villrådig...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Puffis
Kontakt:

villrådig...

Inlägg av Puffis »

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra...

Jag har ju haft en del förvärkar om kvällarna, särskilt efter en "ansträngande" dag. De försvinner alltid under natten, tyvärr. Jag tycker att förvärkarna har minskat i styrka på senare tid. Eller så är det bara jag som inte tycker att de gör ont längre, utan välkomnar dem för att jag är så otålig... :roll:

Igår tog jag ett långt bad och då hade jag sammandragningar var 5e-7e minut ungefär. Det fortsatte när jag gått och lagt mig och jag vet att jag vaknade några gånger i natt och lade märke till att jag hade lite sammandragningar/förvärkar. Men när jag gick upp i morse var de som bortblåsta.

Bebisen har hela tiden varit VÄLDIGT aktiv och inte alls visat att det varit trångt genom att lugna ner sig som de "ska" göra i slutet. Men i fredags så sa det helt plötsligt stopp. Den rör sig fortfarande, men väldigt stillsamt och sällan, nästan slowmotion-likt. Jag är lite fundersam på om det kan ha något att göra med att både jag och min man fick diarée... vet inte vad vi ätit :roll: Tänk om det var något farligt för bebisen?

I fredags morse kände jag dessutom något varmt i byxan, men kunde inte konstatera om det var ett par droppar fostervatten (för mer var det inte i så fall) eller nåt annat. :?

Vad tror ni? Törs jag vänta till på tisdag då jag ska till MVC eller ska jag ringa till förlossningen och kolla? Är ju lite orolig över den plötsliga aktivitetsändringen (vilket ord jag fick ihop :lol: )...

ambivalent är vad jag är :roll: (varför är jag så rädd för att låta som en hysterisk morsa om jag ringer... :roll: )
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Jag tror INTE du beöver vara orolig, men jag tycker ändå du ska ringa, för din egen skull!
Jag har haft massor av förvärkar, precis som du beskriver, från vecka tjugo ungefär, och ändå fått vänta både länge och väl på bebis. Och att de blir lugnare mot slutet ät också helt normalt, det blir mindre plats kvar...
Men ring hellre en gång för mycket, och jag lovar att de inte kommer att tycka att du är en hysterisk morsa :wink:

kram och lycka till :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

tack :heart:

Ringer nog ikväll om det inte händer nåt. Ska bara på 20årskalas först... :roll:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och om bakterier... Det finns två matburna saker som kan skada ett foster, det ena är toxoplasma gondii, "kattsandsparasiten". Den gör inte dig sjuk. Sen är det Listeria, och inte heller av den blir du dålig på det sättet, om ens alls. En "vanlig" matförgiftning påverkar inte fostret, hur dålig du än blir. Bakteriegiftet stannar i din kropp nämligen.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Vad skönt!

Kan tala om att i går kväll och i natt har jag haft mycket sammandragningar. I morse hade jag två timmar (minst) av förvärkar med 10 minuters mellanrum. Sedan glesades det ut och nu är det lite oklart... De gör inte alls ont, så det är liksom inte säkert att jag märker dom varje gång. Man ser det mest på magens komiska form ibland. :roll:

Vi får se om det tar sig nu... Håll tummarna!
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

uppdatering: fortfarande hemma. Bara sporadiska förvärkar som knappt känns som annat än att bebisen sträcker lite på sig. Ska till MVC 11.30. Kanske undersöker hon mig då? Man kan alltid hoppas att hon säger: "men herregud, du ska ju föda NU! Åk upp direkt!" :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :lol: :lol:

Jo, det vore nå't... :wink: :lol:

Lycka till!
/Fjällmor
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Ja, till skillnad från er så har vi gångavstånd, nästan, till förlossningen... :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Spännande att höra hur det gått för er :!:

Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Åh, vad spännande!

Kram Lua. :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Här följer lite ordsvammel... ni behöver inte läsa om ni inte har lust
:roll: :lol:
uppdatering igen:
Jag har fått en ny tid, på torsdag NÄSTA vecka... Då är det ultraljud på Mvc och sedan upp till förlossningen för ctg och sedan igångsättning på fredag. *suck* Fattade det som att jag måste sova över där då? Usch det vill jag ju INTE. Eftersom barn/hund/husvakten åker till Thailand på lördag så blir det mycket krångligare för mig att vara borta längre tid hemmifrån. Ja, förutom att jag inte VILL vara borta från Tuva... Vi har andra barnvakter (mormor och morfar) som är jättebra, men som inte kan ta hela paketet sas (hundallergi). Det blir helt enkelt krångligare. Dessutom har de ju jobb...

Hon gjorde ingen undersökning eller nåt. Men hon sa att hon hoppades att barnet kom ut av sig självt. Och så påminde hon mig om att varje förvärk faktiskt gör nytta.

Hade massa halvregelbundna sammandragningar i går kväll. Jag börjar fatta tycke för dom. Nu väntar jag bara på att de ska knipa till lite, liksom. Inte ett dugg rädd för smärta, jag VILL att de ska kännas så att jag vet att de är på riktigt liksom...

Snart ska vi ner till Bvc på 18månaderskoll men Tuva. Ska bli kul. "kan hon 10 ord?" -Nä, hon kan alla ord... pratar med i alla fall 3ordsmeningar (inte ett dugg stolt mamma :lol: )
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

När jag VÄNTADE på Isak hade jag förvärkar flera dagar. Jag längtade, precis som du, på att det skulle RIVA I! Klockan 22.03 gjorde det det. Och 01.18 är han född! Så om 4 timmar kan du vara mamma... :wink:

Kram Lua. :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

OJ! Ja, man kan ju alltid hoppas. Fast jag skulle helst inte vilja åka mitt i natten

...(paus för lite halv-rivig förvärk :wink: )

eftersom jag inte vill väcka lillskruttan. (Storskruttan kanske det är dags att säga nu)

Vi var ju på bvc idag och det var så roligt. Hon pratade hela tiden och när hon hade rivit ut alla leksaker så sa jag "kan du städa, Tuva?" varpå hon plockade i alla leksakerna i lådan igen. Precis som hemma. Mamma stolt? :lol:

Vi beslutade att skjuta på vaccinet också, för jag vill inte att någon reaktion av det ska störa nu när det är så mycket annat nytt.

Tack alla för peppning och inlägg. Allt som gör att minuterna, timmarna, dagarna går liiiiite fortare är uppskattat! :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jag hade också halvriviga sammandragningar i 1-2 dygn, räckte gott och väl med djupandning. Första "riktiga" värken kom 18.30, då åkte vi in. 19.30 tog de vattnet och 21.01 är Malte född 8) :shock: :D

Kanske är det dags alldeles alldeles snart... :D

...spännande....

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Igårkväll hade jag haft förvärkar någorlunda regelbundet med 10 minuter mellan i minst ett dygn. Vi var i Gamleby på höstmarknad och gick omkring och då var de starka mot slutet. I bilen på väg hem kändes det ungefär som när vi åkte till förlossningen förra gången. Fast inte lika tätt.

Men självklart försvann alttihop när jag bestämde mig för att sova på saken.
:roll: :cry: :( Nu är jag trött på skiten. Hade varit perfekt om den kommit idag så kanske farmor och farfar kunnat få en glimt av bebisen innan de åker till Thailand i morgon.

Nåja, ut kommer den väl nån gång. Men snacka om besvikelse när jag vaknade i morse och inte kände nånting...
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"