Nya påbud i spädbarnsvården. Ta i med hårdhandskarna!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Sagalinda skrev:- - - magen vänder sig ut och in, det svindlar för ögonen och jag blir illamående och gråtfärdig. Vart är människosläktet på väg??? Jag har alltid gjort mitt bästa för att sprida SHN, men nu BANNE MIG ska hårdhandskarna på :!:
:D Tack, kära Sagalinda :wink: :lol: Och vi blir bara fler och fler i denna "barnvänliga armé" :heart:

Med hårdhandskar av kärlek till de små barnen :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
stora A
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 23 jan 2007, 10:11
Kontakt:

Inlägg av stora A »

Bara en liten respons på det du Anna skrev om lugnet. Lugnet är ju precis det man som desperat förälder saknar då man för n:te natten står och försöker få sitt barn att somna; vagga, vyssja, lägga ner, ta upp igen, vagga lite till, osv. osv. Då intet funkar, prövas allt. Frustrationerna stiger, lugnet är sedan länge försvunnit. Då kan man inte säga att föräldrarna är de som bäst känner sitt barn. Vi gjorde det inte iallafall. Vi visste ingenting, vad vi skulle ta oss till. Provade allt och gav upp. Lät det stå på, månad efter månad, tills vi äntligen tog tag i det med SHN. Och litade på att nån annan kände vårt barn bäst. För genom SHN fick vi en manual, steg för steg, som vi kunde luta oss mot. Och så handlade det bara om att det skulle funka, jag bestämde mig för att detta bara måste funka. Och det gjorde det. Vi hade nån som tog oss i handen, och lugnet kunde igen infinna sig. Och lättnaden, och kärleken. Och framför allt tron.
Det jag slogs av när jag först började läsa här inne på forumet var så god, så kärleksfull, vilket var en enorm skillnad från andra forum, där man mest strider, blir förnärmad, och får råd i öst och väst. Här får man samma råd igen och igen, tills man förhoppningsvis fattar det. Och allt förmedlas med det samma lugn. Det samma lugn som är med till att, när Bvc frågar när vi tycker det är jobbigt med a, får hennes pappa att utbrista, jobbigt? men vi har ju bara roligt jämt!
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

stora A skrev:Vi hade nån som tog oss i handen, och lugnet kunde igen infinna sig. Och lättnaden, och kärleken.

- - Och allt förmedlas med det samma lugn. Det samma lugn som är med till att, när Bvc frågar när vi tycker det är jobbigt med a, får hennes pappa att utbrista, jobbigt? men vi har ju bara roligt jämt!
:D Tack, stora A :!: Det var en läsning som drev tårar i ögonen på mig :cry: :oops: :cry: och det var, och är, tårar av tvättäkta lycka :heart:

Mina drömmar har gått i uppfyllelse. Precis så som du beskriver, skulle forumet vara och verka. Precis så skulle SHN vara och verka. Precis så skulle också Barnaboken vara och verka.

Och precis så ska pappor vara och verka :lol: Och mammor. Och små barn, som ska njutas :heart: och njuta själva :heart:

Innerligt tack, stora A för din vackra, ljuvliga, kärleksfulla bekräftelse på att det högsta jag drömde - och så många med mig :!: - blev verklighet.

:heart: :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Nya påbud i spädbarnsvården. Ta i med hårdhandskarna!

Inlägg av annawahlgren »

annawahlgren skrev:Bistra tider stundar ... för Louise Hallin med sina "närmandefaser" (standardråd i TV: ha barnen i den ömma föräldrasängen) :shock:

Och bistra tider stundar ... för bvc, som nu får en uppsättning nya "råd" att servera, vare sig man tror på dem eller inte :shock:
:D Det gick fort :!: De nya påbuden i spädbarnsvården gäller - redan.

I dag, när Louise Hallin gav sina råd till bekymrade föräldrar i Nyhetsmorgon på TV4, var "närmandefaserna" och det nattliga mammagosandet putz weg, plötsligt. Nu ska det tas i med hårdhandskarna :!:

Barnet var elva månader, "ville tutta" (sa mamma) en gång i halvtimmen eller timmen nätterna igenom, och fick ihop 11-12 tim sömn totalt per dygn. Mamma var dödstrött och bekymrad också för barnet, som hon förstod sov för lite.

Hur skulle de gängse "råden" sett ut på närmandefasernas tid, för inte så väldigt många veckor sedan :?: Barnet DÅ hade naturligtvis inte alls sovit för lite (bara han gick upp i vikt som han skulle), och hans ständiga uppvaknanden berodde ju förstås DÅ på behovet av närhet, som var speciellt starkt just nu p g a det och det och detta. Så överbringandet av denna livsviktiga närhet (till just mamma, förstås) fick ju då möjliggöras på något praktiskt fungerande vis (större säng), men inte avvisas.

