Hej,
Vi har ett par knappt 2 månader gamla tvillingkillar, Karl och Fred, som vi har standardmodellat nu i tre veckor utan sugnapp enligt följande:
6-7:15 mat, umgänge, skötsel
7:15-9:45 sova i vagn
9:45-11:30 mat, umgänge, skötsel
11:30-14:00 sova i vagn
14:00-16:00 mat, umgänge, skötsel
16:00-18:00 sova i vagn
18:00-20:30 sova natt ofta lägger vi dom 20:00 då de är ganska trötta och 20 minutersluren inte blir av oftast. De somnar i princip alltid direkt.Dock så vaknar de senare på natten
ca 2:00 nattmål
1. Om vi ska genomföra sova hela natten kuren med dessa gossar ersätter då vagningen allt det andra dvs ramsandet, buffandet, solfjädern förutom tillrättaläggandet då förstås? Eller ska man ha en ramsa ändå som inte verkar nu men som gör det om ett par månader? Hur gör man skrattet till gonattet men så små barn? De ler ibland men de har inte skrattat än och leendena vet vi inte hur vi framkallar de kommer nån gång ibland bara. Det står att man ska sluta vagna precis innan barnet somnar men hur ska man veta det? Våra barn blir tysta efter två tre drag med vagnen men de är inte i närheten av att somna för det. Slutar jag vagna då börjar de skrikar sekunden efter. Om jag vagnar för länge så finns det risk att de somnar innan jag slutat vagna och jag kan inte se om de somnar eftersom det i sånna fall skulle behöva vara ljust i rummet.
2. Fred sover numera mest i vagn på nätterna för vangningens skull pga att han gärna vaknar och vill ha mat innan 2. Det går dock numera oftast lätt att få honom att somna om då han vaknar vid 12 eller 1 snåret. Detta pga av att han senaste veckan gärna äter 200ml vid varje mål. Men sen vaknar han ALLTID klockan fem även innan vi började med standardmodellen. Varje morgon klockan fem. Jag går upp och vagnar 1minut han blir tyst. Efter 1-2 minuter vaknar han och skriker. Jag vagnar igen kanske 5 minuter han blir tyst och skriker sen efter 5-10 minuter osv.. Detta pågår till 05:45 då jag tar upp han (jag ser till så att han är lugn innan jag tar upp honom). På 2 veckor har detta inte blivit minsta bättre. Måste vi ge upp och förlägga hans morgonmål vid 5 eller kommer han att somna om bara vi har genomfört sova hela natten kuren framgångsrikt?
3. Under dagarna funkar allt bra de ligger i vagnenn de timmar de ska ok vissa passa vaknar och skriekt men de blir inte så hysteriska att vi tar upp dem (har aldrig hänt). Problemet är med vagningen dagtid jag är rädd att den missbrukas då vi har en tvillingvagn. Om en vaknar och skriker och den andra sover så vagnar jag. Sen kanske den andra vaknar och skriker och den första nu är lugn eller sover då vagnar jag igen. På detta sätt blir de väl vana vid vagning och det tar sämre? Buffa dagtid i vagnen går bara inte. Det tar alldeles för lång tid och innan det är klart så vagnar nästa och skriker. Med vagningen blir de ju lugna direkt.
4. Karl var fram till för en vecka sen en riktig mönstergosse. Han åt när han skulle och mycket och sov djupt när han skulle och var glad när han var vaken. Senaste veckan har vi försökt introducera mera flaskmatning då frun försöker fasa ut amningen. Tidigare åt han hyfsat när han fick flaskan men nu vägrar han nästan 30-40 ml äter han per mål och när han får amma äter han inte speciellt mycket heller. Därför har han blivit allmänt gnällig och trött på dagarna och vaknar nu långt innan 2 på natten för mat. Vi har därför introducerat ett mål för honom klockan 22:00 innan frun går och lägger sig och då äter (ammar) han duktigt. Och likaså vid 2 äter han bra. Men detta är ju såklart steg tillbaks i utveckligen. Hur ska vi få bort dettaa beteende så han återigen kan sova 6-7 timmar utan mat? Vagna bort det? Vår teori är att eftersom han senaste veckan blivit mer social nu får så mycket intryck att han tycker det är jobbigt att äta under dagen och därför hellre gör det på natten när det är lugnt.
Det var många frågor och jag ör tacksam för all hjälp även med bara en del av dem
Mvh
Martin
Tvillingvagning, vargtimmen, matvägran
Hej Martin!
Välkommen till Forumet
Grattis till era två juveler! Jag kan rekommendera att du lägger dina frågor under "Späda barn och små" istället så får du svar av många kunniga föräldrar. Där finns även en speciell tråd om tvillingar.
Lycka till!
/Elle
Välkommen till Forumet
Lycka till!
/Elle