Tränar vi för lite på mage?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindy

Tränar vi för lite på mage?

Inlägg av Mindy »

Sonen sover på mage, men det innebär ju egentligen ingen större träning... :roll: Den vakna tiden så ÄLSKAR han :D att sitta i babysittern på köksbordet medan vi fixar omkring i köket. :oops:
Vi brukar ha honom på mage på ett skinn på golvet med fina saker runt omkring ca 2 x 15 min per dag (sen blir han gnölig) och nu sedan jag läste här på forumet får han även ofta ligga på mage på bordet när vi äter middag. :lol:

Räcker det här som träning :?: Jag har tyckt att det har varit uppenbart att han blir irriterad över att han inte kan ta sig :?: dit han vill när han ligger på mage. Beror irritationen på att vi har tränat för lite tro, eller är det bara "normalt"?
Hur är det för er som har tränat mycket? Ligger era barn och grejar nöjt när de är på mage? (Vår son har inte börjat gripa efter saker ännu).
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej! :D

Har du läst februarikrönikan?
Jättespännande läsning :!:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/kronikor/index.htm

:D
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jodå, jag har läst den och det är med anledning av den som jag börjat tänka på det här. Det står ju ingen exakt tidsangivelse där (vilket jag inte heller väntar mig :wink: ) bara att de ska ligga på mage så ofta som möjligt.

Ska jag låta honom gnöla på missnöjt (=efter ca 15 min) när han tränar på mage eller lägga in fler korta pass, alltså så att han inte HINNER bli missnöjd? För man kan väl inte tillgodoräkna tiden på mage vid sovstunderna? :-k
Som det är nu så försöker jag byta ställning på honom när han gränsar till att bli frustrerad men det kanske är fel :?:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Mindy
Anna W brukar skriva att de där gnölande livskriserna måste de komma över själva.

Låt honom alltså vara på golvets plana yta, så att han skulle kunna flytta sig. Jag antar att du menar ullfäll, när du skriver skinn och jag kan tänka mig att de hindrar en del. (Jag hade också en sånpå golvet med en bebis på - på rygg :oops: - men det var innan Anna dök upp i vårt liv.) Barn fryser inte av att vara på golvet om de har möjlighet att röra sig.

Lägg lite intressanta saker runt honom så att han nästan når. Och låt honom vara en stund när du tar hand om alla de andra barnen som skriker och gnölar, för att inte tala om alla kor som måste mjölkas.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Sök tråden "missnöjeshantering"

Anna Wahlgren säger:
Nu måste han läggas på mage absolut hela tiden, missnöjd eller ej, med saker framför sig och kring sig och med ljus och ljud och rörelse, så att han känner HUR DET KÄNNS att till slut börja behärska sina arm- och benrörelser och kunna sätta sig i rörelse framåt. Då kommer också missnöjet att upphöra, törs jag lova dig Under förutsättning alltså att hans omgivning är sensoriskt berikande.
Hoppas det ger svar på dina frågor.

:D
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Tack för hjälpen! :D
Javisst har jag ett ullskinn, det är så kallt och dragit om golvet i det här huset, jag har i alla fall tagit av honom sockarna i hopp om att han ska få bättre grepp. :roll:
Placerar jag honom i badrummet som har golvvärme så blir det utan liv och rörelse och det går ju inte för sig. 8)
Hrm... :-k jag tycker ju att han känns kall om händer och fötter TROTS att han ligger på sitt skinn och försöker kräla - idag har han lyckats göra en 90 graders sväng :o - men jag får väl helt enkelt strunta i den saken antar jag.

När jag jobbar i köket eller fixar med annat så den här lille mannen som mest nöjd men han tycks inte anse att datorsittande är något som behövs för att "flocken" ska överleva precis.... :wink: Tur att man inte har någon bok att skriva. :P Idag har han fått öva på mage på skrivbordet men det är som om det rör sig för lite runt omkring när mamma sitter vid datorn.
Oj, nu låter det nästan som om jag klagar - det är inte alls meningen. :D Han är ett litet nöjt änglabarn :heart:, jag är bara angelägen om att göra "rätt".

Sen funderade jag om ett sånt här inlägg istället kanske ska placeras under samtalsforumet? :oops:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"