No more dagmamma för Anton

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Gäst

No more dagmamma för Anton

Inlägg av Gäst »

Hejhej! :D

Behöver lite praktiska råd och tips, men först vill jag beskriva läget. Anton började hos en dagmamma den 20 augusti. Tanken är/var att han ska gå tisdag-torsdag, ca kl 8-14. Jag jobbar 50% och pappan jobbar 80%.

Första veckan: kanonbra!
Andra veckan: Anton ska börja sova hos dagmamman, går INTE för sig tycker han.
Tredje veckan: Anton är ledsen när vi lämnar, sover hyfsat, dock max 1 timme (mot 1,5 timmar).
Fjärde veckan: Anton ledsen, sover inte.

Visst, inskolning kan ta tid. Men varje gång när jag hämtar lilleman, så får jag höra det som gått snett :( . Han har så stark vilja, han testar henne, han vrålar mycket, han är lite gnällig, han vägrar sova :shock: . Om jag frågar "ledande frågor", för att få höra något positivt, så blir det ändå tråkiga svar. Hon hänvisar till förtrots, och jag inser att den spelar in lite här. Men vi upplever honom inte alls så "viljestark" hemma. Härhemma funkar allt till punkt och pricka, både med sömn och förtrotshantering.

Har också sett hennes bemötande mot ett av de andra barnen, en tvåårig kille. Det kändes inte bra, lite för burdust i mina ögon :? .

Och nu har vi bestämt oss. Skitsamma om det är dagmamman som är dålig, eller om det är Anton som är förtrotsig. Situationen passar oss inte, och vi förändrar den :!: Visst, 4 veckor är en kort tid, vi kunde välja att ge det mer tid. Men både min och pappans magkänsla protesterar. Planen är nu att Anton ska vara på hemmaplan. No more dagmamma. Att byta till en annan dagmamma eller dagis känns inte aktuellt.

:arrow: Vår tanke är att anlita en barnflicka/motsvarande. Barnvakten skulle vara här ca 4-5 timmar, 3 dagar i veckan, under kontorstid. Vi kan vara flexibla med arbetstider, men har helst regelbundenhet i tiderna. Min syster ställer gärna upp, men pluggar på väldigt oregelbundet schema och har inte tillräckligt med tid över. Någon annan släkt har vi inte i närheten.

:?: Någon som känner någon som vill ha ett sånt jobb i Göteborg? Som man med gott samvete lämnar sitt barn till?

:?: Någon som vill samarbeta, och "dela barn" någon dag i veckan? Gärna i södra delarna av centrum... 8)

:?: Någon som har någon annan idé? Eller erfarenhet av att anlita barnflicka hemma?


Självklart är det så att om vi inte löser det, så stannar jag hemma helt med honom. Men jag mår bra av att jobba lite, blir lätt nervös (på riktigt...) av att vara hemma heltid. Så vi vill försöka lösa det som ovanstående i första hand. Vi har till på tisdag på oss, haha!

Kram Jenny
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej jenny
Jag känner igen mig i det du skriver.Vi tog ur jacob från sitt dagis efter 2månader.Han grät när vi lämnade honom och resten av dagen stod han med sin snuttetrasa för sig själv om dom så var ute eller inne.Jag var helt knäckt och kunde inte koncentrera mig på arbetet.Låg och grubblade på nätterna.Jag grät och grät :cry: .Det var fruktansvärt att lämna honom när man visste att han skulle stå där ensam hela dagen.Ingen verkade bry sig alls....personalen verkade inte ens skämmas att berätta detta för mig. :evil:
Jag började istället arbeta helger och kvällar och hadde jacob med mig hemma ett halvår.Fick dagmamma efter det och då funkade det bättre.Jag tror att jacob helt enkelt inte var mogen att lämna sin flock.Kanske eran Anton inte heller är mogen än?Det kanske ser helt annorlunda ut nästa termin.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: No more dagmamma för Anton

Inlägg av annawahlgren »

JennyH skrev: Skitsamma om det är dagmamman som är dålig, eller om det är Anton som är förtrotsig. Situationen passar oss inte, och vi förändrar den :!:
:D Så ska det låta. Precis så :-({|=

Tipsa kanske Susanne* om tråden? Hon har Gbg-försänkningar :wink:

Finessen med barnflicka är ju att HEMMET finns kvar, tillgängligt. Med ett fungerande schema på toppen finge en barnflicka nästan anstränga sig för att få till ett dåligt resultat :lol:

LYCKA TILL \:D/
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Och Anton kan skatta sig lycklig som har så kloka föräldrar! Hoppas ni hittar en finfin lösning för er alla! :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Haha, jo, jag fattade ju att vi skulle få stöd för vårt beslut på det här forumet :lol: :heart: . Vore ju konstigt annars.