Barnet NU ska bemötas med hårdhandskarna. Det här måste brytas radikalt, utropade Hallin med emfas - två gånger, för säkerhets skull. RADIKALT :!:

Analysen var häpnadsväckande genomtänkt - på förhand, eftersom mamman som ringde bara åberopade sin egen och barnets trötthet och ingenting annat - och rena lackmuspapperet på de nya påbud i spädbarnsvården jag refererar till i den här trådens rubrikinlägg.

Mamman som inte får sova hamnar nämligen i en ond cirkel. Ju mer barnet väcker henne desto tröttare blir hon. (Observera - det är barnet NU, den ille skurken, som väcker - inte vaknar, som barnet DÅ.) Mamma blir då "arg och irriterad" (citat Hallin). Detta betyder att mamma blir "frånstötande". (Ja, FRÅNSTÖTANDE.) Därför "MÅSTE barnet vakna och kolla mamma". Han vaknar för att han måste ta reda på: "Är min mamma arg nu :?:"

Jag har verkligen antecknat, så jag ljuger inte.

Lösningen är att mamma flyttar på sig. Hon ska inte ställa upp på det här. Pappa eller mormor får ta hand om ungen, men mamma ska bort. Och då kommer barnet, förstås, att bli "URFÖRBANNAD, vilket han SKA bli". Det far han inte illa av alls, försäkrade Hallin, tvärtom (jfr Sjönell i kommentaren till Malou om förtvivlade barn) :roll: När mamma inte orkar med att vara arg och irriterad mer, så "orkar mormor eller pappa", så att hon kan gå någon annanstans.

Programledarna såg en liten smula konsternerade ut inför dessa nya tongångar och fortsatte prata "privat" med Hallin. De undrade: "Räcker det med en natt :?: " - Nej, det gjorde det förstås inte, men här måste man BRYTA RADIKALT. "Men sedan, då :?:"

5mm svävade över Hallins oförberedda svar: "Några nätter i stöten..." men så långt vågade rådgivaren med sina nyinlärda påbud inte gå.

Än.

Det kommer.

:evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

http://www.tv4.se/player/categories.asp ... layTreeId=

Här är dagens program med Louise så kan ni själva se det. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du Anna vad säger de i Finland nu då? :shock: Skall SHNboken - den nya som du håller på med - översättas till finska? Det finns de som frågar... :roll:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Vi får väl fråga vår kära leg. översättare - PÄIVI :lol: :heart: :lol:

Du förstår - här jobbas det helt utan garantier. Inga förlag ger mig uppdrag, om man säger, och det är INTE jag som bestämmer om, och i så fall när, var och hur en bok ska översättas och ges ut.

Svenska SHN har jag ju gett ut själv, dvs bekostat i allt. I Norge ville förlaget Spartacus ge ut den och ordnade med översättning själva. I Danmark - Lone översatte den (gamla, första) till danska - vågade man inte. I Tyskland - Lone översätter den nya nu - säger man sig vilja ge ut den om ett år, men man har ännu inte sett manuskriptet, så något kontrakt är inte skrivet.

Och i Italien sitter min kära dotter och tänker översätta nya SHN till italienska men inte heller hon har något förlag i ryggen utan arbetar ideellt.

När det finns ett färdigt manus att presentera, får förlagen ta ställning. Och vill / törs de inte, ger jag ut den själv, om jag har råd.

Har jag skingrat molnen av den förvirring som är så utbredd - att författaren själv skulle sitta och bestämma saker och ting? Jag är alltså helt beroende av snälla - och skickliga :!: - eldsjälar som vill översätta boken av fri vilja och personligen övertygad ambition :lol:

Så gjorde Lone med Barnaboken. Hon kämpade i sammanlagt 20 år (se internationella Gästboken, Guestbook, där hon berättar underbart om det just nu!). Hon hade inget uppdrag och inget förlag i ryggen. Hon bara skrev till mig och frågade om hon fick. Vem vore jag att tacka nej? Och till slut kunde hon presentera sin underbara översättning för ett förlag - Beltz - som nappade med största entusiasm, och därmed kunde hon äntligen få lite ersättning för sitt arbete, retroaktivt.

