Lekplatserna är tomma...

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Lekplatserna är tomma...

Inlägg av Solglimt »

Ute i det härliga höstvädret, barnen och jag. Vi går vår vana trogen till två lekplatser som är nära varandra, och som vanligt är bara vi där...Det är inget jag har tänkt så medvetet på, förrän igår, då detta utspelade sig. Efter att barnen klättrat i klätterställningar, åkt rutschkana, jagat varandra och serverat varandra grus och rönnbär i ett litet minihus där de bänkat sig vid bordet, tar jag dem i vagnen och strosar iväg...Går en väg vi inte gått tidigare. Tänker lite förstrött på hur glada vi blir när det någon enstaka gång råkar vara ett annat barn på lekplatsen, och hur trevligt det är att prata lite med den andra föräldern som då också är där. Så hör jag plötsligt ett larm av många barnröster. En ganska liten gård, omgärdad av staket. Där är de, alla barnen! Där står några vuxna, i en tålmodig liten klunga, och övervakar det hela. Plötsligt blir jag så ledsen. Jag vet att dagis ofta kan vara bra, men barnen har försvunnit från gator och lekplatser, och det är tomt efter dem.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag vet att dagis ofta kan vara bra, men barnen har försvunnit från gator och lekplatser, och det är tomt efter dem.
Ja, nog är det tomt alltid.

Förra hösten (har inte haft initiativförmågan i höst) satte jag upp lappar om att ha en stående lekplatstid varje vecka - om någon annan var intresserad. Det spred sig och vi blev rätt många där till slut. Oftast ca 10 barn, ibland fler - som sågs varje fredag fm. När värsta november/decemberstormarna kom rann det lite ut i sanden, men vi höll på en 3 månader i alla fall - och hade väldigt trevligt.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

TACK för svaret Ewa! Det är ju en jättebra ide´! :lol:
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja visstär det tråkigt :( Inte ett enda barn är hemma i våran by heller fast det finns en hel drös..
Det är tomt i varenda hus, ungefär som en spökby.Runt 17snåret kommer dom flesta hem,men då är det badtajm härhemma och efter det bollibompa och läggdags efter det.Det känns skittrist tycker jag.När man var liten själv var det folk hemma i stugorna och vi barn sprang runt och lekte med varandra hela dagarna.
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
anna77
Inlägg: 91
Blev medlem: ons 05 jul 2006, 21:30
Ort: Stockholm

Inlägg av anna77 »

Jag som också går till ganska (TYP HELT) tom lekplats undrar stilla om ens barn funderar djupare på saken? I BB så låter det som att upp till hög ålder lider inte barn av brist på lek(eller leka på sidan av)kompisar, men jag tycker mig se att dottern blir så glad när andra barn kommer. Och hon är 2? Borde man söka upp lekplatser längre bort fulla av barn? Jobbigt för mig bara...
MiaP
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 16:28
Ort: Huskvarna

Trist

Inlägg av MiaP »

Tog en sväng till lekparken i eftermiddags. En fin stor lekpark med favoriten linbanan! En pappa vid gungorna med en bebis, annars var vi helt ensamma. 22 grader varmt och underbart ute. Kanske var vi för sent ute vad vet jag. Trist är det iallafall. Vad gör ni alla människor?
:heart: vovve -01 :heart: pojke -02 :heart: flicka -04 :heart:

motto:
Behandla andra som du vill bli behandlad själv!
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Det här har jag tänkt mycket på det senaste, efter att gungan på lekplatsen som vi går till varje förmiddag var UPPTAGEN :shock: . Och jag utbrast till Celeste - Titta det är ett annat BARN där!
Sen har jag funderat på det mycket, det är ju som en spökstad ute på förmiddagen. Men idag tog vi en längre promenad än vanligt, och så helt plötsligt hörde jag ett larm av barnröster. Insåg att två spårvagnshållplatser bort vimlar det av barn...överallt. Svenskarna tar slut typ där, bor i princip bara invandrare. Och ja det verkar vara många som är hemma med sina barn. Så nu vet jag vart jag ska gå i fortsättningen.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Så nu vet jag vart jag ska gå i fortsättningen.
:thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lindborgskan
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 10:41
Ort: Stockholm

Inlägg av lindborgskan »

Jag går nästan varje dag till en gigantisk lekplats (dessutom parklek med massa av leksaker och annat) precis där jag bor och oftast är den helt tom, det är bara jag och mina 2 barn där. Ibland kommer det dagisgrupper dit men jag har inte sett en enda förälder där med barn sen jag flyttade hit i oktober. Eller går alla dit på em och jag dit på fm????

Kanske blir det bättre när det börjar bli ljusare och finare ute? Kan ju alltid hoppas på det.

Ngn som vill ha sällskap i lekplats och bor nära Spånga/Tensta så hör av er!

Jag ska nog göra som ngn skrev i tidigare inlägg sätta upp lappar och föreslå en stående tid...mkt bra idé!

/Jenny
Mamma till Theo född 19 okt 2005 & Moa född 22 maj 2007.
Aldrig kurade, men standardmodellbarn sen början.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"