Om hjärnan & beteenden - onekligen intressant bok!

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
Gäst

Om hjärnan & beteenden - onekligen intressant bok!

Inlägg av Gäst »

:D Jag skulle vilja tipsa om en bok som tar upp olika beteenden på ett annorlunda (men ändå inte) sätt. Den heter: Resan -för barn och kan med fördel läsas av alla som är intresserad av hur kropp, själ och sätt att vara hänger ihop! Tar upp bl a dyslexi, autism, ADHD och annat ur en - för mig - helt ny synvinkel som skapar många tankar och möjligheter!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Darling :wink: :lol: Kan du citera något :?: Har vi att göra med beröringspunkter til IAHP :?:

Spännande :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Jag är inte mammut Maria

Inlägg av inger »

men jag häst boken Resan som också finns för vuxna. Grundtanken i böckerna är precis som mammut Maria skriver att kropp och själ hänger ihop.
Författaren till böckerna Resan och Resan för barn har själv haft cancer och botat sig själv. Utifrån sina egna erfarenheter skapade hon den nya kroppsterapin Resan.
Grundtanken i den kroppsterapin är att allt vi upplever lagras som minnen i kroppens celler. Resan går ut på att den vuxne/barnet som det handlar om genom en terapeut varsamt lotsas in i sitt undermedvetna.
Min text blir mycket lång om jag beskriver hela processen här. Men den är noga uttänkt och prövad på många barn och vuxna..
Här följer ett exempel från boken. Åttaåriga Matt hade fått diagnoserna Add och dyslexi. Lärarna hade talat med modern och krävt att om sonen inte förbättrade resultat så skulle han sättas i specialskola. Modern fick dock en termin på sig att jobba med Matt med egna metoder.
Modern hittade boken Resan för barn. Hon berättade om boken för Matt och frågade om hon fick pröva metoden på honom.
Matt gick med på det.
Genom den varsamma lotsningen in i detta undermedvetna kom Matt i kontakt med ett minne där han blivit förödmjukad av en lärarvikarie. Matt hade haft stora problem med att skriva bokstäver fint. Det hade med Matts problem med synen att göra. Det visste varken läraren eller Matt. Läraren hade visat Matts fula bokstav för hela klassen. Barnen hade skrattat ut Matt.
Denna upplevelse lagrades som ett plågsamt minne i Matts celler och påverkade hela hans övriga upplevelse av skolan. INgen positiv anknytning till lärare kunde ske. Synproblemet upptäcktes dock och Matt fick glasögon. Det löste ju inte hans problem med tillit.
Under Rese processen fick Matt tillfälle inte bara att uppleva, upplevelsen en gång till, utan också hur den skulle ha varit om han haft tillgång till alla sina inre resurser. Barnet /den vuxne som gör Resan ser resurserna som ballonger med egenskaper i.
Matt kunde nu se lärarens frustration. Han kunde skratta tillsammans med de andra barnen. Och han kunde förlåta läraren.
När Reseprocessen var över kunde Matt dessutom se ordentligt utan glasögon.

Jag anser att Resan är ett komplement till IHAP. Det finns ett andligt perspektiv på tillvaron som inte ska förringas. Resan är ett sådant.

Jag kan rekommendera böckerna Resan och Rean för barn.
Författaren heter Brandon Bays,
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Tillägg

Inlägg av inger »

Ta begreppet terapeut med en nypa salt.
Föräldrar, mormödrar, vänner kan själva arbeta med barnen.
Men man ska ha läst boken riktigt ordentligt.
Alla som har gjort sova hela natten kuren här vet hur viktigt det är att vara påläst om en förändring ska vara möjlig :!: :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack Inger för svar på Annas fråga :wink: ! Om jag ska vara upriktig - och det ska jag - så trodde jag att jag la in denna tråd på Diskussionsforum efter att jag varit här inne för att se om någon nämnt denna boken på detta forumet. Nu bidde det som det blev och jag tycker absolut att IAHP har beröringspunkter med det som tas upp i Resan-böckerna. Det var ju därför jag var på besök här inne när jag hade boken i tankarna :wink: .
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Resan för barn

Inlägg av inger »

Jag har provat metoden på Gabriel när han fick plötslig huvudvärk.
Han kom då på att han saknar en av sina gamla fröknar.
Huvudvärken avtog efter att han gått igenom Resan.

Resan är en själslig process tycker jag.
Den kan absolut vara ett komplement till IHAP men ingen ersättning för.
Det är ändå två olika saker.
IHAP är ju träning av hjärnan.
Resan är ett hjälpmedel för att lösa upp sjäsliga knutar.

Jag är av den åsikten att själen inte sitter i hjärnan.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"