Så vad säger min kära Päivi :?: :!: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Men herre gud! :shock: Snacka om att skingra molnen :!: 8-[

Här lyser solen, och jag sitter och funderar på diverse lömska planer... 8)

Vad gäller översättning av en hel bok :o så har jag följande funderingar:

jag har ingen aning om hur man översätter en hel bok. :roll: Jag översatte ju vissa pariter till hemsidan här, men att översätta en hel bok... :o

OM jag skulle ta på mig något sådant skulle jag vilja ha ett team omkring mig som läser kritiskt och hjälper mig med svetisismerna etc - precis som förra gången. :heart:

Skulle tro att en del av det som finns här på forumet skulle i sådan fall vara användbart - hur mycket ändringar blir det på det som du har framme här :?:

Det är väl de däringa breven i slutet av SHN-boken som är det stora jobbet att översätta till bra vardagsfinska, skulle jag tro... :-k

Jag måste ju säga att jag är liiite sugen :lol: men jag vågar inte riktigt lova något förrän... jag vet lite mera om några av mina egna projekt...

Funderar. 8) Återkommer. 8) Smickrare där! :lol: [-X
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har svar på ditt PM med ungefär samma funderingar :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Usch jag tittade på den här Hallin.
Och blev lite milt förbannad :evil: Så nu ska mammorna beskyllas för att vara frånstötande och att det är det som påverkar sömnen. Ytterligare ett skuldbeläggande som ska bäras mitt i sömnbristen. Och jag antar att många trötta mammors tankegångar kommer gå i banor om jag slutar vara frånstötande så kommer mitt barn sova. Men det stämmer ju inte, och då kan man fortsätta skylla på mammorna. Om du bara AAAANSTRÄNGDE dig liiite till att vara lite mindre FRÅNSTÖTANDE, kära mamman? Och alla kommer bara må ännu sämre. :(

Ska nog gå och hugga ner ett träd eller nått nu för att bli av med ilskan.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Stor nyhet igår var ju att svenska föräldrar ägnar sig mer åt "mildare former av aga" än för sex år sedan. Man "ruskar" och "knuffar". Forskarna - dessa allestädades uppdykande anonyma "forskare" som tränger upp som lämlar ur jorden - driver tesen att det är Nanny-programmens fel... De där ganska "hårdhänta" metoderna som tillämpas där var nämligen ursprungligen avsedda för barn med svåra beteendestörningar - det glunkades om barn med bokstavsdiagnoser :roll: men så på något konstigt och missriktat sätt hade de där "råden" (vilka då? Skamvrån? Skämspallen? Belöningssystemen?) börjat sprida sig till föräldrar till "vanliga" barn också. Och det var ju inte meningen. Och därför misshandlar folk nu sina barn. Tror "forskarna".

Och nyhetsreportern skyndade sig att tillägga att jämfört med resten av världen är ju Sverige som vanligt bäst, dvs barnen utsätts bara litegrann för "mildare former av aga". Jämförelsevis. Och Sverige är ju det barnvänligaste landet på jorden. Egentligen.

Vad trött jag blir :roll: :shock: :? Nu måste jag nog också gå ut och hugga ner ett träd :evil:

När ska själva etablissemanget, de utbildade och avlönade rådgivarna, någonsin behöva stå till svars :?: :!: De som sätter tonen för den makalösa barnfientlighet som råder i det här landet :?: :!:

Ett litet talande citat ur en nyutkommen bok med titeln "Steget före. Smarta råd för föräldrar" illustrerar synen på små barn, som på rekommendation uppifrån ju ska "ruskas" både fysiskt och psykiskt:

:arrow: GE INTE UPP!

"En bebis, hur liten han eller hon än må vara, är en intelligent människa. Det betyder att han eller hon snabbt lär sig att det går att få vara uppe lite längre och leka bara man gnäller och konstrar. Försök därför att inte ge upp när du väl har bestämt att det är läggdags. - - Barnet lär sig nämligen att det inte lönar sig att skrika."

=;
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag har läst ditt första inlägg Anna och orkar inte ens kommentera - fler ord överflödiga.

Feedback! på texten om lugn.
Det är fantastiskt bra skrivet, du är otrolig på att uttrycka dig. Inget tvivel om det.
Men som du antyder själv så tycker jag att det är för mycket. Fram till raden: "Du har säkert fått höra motsatsen: " ska varenda stavelse vara med tycker jag.
Men just det och det du skriver efter det om att man har din bok i handen som sista utväg för att man prövat allt, tycker jag är synd. Du vill, och vi vill, att folk ska välja den först. Och vissa gör det redan nu, och det kommer att bli fler och fler som gör det - väljer din bok först.

Jag ser ingen anledning att förklara varför andra har fel - mer än möjligen i korta korta stycken. Det är bättre att fokusera på varför du har rätt. Vilket du ju gör på ett strålande sätt.
Tycker jag!

