Allergi(t)råd!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

De mina får Lactiplus nu istället för magdropparna
Ja, just det. Det här undrade jag över i magdropps-tråden. Jag köpte nämligen lactiplus till mig själv, för jag trodde det skulle bli billigare (barnen är mjölkallergiker och jag vill inte ge lactiplus eftersom det KAN innehålla spår av mjölk och soja). Nåväl, väl hemma ser jag - när jag lusläser innhållsförteckningen - att den inte innehåller reuteri :shock:. Nog för att alla lactobaciller är goda för magen, men det är ju reuteri som man gjort alla allergitester på. Kanske inte har någon betydelse, men jag blev i alla fall väldigt fundersam.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

jaha... hmmm... ojdå! :-k

Det här måste vi ju reda ut :!:

Någon som kan/vill...?

[-o< :heart: [-o<

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är företaget BioGaia som äger patentet på just reuteri. Och det är även de som har gjort studierna på allergi, kolik, rotavirus etc. Det gör ju att den inte kan finna i Lactiplus eftersom det inte är deras produkt. De bakterier som finns i Lactiplus är några av de mest dokumenterade och äldsta på just mage (patenten har släppts/aldrig funnits). Men de som det forskas aktivt på idag är alla patenterade, varför vi nog får vänta länge på dem som multipreparat i hälsokosten, skulle jag tro.

Men jag skulle tro att den mesta probiotikan fyller samma funktion, även om just allergiaspekten är helt nyupptäckt av just BioGaia. Men vad vet man, kanske är det just den bakterien som gör skillnaden. Det kan ju vara bland annat det som skiljer oss allergiker från andra?
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Hej! Jag ser att sempers magdroppar nämns i flera trådar under olika rubriker, men känner att jag inte riktigt greppar vad de är till för. Min prins är ju ägg-, och mjölkallergiker. Han fick eksem av mjölk. Kanske magdropparna kan vara något för honom. Någon som har lust att förklara lite mer om dessa droppar?
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Men jag skulle tro att den mesta probiotikan fyller samma funktion, även om just allergiaspekten är helt nyupptäckt av just BioGaia. Men vad vet man, kanske är det just den bakterien som gör skillnaden. Det kan ju vara bland annat det som skiljer oss allergiker från andra?
Men studier på reuteri har gjorts även i Estland och Italien... Oavsett vilket, så finns fler studier som bekräftar det goda sambandet mellan reuteri och eksem/allergi.
Min prins är ju ägg-, och mjölkallergiker. Han fick eksem av mjölk. Kanske magdropparna kan vara något för honom. Någon som har lust att förklara lite mer om dessa droppar?
Mina båda är mjölkallergiker och jag var fast i kortisonträsket. Min stora smörjdes med kortison nästan varje dag de första 2 åren av sitt liv. Vi körde tills eksemen försvann, fasade sen ut under 2-4 veckor, men eksemen kom alltid tillbaka direkt vi slutat med kortisonet. Efter tips härifrån om mjölksyrebakteriers nytta (tack Blomman :heart:) så tog jag kontakt med Professorn i allergiprevention på KI (han har gjort en av de svenska studierna) rådde mig då att ge lactobacillus reuteri och då fanns det bara genom BioGaia via en återförsäljare. Sedan studien är färdig har de nu släppts på marknaden och finns på Apoteket. Hjälper inte bara magen, utan även mot eksem (åtminstone här). Mer info finner du i Magdroppar-tråden här nedan.

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ewa skrev:
Men jag skulle tro att den mesta probiotikan fyller samma funktion, även om just allergiaspekten är helt nyupptäckt av just BioGaia. Men vad vet man, kanske är det just den bakterien som gör skillnaden. Det kan ju vara bland annat det som skiljer oss allergiker från andra?
Men studier på reuteri har gjorts även i Estland och Italien... Oavsett vilket, så finns fler studier som bekräftar det goda sambandet mellan reuteri och eksem/allergi.
Jo, men det är fortfarande BioGaia som äger patentet, och jag gissar på så sätt även bekostat/varit delad huvudman för studierna. Det är ett vanligt förfarande i läkemedelsbranschen. Landet spelar ju ingen roll för forskningen.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Diskussionen har fortsatt i tråden Magdroppar, så där finns mer i ämnet, för oss som är intresserade :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej!

