TIPS: Börja alltid en mening med JA

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

TIPS: Börja alltid en mening med JA

Inlägg av Mormor Eva »

Små nyfikna barn med egna tankar ska uppmuntras :P :idea: Det ska frågas och testas 8-[ Så länge de är små applåderar du :thumbsup: [-o< Men förr eller senare får de inte som de vill :^o Då gäller det att inte bara säga NEJ, NEJ [-X Barnet kommer snart att vara helt döv för ditt nej. Exemplen kan vara många: får jag det här godiset, en kattunge, leksak, pilla på grejer.... Kom i håg att barnet bara vill kommunicera med dig - ställa en fråga - testa en idé :idea: Så bejaka kontakten. Börja med JA :thumbsup: "Ja, vad bra att du visar mig vilket godis du tycker om. det ska vi komma ihåg att köpa på lördag" Du säger att du hör, förstår och har en lösning på det hela :!: "Ja kattungar är gulliga. Jag förstår att du gärna vill ha en. Det kanske kan bli när du fyller 10 år" Att inte hålla fingrarna i styr är helt normalt för barn Det gäller för dig att bejaka upptäckarlusten utan att något blir fördärvat. "Ja, titta vilken fin vas med alla sina blommor och krusiduller. Jag förstår att du tycker den är fin, men om alla pillar på den kanske den trillar i golvet och då finns den ju inte kvar" Var med ditt barn och bejaka upptäckarlusten :idea: :idea: :P :idea: :idea: Ditt barn kan lita på att du hör och har lösningen på nästan allt. Du säger ju JA och är värd att lyssna på. Du är nästan som tomten :santa: :heart:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Mamma, du är ju bara så bäst!
Kram! :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej mormor Eva! Tack för påminnelsen :D !

Jag vet ju, men just idag på förmiddagen fick jag hjärnsläpp och glömde det där med upptäckarlusten. Såg bara hans "hyss" när han klättrade upp på en stol och tog ETT bett på VARENDA tomat i skålen :? . Och jag blev arg. Och höll ett tal om varför man inte gör så. Till en 1,5-åring ](*,) #-o . Lite mer ojdå och lite mer paktande hade självklart varit på sin plats istället... och kanske tomaterna på en osynlig plats... :lol:

Ja, vad gott det är med tomater!! Men just dom här tomaterna ska vi ha kväll, så nu lägger vi undan dom och går och kollar på brandbilen istället!

Så ska jag säga nästa gång.

:heart:

ps: Blomman - bra att du lurade hit din mor :wink: :!:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mormor Eva :wink: :lol: Strålande tänkvärt och bra.

När tungan vill slippra iväg med sitt gamla vanliga NEJ för femtioelfte gången den dagen, kan man med enklare våld forma den till ett JA. Som tungregel :!: :lol: :!:

Den här tråden hoppas jag ska fyllas på med fler exempel. Direkt ur levande livet. De positiva, konstruktiva xemplen ur vardagen kan aldrig bli för många =D>

När kan man alltså i stället för:
=;
och
[-X
och
[-(
vara :santa: och säga :wink: :thumbsup:
:?:

Jag hade t ex utomordentlig nytta av mina hemsnickrade åldersregler, som jag satte innan, förebyggande (och sedan firade ceremoniellt, när de passerades):

(Tonårsflicka) "Får jag ligga över hos Jonas?"
(Mamma) "Ja, älskling - när du blir sexton får du :!: "

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Tack Mormor Eva för att du skrev ner detta.
=D> :heart:

Blomman berättade om just detta i Gastjön och jag är såååå tacksam att du skrev ner det åt mig så jag inte glömmer om ca. 6 mån och framåt :shock: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Lika när vi är i affären tex och jacob frågar om han får godis.Jag säger då-Ja hjärtat på lördag får du godis.Vad vill du ha då?
Funkar alltid och ifrågasätts aldrig.Han svarar nästan jämt att han vill ha choklad(hans favorit). :)

Ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
JosseS
Inlägg: 74
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 11:13
Ort: Link?ping

Inlägg av JosseS »

Ja! ja! ja! :lol: :lol: :lol: Så fint skrivet!
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Lysande mormor Eva! =D> :D

/Fjällmor
Nian
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 15:45
Ort: Bryssel, snart Stockholm

Inlägg av Nian »

Tack Mormor Eva,
Det har ska jag ta med mig nu nar var lille bror precis borjat testa!

Anna,
'Aldersreglerna', finns de samlade nagonstans? Kanske ar det for privat eller kanske nagot du vill visa som nagot man kan inspireras av?
Men en snart 1, en 7, en 11 och en snart 15 (hjalp!) har vi standigt diskussioner....

Kramar till alla ni erfarna kvinnor for att ni delar med er av er klokskap.
Nian
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:wink: Jag har framställt saker och ting som åldersbundna, verkliga favörer:

"När du blir FYRA år, då får du gå ÄRENDEN, SJÄLV :!: " (Under diskret spionage, peståss.)

"När du blir FEM år, då får du en egen JOBBLISTA :!: " Å, så spännande... :lol:

I Barnaboken (2004) står om sextonåringen:

"När ett barn fyllt sexton, har vi avfirat dagen på tu man hand på restaurang (med god mat och vin). Då har det talats sex, kärlek, vuxendom, frihet, ansvar, moral... och jag har avgett ett heligt löfte:

- Nu får du fortsätta själv, i princip; du bestämmer själv när du ska lägga dig - och var! - och jag ska vara din VÄN, inte din morsa som bestämmer över dig och ditt liv.

På denna hägrande, närmast totala frihet har jag förstås anspelat under alla de föregående åren, då jag sa blankt nej till det mesta tonåringen tjatade om attt få lov till.

- Men när du fyller sexton, DÅ :!:

Ändlösa diskussioner slapp jag på det här viset, och tonåringen, som kunde börja räkna dagarna till sin sextonårsdag, accepterade också mina förbud utan knot."

(Sid 633-634)

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MonicaM
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 16:54

För många NEJ

Inlägg av MonicaM »

Tack för denna otrolig bra post!
Men har Ni kanske något bra råd hur ska man skaffa mer tålamod.
Jag är fullt medveten om att jag säger för många NEJ. :( Och sedan är det för sent för att rätta det till något vettig förklåring.
Men jag ska försöka... blir mer pedagogisk :wink:
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

MonicaM :heart: Att vara medveten om sina NEJ är en god början. Anna W har ett underbart råd i sitt OJDÅ. Reagerar man med det när det händer något har man varken sagt JA eller NEJ, men man får lite behövlig betänketid. Lycka till säger Mormor Eva :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
Mia79
Inlägg: 349
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 19:19
Ort: Noraström

Inlägg av Mia79 »

Tack för underbart tips. Fungerar så bra. Storeman traskar förbi godis och glass och mumlar numera själv: "halla löörda". Viktigt att hålla vad man lovar dock :wink: fast en glass på lörda´n är ju på intet sätt fel tycker jag. Ett annat tips som jag läst någonstans (vet inte var tyvärr) som jag vill dela med mig av är detta när barn vill visa något de gjort exempelvis en teckning eller något de byggt av lego. Som förälder vill man ju gärna utbrista "Åh, vad fint!". Men barnet visar ju inte för att få sitt skapande berömt och bedömt, så istället ska man fråga vad det är och på så sätt visa sitt intresse för det skapade.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Savina
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 16:02
Ort: Säffle

De små juvelerna

Inlägg av Savina »

Det var många som skrev om just lördagsgodis och det förde tankarna till min Dam, 7 år. Hon talade om för sin tandläkare när hon var 3 år att hon åt bara godis på lördagarna, men hos mormor var det lördag varje dag.... :D
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Åh, vilket bra tips. Det ska jag kopiera rakt av :lol: . Jag satt just här och funderade på ett frågeinlägg om alla dessa NEJ [-X som vi allihop är så trötta på i familjen. Det känns precis som du skriver Mormor Eva att man nu nejar för helt döva öron även om man fortsätter "vi gör så här istället". Nu fick jag något att bryta mönstret med.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"