Allergi(t)råd!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Piggelin skrev:Åhhh, jag tycker att detta är så svårt och viktigt. Mina barn har inget eksem, inga utslag, men jag vill ändå vara säker på att smörja dom med vettiga produkter. För visst blir dom torra ibland.

Vilken kräm rekommenderar ni? Eller kan man inte säga så? Måste man lära sig att läsa dessa obegripliga innehållsförteckningar? Jag är lite för lat och bekväm :oops:.

/P
Hej, Min son har ingen allergi eller något, så jag kör med Weledas produkter på honom. De har även en "wind weather" kräm som är jättebra på vintrarna mot de där torra kinderna.

Men jag rekommenderar det inte för känsliga barn eller eksembarn som kan reagera på ringblomman som är i osv..
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

1000 tack :heart: !

/P
jennymaria
Inlägg: 164
Blev medlem: tor 07 sep 2006, 09:42
Ort: Stockholm

Inlägg av jennymaria »

Innehållsförteckning till Essenzas Specialsalva, enligt önskemål :D

Aloe Vera Concentrate, Cetyl Alcohol, Stearic Acid, Laureth-4, Glyceryl Stearate, Propylene Glycol, Glycereth-26, Benzethonium Chloride, Allantonin, dl-Panthenol, Sodium PCA, Triethanolamine, Sesame Seed Oil, Polysorbate-80, Methylparaben, Fragrance-Aloe, Diazolidinyl Urea, Propylparaben, Tocopherol, Retinol, Ascorbic Acid

Aloe Veran är 76%.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Men hej och tack! Har jag helt missat. Det är ju för trist med parabenerna, men det har ju GalactoBase också. Däremot är jag ordentligt skeptisk till Benzethonium Chloride, åtminstone i daglig användning. Skillnad om man skulle få staffylokocker, förstås. Sen är liten tufsa allergisk mot sesam så för vår del får vi nog leta vidare.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ewa skrev: Däremot är jag ordentligt skeptisk till Benzethonium Chloride,
Vad är det?
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Används mycket effektivt mot just MRSA, men är en hyfsat omstridd kemikalie vad gäller dess långsiktiga verkan på huden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Benzethonium_chloride
http://ec.europa.eu/health/ph_risk/comm ... 250_en.pdf

Fanns ju ett par ämnen till där i ingredienslistan som räknas som allergena och cancerogena. Och som vanligt får man väga nyttan mot riskerna.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ah, antibakteriellt alltså. :? Iof bra kan jag tro om man har såsiga eksem förståss.

Jo, många saker är ju både allergena och cancerogena, naturliga preparat alls inga undantag. Men inte för alla, gudskelov... Propylparaben är väl som jag förstått den som har visat minst tecken på att vara allergen och skadlig, så ska man välja nån är det väl den...?

Nå, själv är jag fortfarande mycket nöjd med Body Shops Aloe Body Butter. Edvard var INTE så här fin i huden förra året så här års och han klagar mindre vid smörjet. Eftersom den inte innehåller några konserveringemedel och man är och petar i burken ska den förvaras kallt, och det är ju lite knöligt, men vi gör av med den så fort så jag tror att vi slipper det... 8-[
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jo, vid reella behov - mycket kortsiktigt kan den säkert vara bra, men att smörja dagligen :-k . Huden är ändå kroppens största organ, så jag tycker man ska vara ordentligt försiktig vad man smörjer med.
TorpSara skrev:Propylparaben är väl som jag förstått den som har visat minst tecken på att vara allergen och skadlig, så ska man välja nån är det väl den...?
Jag oroas mest av parabenerna när det gäller den hormonella störningen, faktiskt.
Vad bra att BodyShop-krämen funkar så bra!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hej på er!
Var hos H:s läkare i förra veckan. Jag bad då om ett recept på derma silk. Men tyvärr får man väl säga så var H så fin i huden när vi var där så hon föll inte in i deras fack för vilka som ska få det utskrivet :evil:
Jag bad om att få komma till en barnklinik närmare oss (som "bara" är barnläkare) det blir lättare då att få hjälp och råd när man kan få visa upp henne.
Vi fick iaf en ny kräm som innehåller karbamid, dock bara 2%. Jag tycker att den känns väldigt mjukgörande och H har inte klagat minsta lilla över att det skulle svida så jag hoppas den ska lindra lite mer för just nu är det allt utom kul :(
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej igen,

förvirringen om vad jag ska smörja min små med fortsätter. Jag har sniffat på Weledas produkter, men jag tycker att dom luktar så starkt! Me not like. Så idag gick jag till Body Shop för att köpa Body Butter, tyvärr fick jag tag i Oliv- istället för Aloe-varianten. Men den luktar också ganska starkt. Gillar inte så parfymerat till barn. Någon som har ytterligare tips? Eller räcker det att gå och byta till Aloe :-k ?

/P
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Aloe är oparfymerat, så jag skulle byta (eftersom jag gillar det starkt). Tänk på som sagt att det är fritt från konserveringemedel av alla slag, så man ska helst förvarar det kallt om det inte används upp fort.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Tack TorpSara! Tänk att just du hörde mitt rop på hjälp :lol:! Fantastiska forum.

Mot Bodyshop igen.

/P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hjälp! Aloe Vera Body Butter svider på dom små kinderna i den här familjen. Kropparna låter sig smörjas, nemas problemas, men inte ansiktena. Går det över efter idog användning eller måste jag leta alternativ?

/P
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Svider i fejjan här med, så jag kör Borago på kinderna vintertid (Det är en mirakelsalva mot barnskorv, med massa gurkörtsolja i.). Finns på apoteket, helt ok innehåll.

Idag när vi var och badade var Edvard helt hal efter smörjningen i går kväll. DET har ingen annan kräm än Galactobase klarat förr. :D :thumbsup:
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Man lär så länge man lever :wink: Och nu skriver jag här istället för att kapa Pippilottas tråd och fortsätter fråga om sköljmedel.

Jag hade ingen som helst aning om att det stannade kvar i kläderna. Vi har extra sköljning i maskinen och då antog jag att det sköljdes bort. Blir inte era barns kläder alldeles hårda då istället?
Jag tänker alltså att kemikalierna kanske inte är så "farliga" med tanke på att alternativet skulle vara hårda icke följsamma kläder, som skaver mot såren, eller?
Novis som jag är liksom :roll:
En annan fråga ang. saltet i vattnet. Jag har ju två flickor och har inte vågat testa salt i vattnet, kan det påverka eller torka ut slemhinnorna i underlivet på dem? Kanske låter som en jätte korkad fråga men min lilla har haft svamp 3ggr i underlivet redan och stor-flickan är också väldigt känslig.

Kan också passa på att säga att karbamid-krämen inte gav någon effekt alls :(
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"