Fick tips om den här tråden av Ewa och har nu läst denna samt tråden om magdroppar med stort intresse.

:arrow: Det blir alltså till att återinföra magdroppar för den minsta och att börja ge till de stora också (tror vi håller oss till Sempers på grund av att flera av oss inte tål mjölk :roll: om jag förstod era resonemang rätt).

Har dock ytterligare några funderingar apropå barnen och det som skrivits här tidigare.

1/ Min snart fem-åring har inga konstaterade allergier. Vi har varit hos läkare flera gånger på grund av diffusa men för henne besvärande symptom. Det värsta är hennes klåda. Vet ej om det är kopplat till allergi överhuvudtaget. Hon har inte haft några synliga eksem bortsett från ett rött område mellan överläppen och näsan som hållt i sig hela vintern i år. (Trots massor av kortison och miniderm....) Det andra är hennes bajs som ofta är väldigt väldigt ljust. Har varit rädd för leversjukdomar eller liknande eftersom jag tillhör hönapönasorten :oops: . Läkarna säger dock alltid att barns bajs får se ut hur som helst och att det inte är något att bry sig om :? . Har aldrig kopplat det till allergi innan. Kan det vara det? Hon sover ofta oroligt och svettas mycket på nätterna tycker jag.

2/ Min minsta, nu ett halvår, får eksem på händerna :( och har de senaste dagarna även varit röd på underarmarna, inget i böjvecken dock. Vad smörja med? Jag har tagit Miniderm eftersom vi har det hemma. Hon tillhör den matglada sorten och vi har hunnit testa allt möjligt redan. Är mest hård i magen och eftersom storasyster som inte tål mjölk var lös så har jag tänkt att hon nog tål mjölk. Börjar dock undra om jag borde testa henne för mjölk/ägg allergi i alla fall.

Kan tillägga att äldsta storasyster är allergisk mot mjölkprotein (tidigare även ägg) men har mest reagerat med magen (löös). Inga eksem sedan hon var liten. Verkar tyvärr även vara allergisk mot pollen. Har en del knasigheter bland annat migrän som blev värre när hon prövade att äta mjölk i höstas och nu är bättre igen när hon har helt mjölkfri kost. Enligt läkarna ska det dock inte ha något samband.

Tja, mycket funderingar kring detta som ni märker, mest kring mellansyster och lillasyster just nu. Har någon några tankar kring detta är jag djupt tacksam.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

I den mån jag har några tankar eller råd, så fyller jag på inne i din text, för att inte glömma något :D
Nillan skrev: :arrow: Det blir alltså till att återinföra magdroppar för den minsta och att börja ge till de stora också (tror vi håller oss till Sempers på grund av att flera av oss inte tål mjölk :roll: om jag förstod era resonemang rätt).
Jag vet inte hur det står till med Lactiplus, men "spår av" gör att jag hellre undviker. Och magdropparna blir inte dyrare, vad jag har kommit fram till, så vi kör på med dem. De uppskattas dessutom av båda barnen.

