Kroppens minne...!?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
anniemanjani
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 12:30
Ort: Norrtälje

Kroppens minne...!?

Inlägg av anniemanjani »

Jag funderar... och funderar. Har kroppen ett minne, (som hjärnan, fast det inte riktigt går att jämföra så).
Jag menar, kommer kroppen ihåg hur det var att vara gravid och hur den skulle göra för att värkarna skulle vara effektiva och allt sånt????
Jag undrar för att, eller snarare så frågar jag om det är fler som upplevt det jag upplever. Förra graviditeten (min första) då förstog jag inte att jag hade "test"värkar långt långt innan och att det var livmodern som förberedde sig på de riktiga värkarna förän efteråt när jag fick veta att livmodern gör just det, tränar sig inför dagen D. Nu är dessa "test/tränings"värkar ordentliga och vissa är så kraftiga att de gör ont redan nu (1 1/2 mån innan dagen D).
Är det så att värkarna är mer effektiva 2:a gången för att kroppen har tränat på detta en (eller flera) gång?????

Ha de gott!
Annie
/Annie, mina små älsklingar Zigge (filosoferande charmör) aug 06
Zoleil (bestämd & målmedveten solstråle) dec 07
SHN-kurade, jul 08 :sleep:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Det enda jag med säkerhet kan säga är att det första barnet "bereder väg". Det innebär att kroppen, för det mesta, arbetar bättre under förlossning nr två :D Om det har med "minne" eller inte, det kan jag inte svara på :roll:

Kram :heart:
Ebbab
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 14:50
Ort: Gävle

Inlägg av Ebbab »

Jo, man kan säga att kroppen har minne :D ! Så till vida att man får en snabbare respons på de hormoner som bildas under graviditeten.

Tex de hormoner som gör den glatta muskulaturer slappare. Den effekten märker man av tidigare vid andra graviditeten eftersom kroppen minns sin respons från förra gången. Och det är ju hormoner som sätter igång sammandragningar i livmodern så därför minns säkert kroppen det också.

Man kan väl säga att kroppen fick fundera lite första gången vart alla hormoner som började simma runt i systemet skulle ta vägen. Nästa gång så hittades rätt plats direkt!
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"