Sömnbehov? 2 år gammal...

Skriv svar
ambra

Sömnbehov? 2 år gammal...

Inlägg av ambra »

Hej, det var länge sedan nu :!: :D

Hur var det nu egentligen - hur många timmars sömn per dygn behöver en 2-åring :?: Här har vi inga direkta fnurror ännu, förmodligen bara en annorlunda dag då lillen inte somnade alls dagtid, men har ändå varit pigg och glad.

Han sover 11,5 timmar natt och 1,5 timmar dagtid.
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej. 13 timmar är nog fortfarande bra. Många håller detta länge länge, medan andra drar ner på dagssömnen framåt 2,5 år. Det är nu det börjar skilja lite från barn till barn. Men 12 timmar per dygn behövs sedan ändå upp i skolålder.

Vi minskade middagsluren från 1,5 h till 45 minuter just där någonstans, 2,5 år, men Vera sov ju 12 timmar natt.
Sedan tog vi bort luren helt strax innan hon fyllde 3 för hon förlorade mer sömn totalt för att hon låg och pratade så mycket på kvällen innan hon somnade. Däremot får hon fortfarande sova ibland om det behövs, men det är sällan.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kokos

Inlägg av kokos »

Vi har också 12 timmar natt och hade 1.5 timmes daglur tills vi märkte att han hade svårt att somna på kvällen (han var då ca 2.5 år). Sen sov han 45 minuter i ca ett halvår till tills han blev ganska exakt 3 år. Nu vill han gärna sova 12.5 timmar på natten istället när han inte sover på dagen.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
ambra

Inlägg av ambra »

Tack för era tankar :!: :D När jag tänker efter har vi haft vårt nuvarande sovschema väldigt länge... Igår var ännu en dag då han inte somnade, men var nöjd och glad under hela "sovstunden" ändå - även under kvällen. Imorse vaknande han lite väl tidigt och det är ju något jag vill stävja snabbare än ögat. Jag får fundera lite till.
Ambra
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vegas ( 2.5 år) sömnbehov har minskat betydligt den senaste tiden, och det gick FORT, kändes nästan som det hände från en dag till en annan.

Från att ha sovit 12 h natt + 1.5 h på dagen har vi nu dragit ned till sova/vila i sängen 1 h ( vi har fortfarande 12 h natt) Skulle gissa att hon sover ungefär 45 minuter. Det har faktiskt hänt att hon hoppat över att sova helt någon dag, men det märks inte på kvällen.

Snart börjar ju lillebror 10 månader närma sig en lur/dag. Då tänkte jag införa cd-saga i sängen 30 min och sedan sova 20-45 minuter efter det. Sammanlagd vilostund blir fortfarande ca 1 h.

Håller med om tidiga morgnar, det vill man INTE ha, än så länge sover hon fint på morgonen, skulle det ändras inför jag saga/vila tidigare än planerat.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ambra

Inlägg av ambra »

:D Känns som gamla tider att få svar från er :D :!: :heart:

Mina frågor kring sömnbehov kommer också från att det i SHN-boken står att barn behöver ca 13,5 tim/dygn från tolv månader och hela andra levnadsåret. Lillen har ju passerat hela andra levnadsåret för snart tre månader sedan - så hur gör man sedan :?: Som ni skriver - det kan väl variera lite från och med den här tiden, men kan man tänka sig att 13 timmars sömn per dygn är vägen att gå :?:
Ambra
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Japp ambra, 13 timmar per dygn under tredje levnadsåret är ett bra riktmärke :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn