En SM-resa

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Nancy

En SM-resa

Inlägg av Nancy »

”En SM-resa"

Sommaren 2007 skall sent glömmas. Jag bröt foten, tog mig fram i rullstol, blev kejsarsnittad, fick livmoderinflammation och maken blev sängliggandes i körtelfeber.

Mitt i allt hade vi fått världens finaste gåva, ett efterlängtat litet flickebarn till. Hon har lärt oss mycket och jag vill gärna dela med mig. Vill också passa på att tacka alla som med sådan klokhet, värme och kärlek stöttat både "live" och via forumet.


1. Ta AW:s ord om 17 bebisar och 18 kor på fullaste allvar :!: Jag lovar. Här har vi nämligen boten till en av de stora synderna inom spädbarnsvård –överkoncentrationen.

2. Överkoncentration dagtid ger struliga nätter :!: Om man som sitt största livsprojekt under dagen kollar 45-minutersskarvar, räknar sekunder och vagnar vid minsta pip, hur tror man då att barnet skall lära sig sköta sina uppvak/omsomnande NATTETID :?:


I brist på bebisar och kor skickade Gud oss fotledsfraktur, rullstol, sköra händer och körtelfeber. Tvååriga L1 och hennes behov hade vi redan innan.

I min tråd på ”Späda…” fick jag fantastisk uppbackning men också välmenande varningar om att inte stressa med perfektion. Men, det som stressade mig i början var helt enkelt det att det bara MÅSTE fungera. Annars skulle jag inte orka ta hand om L2 på egen hand. Och just våra begränsningar har enligt vad jag tror gjort att det faktiskt fungerat så bra :!:

Jag hade inte riktig fattat det där med de 18 korna innan. Inte förrän jag inte hade något val.

:idea: Det fanns helt enkelt inget alternativ till att det skulle fungera.

:idea: Det fanns ingen som orkade springa och titta till L2 varenda sekund. Jag har dagtid lagt henne i vagnen, dragit ut vagnen till altanen, skakat i handtaget och sen gått in och stängt dörren. Inte ägnat henne många tankar förrän det varit dags att väcka.

:idea: Använd SM som just modell. Mata så mycket det går, håll vaken så länge det går. Lägg ungen att sova i vagn, skaka rejält i handtaget och GÅ. Glöm bort att du har barn en liten stund, helt ok. Spring inte där och lyssna, dutta, vagna… Gnölas det en stund så låt det göra det. Barnet dör inte av det.

"Alla" sa till mig att inte glömma bort att njuta.

Jag såg till att ungen fick mat och sömn. För annars tycker åtminstone inte jag att det är så vidare njutbart med barn... Kärlekskravet släppte jag helt. Kärleken kommer. Ibland som en flodvåg, ibland som ett duggregn. Men den kommer :heart:

Lussi blir 3 månader i morgon onsdag 24/10. Hon är ett under av lättsamhet, nöjd och glad. Äter och sover som folk. I natt sov hon sin andra 11 tim-natt utan mat och med enbart lite hyss i vargtimman. Det skakade mamma bort och Lussi somnade om.

Hon har precis upptäckt att hon har världens mest spännande och tjusiga händer som hon inspekterar dagen lång. Hon är lika nöjd med andras sällskap som sitt eget.


Summering:

1. Ha positiv uppbackning från människor som hejar och stöttar.

2. Lyssna till goda råd men lyssna också noga på din egen röst.

3. Vägled ditt barn så kommer barnet att vägleda dig.

4. Markera början och slut på dagen.

5. Vagna inte i tid och otid. Spar det till absoluta nödfall. Inför ”skak i handtaget” så fort barnet är fött och du kommer att se hur det snart räcker med enbart detta.

6. Håll koll på vakentimmar dagtid och se till att få förmånen att väcka barnet emellanåt. Få inte panik över ett schema som strular. Sy ihop det efter bästa förmåga till kvällen istället.

7. Skaffa en mental rullstol och en mental körtelfeber. ”Sorry bebis, vi kan se till att du överlever men resten är upp till dig. Typ.”

8. Ha gärna ett syskon eller två innan. Om du inte har det så skaffa en rullstol. Eller både och.

9. Stenåldersbebisar har överlevt i kalla grottor utan att någon duttat med dem hela dagarna. Glöm inte det.

10. Om du nu ändå bor på landet så köp de där 18 korna. Gör det idag.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :shock: :o :lol: =D> :-({|= :thumbsup: =D>
    LinneaOchOliver
    Inlägg: 74
    Blev medlem: ons 29 aug 2007, 07:48

    Re: Lucine Aurora och Standardmodellen

    Inlägg av LinneaOchOliver »

    Nancy skrev: 10. Om du nu ändå bor på landet så köp de där 18 korna. Gör det idag.
    :lol:

    Tack Nancy, ditt inlägg var mycket inspirerande att läsa! =D>
    ~ Oliver - 2007/06/04 ~
    Firade 5 mån genom att sova sin första 12h natt 2007-11-04
    TorsMamma
    Forumets ordförande
    Inlägg: 11193
    Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
    Ort: Stockholms Skärgård

    Inlägg av TorsMamma »

    Härligt Nancy! Välkommen till "andra sidan" :lol:

    :heart: :heart::heart: :heart:
    Tor 2006
    :heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
    :heart:

    :heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
    annawahlgren
    Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
    Inlägg: 15366
    Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
    Ort: Gastsjön

    Inlägg av annawahlgren »

    :D Strålande :wink: :lol: :thumbsup:

    I kompendiet (SM 0-2 mån) har jag nu lagt in två hänvisningar, en i början, en i slutet, till denna fantastiska text. Som jag ser som ett klart viktigt, och dessutom vackert :-({|= och roligt :lol: komplement till kompendiet.

    Tack, Nancy :heart:
    :D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
    Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
    *frieda*

    Inlägg av *frieda* »

    He he he, vad avis jag blir :oops: 8) Nej men det är väl härligt när det fungerar :P :roll:

    Kram och Grattis på dig du flitiga :heart:
    LindaVega
    Inlägg: 2443
    Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
    Ort: Östersund

    Inlägg av LindaVega »

    :D Vilket härligt inlägg Nancy, och så SANT. Känner värme i hela kroppen när jag läser det. Tycker du har gjort ett fantastiskt arbete, trots, eller ska jag säga på grund av er situation. Kram på dig och på Lussi och Leia också förstås :heart:
    Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
    Nancy

    Inlägg av Nancy »

    :D :heart: Är mycket, mycket lycklig över er fina respons och hoppas att min berättelse kan komma att vara till nytta.

    Stor kram från Nancy
    Gäst

    Inlägg av Gäst »

    Åh så fint och klokt du skriver =D>

    Ytterligare en tråd att lägga i favoriter, att plocka fram om några månader.
    Denna inspiration lär behövas då nämligen :lol: .

    Tack för att du delar med dig :heart:
    Nancy

    Inlägg av Nancy »

    Skamligt sent en kram till sonica för hennes inlägg :wink: :heart:

    Om "skak i handtaget"

    Då Lucine var nyss hemkommen från BB avslutade jag varje läggning dag som natt med ett kort sidledes skak i handtaget på barnvagnen. Sade också ramsan ibland lite nonchalent i förbifarten på väg bort från vagnen.

    Efter ett tag räckte det med "skaket" om det blev uppvaknande mitt i sovlurar eller på "fel" tidpunkt nattetid. En betingad reflex, precis som senare då ramsan tog över.

    :heart: Tack AW för ett utmärkt verkyg :thumbsup:
    /LO
    Inlägg: 5038
    Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
    Ort: Norrahammar
    Kontakt:

    Inlägg av /LO »

    Detta är lysande Nancy. Jag läste det inte när du skrivit det. Tror jag inte i alla fall. Jag hade behövt det för tre månader sedan.
    Nu har det gått bra ändå och vi mår bra jag och Ivar, ja resten av familjen också. Men visst har jag duttat och pluttat med för mycket överkoncentration.

    Jag skull vilja lägga detta inlägg i klistrade favoriter. Hoppas ingen har något emot det.

    /LO
    Lotta, mamma till
    :heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
    :heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
    Nytt fotoalbum
    TorsMamma
    Forumets ordförande
    Inlägg: 11193
    Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
    Ort: Stockholms Skärgård

    Inlägg av TorsMamma »

    Tack LO, detta är en av mina absoluta favorit trådar som jag mer än gärna hänvisar till ofta och gärna! :heart:
    Tor 2006
    :heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
    :heart:

    :heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
    Skriv svar

    Återgå till "Klistrade favorittrådar"