikte, helt enkelt), men kom på att jag kanske skulle tipsa er alla gravida som inte redan vet nyttan med att få i sig lactobaciller under graviditeten.

Inte bara för det egna välbefinnandet, även om det kan vara nog så viktigt. Man har gjort stora studier både i Finland och Sverige där man undersökt sambandet mellan lactobacillus reuteri och minskat eksem, allergier, astma m.m. hos små barn. De mammor som åt lactobacillus reuteri (den produkt som användes i studien var den som numer finns på Apoteket och heter Sempers magdroppar) under graviditeten och som även gav spädbarnen detta deras första 6 månader/1 år (olika i olika studier) kunde man se en skillnad hos barnen till de mammor som INTE fått detta.

Jag klistrar in pressmeddelandet från EN av de studier som gjorts, om någon är nyfiken på att läsa mer:
Barn som har både eksem och utvecklade antikroppar mot allergiframkallande ämnen löper störst risk att senare i livet drabbas av allergisk astma och hösnuva. Med ett tillskott av probiotiska mjölksyrabakterier kan fler barn slippa den dubbla belastningen, visar en nypublicerad studie vid Linköpings universitet och Karolinska institutet.

Resultatet redovisas i den ansedda internationella vetenskapliga tidskriften Journal of Allergy and Clinical Immunology och kommer att presenteras i samband med Barnveckan i Linköping.

Flera studier under senare år talar för att en förändring av tarmfloran under spädbarnsåren kan vara en orsak till att allergier blivit allt vanligare under de senaste 50 åren.

Forskargruppen har utvärderat om uppkomst av allergi kan förebyggas med den probiotiska bakterien Lactobacillus reuteri. Undersökningen som genomfördes på barnklinikerna i Jönköping, Linköping, Motala och Norrköping omfattade 188 barn.

En grupp blivande mödrar började ta ett preparat fyra veckor före förlossningen. Hälften av dem fick Lactobacillus reuteri och den andra hälften placebo (en overksam produkt).

Efter födelsen fortsatte deras barn dagligen med samma produkt som mamman, i form av oljedroppar, till ett års ålder. Barnen följdes sedan i ytterligare ett år avseende utveckling av allergisk sjukdom, till exempel spädbarnseksem och astma.

Med hjälp av pricktest och blodprov undersöktes dessutom om barnen hade blivit överkänsliga mot allergiframkallande ämnen som ägg, mjölk, katt, gräs och björk.

Resultaten av tvåårsuppföljningen har nu analyserats. Någon allmän minskning av allergisk sjukdom, till exempel spädbarnseksem, kunde inte påvisas av behandlingen.

Andelen barn som hade spädbarnseksem och samtidigt var överkänsliga mot allergen var däremot signifikant lägre i den grupp som fått probiotika än i kontrollgruppen. Effekten var särskilt tydlig hos de barn vars mamma var allergisk.

Resultaten är mycket spännande eftersom det är just sensibiliserade barn med eksem som löper störst risk att utveckla allergisk astma och hösnuva när de blir äldre. Eftersom allergisk astma och hösnuva är ovanliga vid två års ålder går det ännu inte att bedöma eventuella skyddande effekter av probiotika på dessa symptom.

Resultatet av studien skulle dock kunna tala för att barnen som fått Lactobacillus reuteri löper en lägre risk att utveckla dessa sjukdomar i skolåldern. En uppföljning när barnen fyllt sju år är därför planerad.

Artikeln som pressmeddelandet refererar till är publicerad online i Journal of Allergy and Clinical Immunology: “Probiotics in prevention of IgE-associated eczema: A double-blind, randomized, placebo-controlled trial” (Articles in press No 60).
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Åh, vad bra att du tar upp det här!
Kanon Ewa! :D
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Två intressanta namn på detta forum - hm man undrar ju, och nu kommer väl det tredje som väcker funderingar :lol: :lol: :lol:

Ewa har ju redan deklarerat sitt icke-tillstånd, jag gör detsamma, men hur är det med dig Blomman, något på G :?: :wink:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Hehe, nej då, inga bebbar i sikte här! :lol:
Däremot är jag nyfiken på när andra får! Nu väntar man ju Elles bebis, innan var det Susans!
Och sen hänger ju min brors fru här emellanåt, och då vill man ha koll!

Men ärligt talat så hade jag för nåt år sen kunnat tänka mig en nr 3, men det var tvärstopp från sambons sida..
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:lol: Ja, jag tänkte nog att det skulle bli lite funderingar! Här är det (tyvärr) mina graviditeter som sätter stopp. Annars hade jag gärna haft ett halvt dussin. Jannika (eller rättare sagt, hennes väninna) påstår att det går att förtränga ständigt illamående, svår foglossning, nödgade kejsarsnitt (skulle magen verkligen KLARA ett tredje snitt:shock:) och annat skräp. Men själv är jag dessvärre svårt skeptisk. Min KROPP (den förrädaren) säger helt enkelt ifrån. Å det bestämdaste :cry: :evil:.

Men kram på er alla andra hoppfulla där ute :heart:!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack Ewa :!:

Jag äter "MåBraBaciller" denna grav... och har som bekant både allergi- och eksembarn.

:idea: Forumets egen försökskanin... :?:

:wink:

/Fjällmor
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:heart: :heart: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Yosa
Inlägg: 270
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 11:16
Ort: Mariestad

Inlägg av Yosa »

Fjällfolket skrev: :idea: Forumets egen försökskanin... :?:

:wink:
Jag anmäler mig härmed också till att vara "forumets försökskanin". Min dotter har haft en del eksem och är allergisk mot ägg, mjölkproein och skaldjur. Sedan mitten av graviditeten dricker jag numer ProViva som skall innehålla lactobaciller. Jag tar även omega3 som ska förebygga allergi. Liten väntas 21/1 och ska då vara på ägg- och mjölkfri diet efter nyår för att inte reta en omogen mage (open-gut). Vid behov av tillägg skall nutramigen ges.

Återkommer framåt våren om hur det gått :wink: :)
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Yosa,

Då tycker jag faktiskt också att du skall äta "lactiplus" från hälsokosten. Att "proviva" innehåller dessa lactobaciller man pratar om är bevisat. Det som man dock kommit fram till är att kvalitén på dessa är "MYCKET" varierande.
Och även om det står att det innehåller X-antal millijoner baciller så står det inte HUR många av dessa som faktiskt LEVER!

Så fyll på med "lactiplus" också tycker jag. Det ena utesluter inte det andra. :wink: MInst en kapsel morgon och kväll säger jag.

Sen köper du sempers magdroppar till lillan så hon får det från dag 1 typ samtidig som du själv fortsätter äta dessa vitaminer du redan gör.

Det hade jag gjort som "försökskanin" i alla fall. (Den stoooora kaninen i framtiden, JÄTTESTOR :lol: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"