Kram
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Vilken intressant text! Jag blir så upprörd men också glad över att det finns ett alternativ. :D

Jag håller med LO om att det sista är lite för mycket. Det är intressant och riktigt tycker jag men ev. lite för politiskt för en sån här bok. Lite kortare vore nog bättre för att nå fram!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :wink: :lol: Tack, Krümel :wink: :lol:

Jag lyssnar och förstår. Och är jätteglad för feedbacken \:D/

Tack för beröm :oops: :lol:

Det är förstås en balansgång, alltsammans - och hela tiden. Jag skriver inte ogenomtänkt (och herre milde, så segt det är... Inte lätt att tänka när man inte är van :mrgreen: )

Vad man får beakta är att Internationella SHN skrivs för (väst)länder där problemet är att folk inte föder barn - alls, eller möjligen ett. Det är omöjligt, menar jag (och vore inte särskilt klokt) att förbigå de politiska aspekterna av det hela. Tyskland t ex tror nu på fullt allvar att dagisplats åt ettåringar, enligt svensk modell, skulle höja nativiteten. Liksom vi har de en massa invandrare men vill (liksom vi) ha fler goda infödingar till barnalstrare :shock: Och det är de intellektuella och högutbildade som INTE föder barn.

Det andra man måste beakta (eller jag då, när jag nu skriver nya SHN) är att man i hela västvärlden har samma blinda auktoritetstro som här. Och på den tronen sitter förstås läkarna och "forskarna" högst, inte en liten okänd, outbildad niobarnsmorsa som dessutom har den dåliga smaken att vara kvinna. Det är alltså läsaren som reser de där invändningarna: "jamen barn behöver ju inte så mycket sömn" etc (sa de i barnhälsovården), alltså är det fel, det jag skriver - för doktorn har sagt annorlunda. Och doktorn / sköterskan har alla lyssnat på. De säger samma saker i hela västärlden som de säger här, eftersom alla har samma dekret uppifrån att följa; de rekommenderar alla samma 5mm som här, och de skriver ut samma nervmediciner som här. Jag tycker alltså att jag behöver förekomma invändningarna och i varje sammanhang ge det motargument läsaren själv behöver - inför både barnhälsovård och allmän omgivning, om och när hon eller han bestämmer sig för att kura.

Så jag har inte råd, tycker jag, att tro att folk skulle välja SHN först - liksom här hittar de den inte förrän de letar efter den, och letar gör de inte förrän de "försökt allt" dvs bett om råd och hjälp hos de instanser som bjuds. Och som lika lite ute i världen som här hemma kommer att rekommendera eller ens informera om SHN förrän de får lov - och de får de inte :shock: (så det blir mer politik :oops: :? :oops: där jag nämligen förklarar det också).

Går det att förstå varför jag anser mig manad att också förklara - och bemöta - "fakta" som alla spädbarnsföräldrar matats med så länge nu :?: Bara grundtesen i den här boken - att barn inte bara behöver utan VILL sova så gott :sleep: är ju - hm - en "nyhet". En tes som för oss här är lika självklar som sann, men som i dessa etablissemangets auktoritetsstyrda dagar står fram som fullständigt revolutionerande :roll: :!: :roll:

:heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det känns absolut inte ogenomtänkt, det gör det inte när du skriver.
Jag tror (är övertygad om) att den som hittar din bok är otroligt tacksam för det. SÄRSKILLT om det är sista halmstrået. Men frågan är då vad man vill läsa och varför. Och vad man orkar ta till sig.
annawahlgren skrev:Det är omöjligt, menar jag (och vore inte särskilt klokt) att förbigå de politiska aspekterna av det hela...
...man i hela västvärlden har samma blinda auktoritetstro som här. Och på den tronen sitter förstås läkarna och "forskarna" högst...
Jag förstår detta, visst är det såhär och det är bekymmersamt. Men det man (du/vi) inte kan veta idag är hur rönen ser ut om 10-15 år. Vi (jag i alla fall) vill att den ska kunna kännas tillräckligt modern även om ganska många år.
annawahlgren skrev:...Så jag har inte råd, tycker jag, att tro att folk skulle välja SHN först - liksom här hittar de den inte förrän de letar efter den, och letar gör de inte förrän de "försökt allt" ...
Jag tycker att det är viktigt att fundera över vad det är du vill förmedla. Lugnet, kuren, budskapet i det. Eller är det lika viktigt att göra ett inlägg (inte så litet då såklart) i debatten. För mig känns det nämligen som att det är det du gör. Och frågan är om det är det föräldrarna vill och orkar ta till sig i det läget.

Och i så fall var.
Det kanske har sin plats i boken, men frågan är om det ska finnas just under rubriken lugnet i så fall.

Så tänker jag :)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"