6års kris?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
1+2
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 14:19

Inlägg av 1+2 »

Jo en sak till när vi frågar henne till exempel hur det har varit på dagis så får vi antingen inget svar eller oxå att hon inte vet.Vad göra?
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej och välkommen 1+2 :D
Jag kan lova att ibland så ska gudarna veta att jag oxå tappar tålamodet och det bråkas här med. :oops: MEN jag försöker att vara den där klippan som Blomman tipsade om.OCH jag mnärker att det går frammåt hela tiden.Vissa dagar är jättebra medans andra känns som mindre bra.Och jag märker att dom dagar som är mindre bra för det mästa är när jag är på mindre bra hummör då jag har mindre tålamod.Jacob HAR verkligen blivit mycket bättre mot Liw.Ikväll tex så låg dom tillsammans i soffan och kramades och Liw pussade på Jacob hela tiden.Det är underbart att se sådanna ögonblick. :heart: Han är INTE heller längre den som bara skriker hela tiden utan man kan för det mesta numera tala med honom.

Vi satte upp skrivet schema som funkade kanon.Jag skrev först och ritade bredvid så Jacob förstod vad som stod där.Han fick bestämma lite själv vilka sysslor han skulle ha så att han blev mer delaktig.
Precis som Blomman beskriver här ovanför så brukar jag oxå försöka förklara att man måste helt enkelt göra sina sysslor först ävern om det inte är kul och sedan så får man göra vad man vill.Men att sysslorna går före.

kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Jag hinner inte skriva så mkt nu..
Men hej 1+2! Kul att du kikar in i 6-årstråden!
ulrikaj skrev:
Precis som Blomman beskriver här ovanför så brukar jag oxå försöka förklara att man måste helt enkelt göra sina sysslor först ävern om det inte är kul och sedan så får man göra vad man vill.Men att sysslorna går före.
Och det är viktigt att verkligen poängtera hur mycket bättre allting blir när de gör sina sysslor. Att man faktiskt klarar sig väldigt mycket sämre utan deras hjälp.
Och när det handlar om 5-6 åringar så är det ju sant! De kan verkligen vara till nytta, på riktigt. Därför ska de få riktiga uppgifter!
Lita på deras förmåga att klara av saker, ge dem lite utmaningar, kanske berätta med STORA ord att nu har de blivit så stora att de kan ha just den här uppgiften!
Ge henne gärna egna uppgifter som hon gör utan din hjälp.
Kanske kan hon ansvara för mellanmålet en dag i veckan, helt själv? Torka skåpsluckor, damma och städa badrummet är ganska bra startuppgifter. Sätt dig ner med henne och gör ett schema. Hon kan få bestämma vilka dagar hon vill ha vilken uppgift t.ex, så får hon vara med och påverka lite!
Men den där stora entusiasmen som era barn verkar ha så har inte hon har jag gjort nåt fel?
Haha, du skulle nog bo hos mig ett par veckor! :lol:
Här finns sura miner ibland och "jag oooorkar inte". Men så är det ju för mig med. Jag har ju, som tidigare nämnts, frågat dem på fullt allvar om vi ska strunta i våra uppgifter allihopa en vecka. Men det ville de inte.. :wink:
Däremot börjar Felix fråga varför jag inte har nåt schema :roll:
1+2
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 14:19

Inlägg av 1+2 »

Ja hon tycker nog om sina små bröder och jag försöker att inte sitta med hjärtat i halsgropen när hon ligger brevid dom och lyfter de på sin mage och de hänger och dänger på henne :lol: :shock: De tycker ju att det är jättekul :lol:
Hihi Felix har nog rätt visst borde vi oxå ha ett schema åtminstone jag :roll:
Städa badrummet tja det kanske vore nåt.Åhh :oops: jag är så dåligt på så sånt här kan ni inte visa mej lite hur era scheman ser ut så man skulle få en :idea:
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

1+2:Jag ska iväg och jobba idag för första gången på 1,5 år.Nervöst!!!!
Skriver imorron!Hoppas någon annan svarar ang schema.Det finns annars lite längre fram i tråden om våra schema.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej 1+2 med flera :D !

Lycka till med jobbandet Ulrika! För egen del är jobbet fortfarande på skönt avstånd :lol: .....

Mina stortjejer var väl också blandat förtjusta när vi tog tag i detta i höstas. Men de växer med uppgiften helt klart. Numera är det min sexåring som peppar fyraåringen när hon beklagar sig. Det är jätteroligt att höra :heart: Jag märker också att de mår så bra av det, särskilt som det ofta görs nära oss och vi ju ofta är upptagna med minstingen.

Min sexåring (sju i sommar) har följande uppgifter nu (skulle förmodligen klara mer men detta är vad vi orkar följa upp just nu):
Tisdag, torsdag, fredag duka till middag
Tisdag kväll packa gympakläder
Alla dagar hålla rent bland skorna i hallen och diska bebisens vällingflaska på kvällen (det senare nyinfört och jättepoppis. Vi kör med dr Brownns flaskor som diskas med pytteborste).

Min fyraåring har följade uppgifter:
Måndag, onsdag och lördag duka till middag och lunch.
Tisdagar vattna blommor, Torsdagar packa gympa/rytmikpåse

Sedan är de ju också med oss och gör tillsammans med oss en massa icke schemalagda saker som att laga mat, städa, handla, bada lillasyster, mata lillasyster m.m.