Känns otroligt skönt att ha fattat beslutet, att Anton inte ska behöva gå dit mer. Blir lite panik i nästa vecka bara, att lösa det hela. men sambon har lite flexdagar att ta ut, och iom att det är halvdagar vi behöver täckning för så räcker det ju ett tag.

Nu vet jag bara inte hur vi ska säga det här till dagmamman. Men jag tror vi utelämnar att vi inte är nöjda med henne, utan bara säger att vi lyckats lösa det så Anton kan vara hemma istället. Är sååå skönt att kunna se honom i ögonen ordentligt igen. Och det ska också bli skönt att få tillbaka våra mysiga kvällar - med obefintlig middagslur har dom varit liiiite sega.

Har också pm:at Susanne*, som du tipsade om, Anna!

Vad betalar man en barnflicka(eller barnpojke :lol: )?? :shock: :D
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Rätt beslut!
Det fungerar inte när man inte känner att det fungerar med personalen.
Min 3-åring vill inte gå i förskolan men han har fantastisk personal, så det känns som det kommer ordna sig när han vänjer sig annars skulle jag göra som ni.
Jag har också en liten Anton i samma ålder som er och jag tror att åldern spelar in där. De är inte riktigt mogna för separationen heller.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej marie-d! :D

Nej, precis, det där med personal och förtroendet för den. Om förtroendet finns, så är det lättare att hitta en lösning. Men att lämna en lillkille till någon som inte verkar glad åt det, nej, känns inte bra.

Känns också otroligt skönt att ägna helgen åt att hitta lösningar, istället för att oroa sig för hur det ska gå nästa vecka. Är ganska lugn och trygg med att det här blir bra, bara vi hittar någon som kan ta 10-15 timmar per vecka!

Jag vill också bara lägga till, att jag inte alls är negativ till dagis eller dagmamma. Om det funkar, och barn och föräldrar är glada, så är det ju faktiskt en tillgång för familjer! Om det däremot inte funkar, som för oss just nu, så kan ingen annan än vi själva förändra det. Blabla... :D

/Jenny
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

...eller så flyttar ni till fjälls så kan jag bli dagmamma :heart:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

:heart: :D
Det vore ju underbart!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

....eller till Skåne så vi får lite barn till vårt Barnaboksdagis i miniformat. Vi kan ju inte tillverka alla själv heller! :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

FLYTTA TILL STOCKHOLM, JennyH!!!!!!!
Så delar vi!!!!
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Jenny
visk visk ( är inte du på väg till Östersund. Jag delar gärna barnpassning med dig/er)

Kram :heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, vad mysigt det låter att dela barn med just er :D :D :!: Ingen göteborgare som är sugen???

LindaVega: viskvisk tillbaka nej, det blev inget med de sökta jobben och nu har vi bestämt oss för att trivas i Göteborg ett tag till! Tyvärr...
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

Skickat pm :)
barn födda 04/06/08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!
Tänkte bara uppdatera hur vi går tillväga, om någon annan gör samma resa som oss. TP erbjöd sig, supersnällt, att ta hand om Anton :heart: . För oss kändes det lite som att skjutsa iväg honom igen, till ett nytt ställe. Hemmet fortfarande inte kvar liksom. Så med viss sorg i hjärtat avböjde vi.

Vi har lagt ut krokar efter barnflicka (eller rättare sagt, person som vill passa Anton, för det spelar ingen roll om det är kille eller tjej) på alla möjliga ställen. Bland vänner, arbetskamrater, på öppis mm. Det som gett bäst resultat hittills är via en hemsida som heter www.grannar.se . Där kan man hitta folk som önskar och erbjuder olika tjänster i ens närområde, bland annat barnpassning. Nu har jag kontakt med tre tjejer som vi ska träffa och se hur det känns.

Har en fråga, som jag ställde även ovan:

vad betalar man??

Vi har tänkt oss 60 eller 70 kr per timme, plus att de naturligtvis får äta här när de är här. Är det rimligt :?: Blir ändå rätt mycket totalt när man räknar ihop det på en månad :shock: , vilket ju svider lite i plånboken. Känns inte som så jättehög lön. Vore tacksam för respons på just betalningsfrågan. Om jag inte får svar här, så startar jag nog en tråd i kackelforum, som kanske fler läser... :wink:

Kram Jenny
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"