1/ Min snart fem-åring har inga konstaterade allergier. Vi har varit hos läkare flera gånger på grund av diffusa men för henne besvärande symptom. Det värsta är hennes klåda. Vet ej om det är kopplat till allergi överhuvudtaget. Hon har inte haft några synliga eksem bortsett från ett rött område mellan överläppen och näsan som hållt i sig hela vintern i år. (Trots massor av kortison och miniderm....) Det andra är hennes bajs som ofta är väldigt väldigt ljust. Har varit rädd för leversjukdomar eller liknande eftersom jag tillhör hönapönasorten :oops: . Läkarna säger dock alltid att barns bajs får se ut hur som helst och att det inte är något att bry sig om :? . Har aldrig kopplat det till allergi innan. Kan det vara det? Hon sover ofta oroligt och svettas mycket på nätterna tycker jag.
Vad det är kan jag förstås inte uttala mig om. Men visst syns allergier ofta på bajset. Det kan väl vilken allergiföräldrer som helst intyga. Och så reagerar man så oerhört olika. Somliga reagerar med magen - bara. Andra i huvudsak med eksem. Ytterligare andra med allmäna olustkänslor för att kroppen helt enkelt inte mår helt bra. Inom svensk sjukvård - som jag var inne på i tråden "Värkstan" - så testar man, i de fall man gör tester, endast för IgE-reaktioner. Genom antingen pricktest eller RAST-test. Mina barns allergier dyker inte upp på pricktest. Och de är ändå KONSTATERAT allergiska mot komjölk. Eftersom reaktionerna är så tydliga och konsekventa. Men hade man inom sjukvården gjort IgG-tester så är jag tämligen övertygad om att man fått en mer komplett bild av allergierna. Eftersom dessa även uppmärksammar fördröjda reaktioner. Vilket det ju OFTAST handlar om, om man inte är så allergisk att man får en anafylaktisk reaktion, vilket ju faktiskt inte är lika vanligt. Eftersom man kan gå med långvariga problem som bryter ner kroppen, kan jag tycka att det är synd att man inte gör IgG-tester. På så sätt skulle man kunna hjälpa betydligt fler, på ett tidigare stadium. Jag skulle nog be att få träffa barnläkare/allergiläkare, som ofta har ett bättre grepp än vad familjeläkarna har. Sen kan deras erfarenheter och råd skilja sig oerhört. Och man får vara väldigt uppmärksam och analyserande själv. Hade jag INTE varit det hade mina båda fortfarande varit fulla av klåda på hela kroppen. Min stora smordes med kortison nästan varje dag tills han var nästan 2,5 - utan att någonsin bli bättre. Tills jag själv läste på och hittade andra vägar och kunde kräva annan behandling. Det var alltså på egen hand jag fick korn på reuteristudierna, dermasilkstudierna (som alltså visat sig fördelaktigare än kortison mot eksembehandling) och alternativa mjukgörare via hälsokosten. Idag använder vi ALDRIG kortison eller mineraloljeprodukter och barnens hud är SÅÅÅÅ fin. Och sambandet är klart. Jag har provat att skippa dropparna under en period, då kom eksemen tillbaka. Jag har provat att vara utan pyjamas, då kom eksemen tillbaka. Vi har gjort mjölkprovokationer, då kom eksemen tillbaka - på BÅDA ungarna.

2/ Min minsta, nu ett halvår, får eksem på händerna :( och har de senaste dagarna även varit röd på underarmarna, inget i böjvecken dock. Vad smörja med? Jag har tagit Miniderm eftersom vi har det hemma. Hon tillhör den matglada sorten och vi har hunnit testa allt möjligt redan. Är mest hård i magen och eftersom storasyster som inte tål mjölk var lös så har jag tänkt att hon nog tål mjölk. Börjar dock undra om jag borde testa henne för mjölk/ägg allergi i alla fall.
Avföringen varierar, somliga blir lösa, andra förstoppade. Så det kan du inte gå på. Eftersom ni har mjölk- och äggallergi i släkten, skulle jag inte tveka om att köra mjölk- och äggfritt i 3-4 veckor för att se om eksemen försvinner/mildras och om magen blir bättre. Magen brukar man kunna märka skillnad på ganska snabbt. Men eksem kan ta månader innan de försvinner. Särskilt om man smörjer med produkter med mineralolja - är min erfarenhet. Miniderm hade vi länge - eftersom det är det som både BVC och allergiläkare i första hand rekommenderar. Därefter en hel arsenal med Apoteksprodukter som samtliga innehåller mineralolja. Jag har själv känslig/eksemig hud och det svider direkt jag tar på sådana krämer. Galactobase gör det inte och är det som funkat bäst på mig, och det enda som funkat på barnen. Så det är, av den anledningen, det enda jag faktiskt kan rekommendera. Vi har använt Weleda (sonen tål inte ringblomma, själv kliar det något frenetiskt på mig), Dermanord (funkar på mig, men inte på barnen), det mesta som finns på Apoteket... men nej. A-creme funkar på mig, men på barnen hjälper alltså bara Galactobase. Så det håller jag mig därför till.


Kan tillägga att äldsta storasyster är allergisk mot mjölkprotein (tidigare även ägg) men har mest reagerat med magen (löös). Inga eksem sedan hon var liten. Verkar tyvärr även vara allergisk mot pollen. Har en del knasigheter bland annat migrän som blev värre när hon prövade att äta mjölk i höstas och nu är bättre igen när hon har helt mjölkfri kost. Enligt läkarna ska det dock inte ha något samband.
Pollenallergi (och andra luftburna allergier) är ju vanligare om man redan har en annan allergi i botten. Så vissa farhågor har jag ju att Anton ska få det också. Särskilt som han är så extremt känslig mot mjölken. Och som halva min släkt har haft gräs- och pollenallergi. Visst är det tråkigt, eftersom det ju oftast är livslångt, och drabbar livskvalitén på ett mer märkbart sätt än en födoämnesallergi. Nu utvecklas ju medicinerna hela tiden, och man kan ju hoppas att de ska få det drägligt ändå. Min lillebror gick helt sonkad på mediciner, med ständigt rinnande ögon och näsa, från tidig vår till sen höst. Inget man önskar någon egentligen.
Ett lästips vill jag gärna ge dig också - antroposoferna har inte alls lika hög allergifrekvens. Anledningen kan man väl inte helt klart uttala sig om, men att kost, mindre medicinering och livshållning påverkar kan man nog vara tämligen säker på. Jag fick många fina råd, tips och aha-upplevelser när jag läste Peter Wilhelmssons Friskare barn, just allergikapitlen gav mycket bra att tänka på.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej igen!

Stort tack för tips och funderingar :heart:.

Tror som du om allergitesterna även om detta med IgG är helt nytt för mig.

På min äldsta har mjölkallergin aldrig synts på vare sig pricktest eller blodprov. Ägg syntes däremot. Hon har dock precis som du säger haft så tydliga reaktioner att det inte varit någon tvekan. Vi hade en jättebra allergiläkare tills för snart fyra år sedan när vi flyttade från Sthlm till Göteborg. Här har de verkat mer valhänta tycker jag. Senast i höstas testade vi mjölk igen på henne men det har inte gett med sig ännu. Ser det dock inte som något större problem eftersom jag själv är laktosintolerant. Vi lagar inte mycket mat med mjölk här hemma alltså. Stora H verkar dock tåla mindre mängder mjölk numera vilket gör att hon kan få äta tårta på kalas t ex. Det är skönt.

Ägg har den minsta endast fått genom min bröstmjölk än så länge. Nu ammar jag bara morgnar och eftermiddagar och ägg kan jag ju avstå från ett tag. Mjölk blir det dock en del eftersom hon dels får köpevälling på kvällen och dels ersättning till havregröten. Kanske får göra egen välling ett tag. Ska leta reda på era recept igen.... Finns det något bra recept utan havremust?

Vad gäller mellandottern så är det mest en känsla jag har att det är något som inte är bra för henne. Eftersom hennes reaktioner skiljt sig från storasysterns har jag inte trott att mjölk och ägg är problemet men man vet ju aldrig. Kan ju också vara något helt annat. Ska kanske göra ett nytt försök hos en barn/allegiläkare trots allt.

Salvan du nämner ska jag leta reda på. Barnen brukar nämligen ofta beklaga sig över att de salvor vi använder svider, och jag tror dem.

Boken låter jätteintressant. Ska söka efter den på nätet!

Tack igen och trevlig helg ( om du läser innan dess :wink: )
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Angående välling:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10654
Fjällmors första recept kan ju användas om du byter ut mjölk mot havredryck. Har du testat den mjölkfria köpevällingen Ekogo? Ingen hit här, men kanske hos er?

Yosa har tipsat om den här tråden innan:
http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
Men det är antingen havremust eller nutramigen i de flesta recept, vad jag kan se. Men du får kolla själv och se vad det ger.

Angående boken:
Jag lånade min på biblioteket. Men den var inte så dyr att köpa på Adlibris heller.

Trevlig helg själv :wink: :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Jag gråter och skrattar och skakar på huvet... jag trodde ju på det, men inte SÅ!!!
Igår kom dermasilkleveransen, inatt fick han sova med den på. Utan smörj då det är slut härhemma OCH på affären..
Ungen vaknar lycklig imorse, vill INTE ta av sin nya pyjamas för den tar bort "kliet"!!! :shock: :o :lol:
När vi tar av pyjamasen är allt röda borta :!: Knottror och sår är självklart där, torra fält likaså.. men det röda och svullna är all gone, så även klådan!

Jag tror jag blir religiös...

http://www.medeca.se/se/dermasilk/dermasilk.html

/Fjällmor
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Fantastiskt härlig rapport, Fjällmor. Det här är ju min erfarenhet också, men det är gott att höra om fler som blivit hjälpta.

Det här är ju egentligen inte alls något hokuspokus. Utan det handlar ju om att bakterierna/svampen som lätt uppstår när man kliar, här tas om hand.
Atopiskt eksem / Böjveckseksem

Atopiskt eksem är oftast lokaliserat till ansikte, armbågar och knän. Det röda, flagnande, kliande hudutslaget påträffas oftast hos småbarn, men kan också komma senare i livet hos personer med astma, allergi eller eksem inom familjen. Atopiskt eksem kan ibland vätska och ibland vara mycket torrt.

Nya forskningsrön indikerar att grundorsaken till atopiskt eksem är en ärftlig strukturdefekt i huden. Allergi kan vara en bidragande orsak till försämring.

Hur vet du om det är atopiskt eksem?
För att din läkare ska diagnostisera atopiskt eksem ska klåda alltid finnas och därtill två av följande kriterier:

debut före 2 års ålder
återkommande eksem i böjvecken
torr hud
astma, eksem eller allergi hos förälder eller syskon
aktuellt fynd av eksem i böjveck och/eller i ansiktet (upp till fyra års ålder)

Därtill finns en lång rad mindre viktiga kriterier som kan styrka diagnosen.

Försämrande faktorer vid atopiskt eksem
Ett stort antal ämnen och faktorer kan utlösa och försämra atopiskt eksem:
infektion av stafylokocker. Rivande och kliande av huden gör att bakterier kommer in och utlöser irritation
stress
svettning
hudnära textilier
ämnen som avfettar och torkar ut huden
luftburna allergen
kallt, torrt och solfattigt klimat
vissa matsorter. I första hand hos barn under 1 år
Egenvård av atopiskt eksem
klia inte - försök istället att nypa försiktigt där det kliar
bär skonsamma textilier som inte river mot huden
minska stress
undvik kända utlösande faktorer

Behandling av atopiskt eksem
Stöttepelaren i behandlingen är att bibehålla fukten i huden, så att den inte blir uttorkad. Det gör man i första hand genom att använda mjukgörande krämer som hindrar avdunstning. Även när eksem är under kontroll måste huden återfuktas dagligen för att förebygga att den blir torr och att eksemet återkommer.

Tvål tar bort det skyddande ytliga fettlagret och tvättning av huden löser ut vattenbindande salter (t ex urea och natriumlaktat), som bidrar till att hålla kvar vatten i huden /.../ Eftersom eksem ofta är utlösta av bakterien staphylococcus aureus, kan kortisonbehandlingen behöva kombineras med en antibiotika. DermaSilk, en ny behandling som minskar bakterieinfektion och irritation i huden, kan vara effektiv.
KAN vara affektiv, ja. I studier på barn har det t.o.m visat sig vara MER effektivt än kortisonbehandling. Just för att det tar hand om bakterieinfektionen, medan huden själv får bygga upp sitt eget "immunförsvar", istället för att kortisonet gör det jobbet. Jag säger inte att man ALDRIG ska använda kortison. Men man kan vara betydligt mer sparsam med det, än vad som är brukligt, och hjälpa huden att hjälpa sig själv. Vilket vi alltså upplevt här hemma. Stora älsklingen fick kortison mer eller mindre oavbrutet i 2,5 år. Och vi blev inte kvitt bekymren. Dermasilk har fått oss att kunna helt skippa kortisonet. En oerhörd lättnad!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Äsch, jag och färger :roll: - när ska jag lära mig!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Ewa skrev: Atopiskt eksem / Böjveckseksem

Atopiskt eksem är oftast lokaliserat till ansikte, armbågar och knän. Det röda, flagnande, kliande hudutslaget påträffas oftast hos småbarn, men kan också komma senare i livet hos personer med astma, allergi eller eksem inom familjen. Atopiskt eksem kan ibland vätska och ibland vara mycket torrt.

Nya forskningsrön indikerar att grundorsaken till atopiskt eksem är en ärftlig strukturdefekt i huden. Allergi kan vara en bidragande orsak till försämring.

Hur vet du om det är atopiskt eksem?
För att din läkare ska diagnostisera atopiskt eksem ska klåda alltid finnas och därtill två av följande kriterier:

debut före 2 års ålder
återkommande eksem i böjvecken
torr hud
astma, eksem eller allergi hos förälder eller syskon
aktuellt fynd av eksem i böjveck och/eller i ansiktet (upp till fyra års ålder)

Därtill finns en lång rad mindre viktiga kriterier som kan styrka diagnosen.

Försämrande faktorer vid atopiskt eksem
Ett stort antal ämnen och faktorer kan utlösa och försämra atopiskt eksem:
infektion av stafylokocker. Rivande och kliande av huden gör att bakterier kommer in och utlöser irritation
stress
svettning
hudnära textilier
ämnen som avfettar och torkar ut huden
luftburna allergen
kallt, torrt och solfattigt klimat
vissa matsorter. I första hand hos barn under 1 år
Egenvård av atopiskt eksem
klia inte - försök istället att nypa försiktigt där det kliar
bär skonsamma textilier som inte river mot huden
minska stress
undvik kända utlösande faktorer

Behandling av atopiskt eksem
Stöttepelaren i behandlingen är att bibehålla fukten i huden, så att den inte blir uttorkad. Det gör man i första hand genom att använda mjukgörande krämer som hindrar avdunstning. Även när eksem är under kontroll måste huden återfuktas dagligen för att förebygga att den blir torr och att eksemet återkommer.

Tvål tar bort det skyddande ytliga fettlagret och tvättning av huden löser ut vattenbindande salter (t ex urea och natriumlaktat), som bidrar till att hålla kvar vatten i huden /.../ Eftersom eksem ofta är utlösta av bakterien staphylococcus aureus, kan kortisonbehandlingen behöva kombineras med en antibiotika. DermaSilk, en ny behandling som minskar bakterieinfektion och irritation i huden, kan vara effektiv.
KAN vara affektiv, ja. I studier på barn har det t.o.m visat sig vara MER effektivt än kortisonbehandling. Just för att det tar hand om bakterieinfektionen, medan huden själv får bygga upp sitt eget "immunförsvar", istället för att kortisonet gör det jobbet. Jag säger inte att man ALDRIG ska använda kortison. Men man kan vara betydligt mer sparsam med det, än vad som är brukligt, och hjälpa huden att hjälpa sig själv. Vilket vi alltså upplevt här hemma. Stora älsklingen fick kortison mer eller mindre oavbrutet i 2,5 år. Och vi blev inte kvitt bekymren. Dermasilk har fått oss att kunna helt skippa kortisonet. En oerhörd lättnad!

Nu så! Skam den som ger sig :wink:

Lite mer läsning finns här:
http://www.medeca.se/se/atopiskt-eksem.html
http://www.medeca.se/se/medicinska-stud ... asilk.html
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"