Varför funkar det inte längre?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Vinga

Varför funkar det inte längre?

Inlägg av Vinga »

Hej på er!
Vår son har sovit hyfsat bra nu ett par veckor, och tagit åt sig ramsan bra de gånger han vaknade. Men sista tiden så verkar det som om han har fått för sig att varannan natt ska det inte sovas! Då vaknar han vid halv tre-tiden, och ger sig inte förrän efter nån timma! (inatt var det en och en halv) Detta har pågåttett tag nu. I början så ramsade, ramsade, ramsade vi, men det som händer är att han blir så arg när han hör ramsan!! Det enda den gör är att elda upp honom ytterligare! Då tar han i riktigt i från tårna! Så vi har också provat med att att inte ramsa, bara en gång i början så han vet att han inte är ensam i världen, och sen har vi varit tysta. Funkar inte heller. Har också provat att ramsa flera flera gånger i rad. Funkar inte heller.Det är som att han är arg för att han inte vill vara kvar i sängen. Vi går aldrig in till honom på natten, för vi vill inte vänja honom vid det, står bara utanför. Det som är jobbigt med det är att jag kan ju inte se vad som händer i rummet, för det är ju mörkt överallt. Kan ju inte se om snutten trillar ner på golvet, om han står eller sitter, har täcke eller fryser, är våt osv. För det känns ju som att om man går in direkt när han börjar vakna, så vänjer han väl sig vid det? Likaväl som han lär sig att om han bara skriker tillräckligt högt och länge, så kommer mamma till slut, om man väntar med att gå in? Så nu behöver vi hjälp! Vad kan det vara som inte stämmer? Kram till er alla!
Vinga

Glömde !

Inlägg av Vinga »

Glömde skriva att vår son nu är 16 månader!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Svårt att säga vad det kan vara, men är det så att killen håller på att lära sig gå kan det vara svaret. De brukar sova lite oroligt när de lär sig nya stora saker.

Om det inte är fallet så tycker jag du ska gå in och känna dig fram om ngt kan vara fel. Snutten kan ju faktiskt ha trillat ner, han kanske är helt nedkissad och känner sig kall och våt. Du får helt enkelt tända någonstans utanför rummet så att du får ledsyn :wink:

Jag förstår din oro för att gå in när han är så nykurad, känner igen mig själv. Man blir lite mer avslappnad till det hela efter ett tag, jag lovar :D

Nästa gång han skriker på detta sätt går du in och kollar, är det inget problem går du bara ut.
Andra gången det händer igen kör du bara EN hög pangramsa. Ett punksättande, nu är det natt. För då vet du att det inte behöver vara ngt fel inne hos honom. Då kan du ramsa honom utan oro i rösten "att det kan vara ngt som inte står rätt till". För DET känner han definitivt av.

Så hade jag gjort.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Vinga

Inlägg av Vinga »

Tack Susanne!
Visst känner man sig osäker så här i början!
Ska prova att göra som du säger, för att själv bli trygg först, så att jag kan förmedla det till honom sedan.

Mvh, Vinga
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Vinga

Jag är av en lite annan åsikt än Susanne G i det här fallet. Du har rätt i att inte gå in vid minsta lilla. Och att tappa snuttefilten på golvet är ingen totalkris.

Men i ditt fall skulle jag faktiskt gå in - men inte för att stilla min egen oro om täcken av/på osv och jag lovar dig att du känner i mammatarmen när det är TOTALKRIS, utan för att bryta ett mönster som din lilla pojke/ni hamnat i. Ge honom en chans att somna om själv när han vaknar. Du behöver inte vara där och ramsa på stört utan kan gott avvakta en stund. När du är alldeles säker på att han inte fixar det själv skulle jag ge honom en upplysningsramsa (som heter duga och som inte lämnar några frågetecken hängande kvar i luften) om att det fortfarande är natt. Stå sedan för guds skull inte utanför hans dörr och häng, utan lägg dig igen, eller pyssla med något annat som släpper på överkoncentrationen. :wink: Fortsätter han att klaga efter det, dvs fastnar och vare sig går upp eller ner i sin klagolåt, då skulle jag gå in och bryta med en solfjäder. En saklig, tveklös solfjäder som får ta den tid den tar, tills gossen är lugn och sömntung. Gå därefter ut med ramsan.

Detta skulle jag göra EN natt och sedan jobba med ramsan övriga nätter om problemet kvarstår. Men det får vi väl ändå inte hoppas. :D

Lycka till!

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "