Allergi(t)råd!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Ewa skrev: Den bistra sanningen - här - är NEJ :evil:
:? Aj då! Tack för svar ändå!
Men ni klarar er fortfarande utan kortison?

Fick som väntat med mig en hel kasse kortisonsalvor och miniderm hem från apoteket efter läkarbesöket....

Ska utesluta mjölk helt ett tag nu och hoppas att det ska bidra till förbättring. Vi har ju helt mjölkfritt hemma men hon har fått äta mjölk på förskolan som hon går på sedan två månader.

Förra vintern höll eksemen sig mest på händer och ben men nu är det på hela kroppen mer eller mindre. :roll:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej hej!

Liten tufsa klarar sig utan kortison. Storfisen brukar vara fin i huden på vintern, men värre på sommaren. I sommar har vi klarat oss utan kortison, men nu i höst har det blivit värre och värre - men hör ihop med mollusker som gör att det blir eksem runt. Men nu har jag hittat ett sätt att få bort molluskerna så nu är de snart ett minne blott. Hoppas och tror då att vi ska få bukt med eksemen på benen också.

Att hålla helt mjölkfritt låter väl alldeles lysande klokt. Att ständigt ligga och reta immunförsvaret med någonting som kroppen säger att den klarar sig bättre utan triggar ju igång reaktioner som inte är så lätta att bli av med. Här blir de prickiga direkt vid provokation (om bara någon matsked mjölk) och sedan håller det i sig LÄNGE.

Det finns en salva på Apoteket också som inte innehåller mineralolja: Decubal. Dock inte intensivkrämen, som innehåller mineralolja. Vi hade ingen hjälp av den just, men den är ju bättre än MInidem iaf.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi håller ut här med Body Shops aloe vera Body Butter, än så länge. Vissa reagerar på deras produkter, men Ed reagerar inte på just den här. Den är dessutom nästan doftlös, så det är förmodligen därför. Men ingen är lika bra som GB...
:?
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

OK! Tack för tips ändå som sagt!

Både Body Butter och Aloekrämen på Coop kan ju vara värda att pröva istället för Miniderm åtminstone.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Aloekrämen kommer från Avivir och är från ekologiskt odlad aloe vera, innehåller inga parabener eller parfym. Så bra så långt. Och som mjukgörare är den bra, om den än inte kan klara eksemen. Men det gör ju å andra sidan inte Miniderm heller :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hej på er!
Märks vilken årstid vi nu befinner oss i med tanke på att tråden fått nytt liv.

Jag ska beställa dermasilks body och ansiktsmasken. Havana har nämligen haft (och haft) väldigt mycket eksem i halsvecket och nacken. Just idag har de blivit så ilskna att jag var tvungen att ta till kortisonet, mildison.
Den är ju svag, men ändå. Miniderm har ingen effekt på henne och eksemen blossar upp och blir ilskna när hon får en infektion har jag märkt.

Så jag ska kolla på Coop imorgon efter aloeveran, tror inte Bodyshops är något för henne eftersom du, Torpan nämnde att man kan reagera på den?

Men visst var det så att man kunde få dermasilk på recept? Hon har ju dessutom frikort, men den kanske inte ingår i högkostnadsskyddet?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Johanna w. skrev:
Så jag ska kolla på Coop imorgon efter aloeveran, tror inte Bodyshops är något för henne eftersom du, Torpan nämnde att man kan reagera på den?

Men visst var det så att man kunde få dermasilk på recept? Hon har ju dessutom frikort, men den kanske inte ingår i högkostnadsskyddet?
Angående krämen, finns också på Hälsokosten. Jag beställer på nätet, men finns alltså både i livsmedelsbutik och hälsokost annars. Bodyshops grejer är bland de mest parfymerade man kan få tag på och innehåller många kända allergener samt parabener och just Body Butter innehåller väl mandel om jag inte missminner mig - vilket gör att man kan behöva vara extra känslig. Jag reagerar i vart fall på Weledas mandelolja. Men även parfymen gör att många kan reagera. Därmed inte sagt att alla gör det.

Råd&Rön:
http://www.radron.se/upload/Pdf%20tidni ... lotion.pdf

Vad gäller DermaSilk, så fås den mot RECEPT. Du måste alltså få det utskrivet av behandlande läkare för att få det billigare. Det gäller vissa av produkterna. Vi får inget av plaggen på recept utan får själva betala. Men kolla med er läkare och se. Annars är det väl värt pengarna - så oavsett om du får bidrag eller inte så tycker jag du ska satsa på det, för det är oslagbart. A:s byxor är utslitna nu, så där behövs nya. Men D:s eksem på armen gick bort när vi började använda bodyn under nattlinnet igen.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ewa skrev:Bodyshops grejer är bland de mest parfymerade man kan få tag på och innehåller många kända allergener samt parabener och just Body Butter innehåller väl mandel om jag inte missminner mig - vilket gör att man kan behöva vara extra känslig. Jag reagerar i vart fall på Weledas mandelolja. Men även parfymen gör att många kan reagera. Därmed inte sagt att alla gör det.
Just den jag rekommenderar är både fri från parfym och parabener, men det stämmer att de innehåller en del olika nötoljor, inte mandelolja i denna i allafall. Det är väldigt olika innehåll på Body Shops grejer har jag sett. Basen i denna är kakaosmör och sheasmör.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Ah - OK :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men jag håller med om att det r ett elände med parfymer i allt. Jag fattar inte varför alla internationella tillverkare envisas ha parfym i ALLA barnserier. (Body Shops babyserie är en av de värsta) Helt galet. Det kan ju inte bara vara svenska ungar som reagerar på det... :?
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Status här ifrån är att ännu värre eksem har kommit i armhålorna :? Så idag var jag på jakt efter både ny kortisonkräm och aloe vera.

På apoteket träffade jag en bekant som tipsade om Locobase, någon som provat den?

Hon på hälsokosten har ingen koll och började läsa inanntill på en tub och sedan nästa och är lite allmänt virrig (som mig typ :wink: ) eftersom jag hade glömt namnet på Ewas kräm. Hur som så fanns det 99% aloe vera utan parfym, kan det vara något?
Och ni smörjer alltså hela kroppen med den?
H är torr från topp till tå. Ofta får hon som vätskande sår vid foten vid vecket på ovansidan( som man har om man är en semla då´rå :lol: ) dessa i armhålorna ser konstiga ut tycker jag, de är rosa/röda med "bubblor". Annars är hon som sagt knottrig rygg/nacke/hals resten snustorr. Samtliga veck på kroppen är rosa/röda.
Är det lika för era eller hur ser dom ut?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
jennymaria
Inlägg: 164
Blev medlem: tor 07 sep 2006, 09:42
Ort: Stockholm

Inlägg av jennymaria »

Låter riktigt jobbigt med alla dessa eksem som vill ha GalactoBase. Det närmaste mina barn har kommit eksem är när lillkillen hade blöjutslag från rumpan upp över magen som läkaren ville behandla med kortison och svampmedel (för säkerhets skull). Jag ville inte det utan envisades med Borago i flera veckor, utan att det blev riktigt bra. Sedan tipsade min granne om Essenza Specialsalva och när jag testade den blev det bra på en dag :shock: :D .

Så... kan den salvan vara något att testa på barn med eksem? Den innehåller bl a 76% Aloe Vera. Om någon är intresserad av hela innehållsförteckningen går det såklart att ordna.

Jennymaria
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

jennymaria skrev: Så... kan den salvan vara något att testa på barn med eksem? Den innehåller bl a 76% Aloe Vera. Om någon är intresserad av hela innehållsförteckningen går det såklart att ordna.
Ja tack :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Johanna w. skrev: Annars är hon som sagt knottrig rygg/nacke/hals resten snustorr. Samtliga veck på kroppen är rosa/röda.
Är det lika för era eller hur ser dom ut?
Disa är knottrig och snustorr och får sådana röda torra partier med knottror som vätskar sig när det blir för illa på vader och armleder.

Anton får röda, torra partier som till slut spricker om man inte lyckas behandla dem. Ingen rolig syn. Så för att förhindra det får vi ta till kortison.

Vet inte om Aloe-salvan du köpte, Johanna. Det beror på vad som i övrigt finns i den. Kan ju vara vad som helst i tuberna, så rakt av kan jag inte svara.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Åhhh, jag tycker att detta är så svårt och viktigt. Mina barn har inget eksem, inga utslag, men jag vill ändå vara säker på att smörja dom med vettiga produkter. För visst blir dom torra ibland.

Vilken kräm rekommenderar ni? Eller kan man inte säga så? Måste man lära sig att läsa dessa obegripliga innehållsförteckningar? Jag är lite för lat och bekväm :oops:.

/P
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"