Lycka till!! :heart:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Felix 6 år
mån: Tvätta (sortera, sätt igång, hänga upp)
tis: Vattna blommor
ons: Tvätta skåpsluckor, diskmaskin och spis
tor: Moppa golven
fre: Baka

Mira
8 år
mån: Städa hallen (plocka iordning, dammsuga och moppa)
tis: Damma
ons: Stryka eller mangla
tor: Tvätta
fre: Baka

Helger är ledigt, för vi är sällan hemma på helgerna.
Vi byter schema med jämna mellanrum, för variation och för att lära sig nya grejer. Häromdagen sa Mira själv "Tänk när vi blir vuxna och bor själva, då kan vi ju allting!" :lol:
1+2
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 14:19

Inlägg av 1+2 »

Nämen det låter ju som om jag faktist har ett litet schema redan fast jag inte tänkt på det :D
Hon hjälper ju med lite av varje av bebisarna inget bestämt.Man skulle kunna ha nåt förstås.Påtal om småsyskon det var så härligt en kväll när lillebror låg och gnällde lite när han skulle sova.Så såg jag hur hon smet in och höll på att bli arg :oops: mycket då och så det då också :evil: .Så när jag var på väg och skulle hämta ut henne tillbaks trodde ju hon skulle gå in och börja prata och leka med honom.Ja ni vet hur det är när man är trött och blir uppjagad för minsta lilla sak.Nåja så kommer hon ut innan jag hinner dit och berättar att hon var in med en liten gosedjur och lillebror han tystnade. :roll:
Det måste vara syskonkärlek :D
Jag har aldrig haft några syskon och drömmer om en stor familj som håller ihop i vått och i tort.
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Så,nu är jag hemma igen :)

Jacobs nya schema:
Måndag:Torka skåpluckor,dörrar
Onsdag:Byta i sängarna(påslakanen hjälps vi åt med)
Ge hunden,katten mat och vatten varje dag.
Hämta posten varje dag.

Jacob och Liw hjälps åt med att plocka ut diskmaskin+tvättmaskin.Hon tar ur och han plockar in/hänger tvätten.

Ha en riktig glad påsk på er :heart:
kramar från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
1+2
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 14:19

Inlägg av 1+2 »

Hejsan
Vi gjorde ett litet schema inte så stort ännu men vi håller på att göra ett större över en hel vecka.
Men jag märker att de dagar jag har fullt program åt henne så är det inget trubbel alls me ibland är man ju i svackan igen #-o
och måste börja fundera skarpt :-k på hur man vill dagen ska se ut.Hoho men vi SKA lyckas.
STORT TACK för alla råd. :heart: :heart: :heart:
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej 1+2!

Roligt att det går bra! Och det är klart det gör med den inställningen. :heart:

Märker själv också hur bra det går när man har en strategi. Det är ju ingen engångsinsats man gör utan snarare en förändring i tankesätt (för mig var det det från början) och sedan ett ständigt underhåll av vanorna. Nu är det så etablerat att alla behövs att det inte längre handlar om OM man ska göra något utan i så fall om VEM som gör VAD och det är stor skillnad.

För oss har det ökade fokuset på social delaktighet varit super. Tycker mig se att barnen verkligen får en grundtrygghet och självkänsla av att vara behövda och att familjebanden blir starkare. Så enkelt egentligen och så bra :thumbsup:.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
1+2
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 14:19

Inlägg av 1+2 »

Hejsan!
Urk igår var det en down dag :(
Mamsen var nog lite trött efter natten och så hade hon flera saker hon behövde ha gjort medans twinsen sov.Och det där märkte nog storasyster att man var stressad.Så hon bråkae med sina bröder och vi bråkade hon och jag i våran tur om bröderna. :cry: Det är ju just så man INTE vill att det ska bli.Inatt har jag sprungit med bröderna oxå så får se hur det blir idag måste försöka förekomma idag.
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Det är klart att alla har sämre dagar, stora som små :wink:. Mamman i den här familjen var inte heller på sitt bästa humör igår. Helt självförvållat eftersom jag la mig alldelles försent kvällen innan. Och som du säger så överförs det direkt till barnen :cry: .

Min strategi för att mota svartsjukan i grind har i första hand varit och är att fokusera på att storasyskonen hjälper till högt och lågt med minstingen. Det har haft märkbart positiv effekt på mina döttrars humör. Kanske kan storasyster hjälpa till ännu mer med småbröderna?
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
1+2
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 14:19

Inlägg av 1+2 »

Jamen när man frågar henne om hon vill hjälpa mej med att mata eller hämta blöjor så är det för det mesta et Nej som kommer?
Känns som om vi har kommit av vägen nu igen. :(
Jag ligger och är sjuk nu i maginfluenssa och pappan hade ett himla sjå med allihopa igår speciellt då stora syster.
Hon var ute flera gånger och fast vi förklarat om och om igen att hon ska komma in när hon blir våt (med det här vädret) så får vi bara ropa :( och till sist gå ut och hämta in henne.Suck hur ska jag få det här att fungera bra IGEN?
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Har ju näppeligen några 6-åringar ännu. Men har ändå haft nytta av er rara tråd. Idag hade vi familjeråd och gick igenom nya och gamla arbetsuppgifter att fördela. "Jag vill ha mera jobb," utbrast Anton efter varje nytt uppdrag som antecknades på hans sida listan :D . Så nu har de minst 2 jobb varje dag i veckan. Anton fick själv bestämma vilken dag i veckan jobben skulle göras. Disa sade inte just så mycket om den saken :wink: , men var helt med på teckningarna som illustrerade arbetsuppgifterna. Sen satte vi gemensamt upp den på kylskåpsdörren, och rusade iväg till första uppdraget. :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"