Alternativ barnomsorg, anyone?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Fd Medlem

Alternativ barnomsorg, anyone?

Inlägg av Fd Medlem »

Många av oss på det här forumet är ju intresserade av alternativ barnomsorg, lösningar som gör att man kan jobba, men ändå slippa sätta ungarna på institution.
Tyvärr verkar vi vara en liten skara. :(

Numer har vi ett utmärkt alternativ till dagis här i Stockholm, flerfamiljssystem. Det går ut på att en familj upplåter sin lägenhet, dit två-tre barn kommer, samt en pedagog. Som ett småskaligt familjekooperativ, med hemlagad mat, lugn och ro, stor möjlighet att påverka som förälder osv. Låter som en dröm, tycker jag!

I går kunde man dock läsa i lokalblaskan att intresset för denna lösning är mycket liten och att det enda system som än så länge finns i Vasastan (där vi bor) hotas av nedläggning. Efterfrågan är för liten! Folk föredrar dagis. Sorgligt!

Idag kan man dessutom läsa i DN att antalet dagmammor i Stockholm har halverats de senaste tio åren. Folk vill hellre ha barnen på dagis.

Nu till mina fråga:

Finns det några Barnaboksinspirerade Vasastadsbor som vill hitta en alternativ barnomsorg? Kanske bilda ett flerfamiljssystem? Eller ett eget litet upplägg, där man går ner lite i arbetstid och är med sitt eget plus någon annans barn någon dag i veckan? Eller bara hjälpas åt lite rent allmänt i vardagen?

Förhoppningsfullt,
Ulrika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är sorgligt. Men folk tror att dagis är någon sorts tillgång som små barn ska beskäras. De ska ju få kompisar och pedagogik och kallas elever, så ettårnigar de är. Människor är så indoktrinerade - barndomen är bortrationaliserad. Ettåringar ska gå "i skola" :shock: :cry:

Vad jag tycker och tänker om det behöver jag inte orda mera om här.

Men jag vill tro att i och med den nya regeringen ska folk kunna få upp ögonen för att det faktiskt finns valmöjligheter - äntligen och till slut :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"