Allergi(t)råd!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ewa jag har en liten skvätt kvar av Urtekrams Aloe med citrus, jag kan ta med den på lördag så får du göra lokalt test och se om den fungerar. Tyckte att den var skön att smörja med men ungen stank som nyrivet citronskal. Sigge reagerade inte på citrusen och blev faktiskt fin i huden. Den oparfymerade är mer tunn och rinnig, blir inte heller samma fina resultat som med Galacton.
Nu har vi fått gå på med kortison en period men jag tar det inte så hårt, ibland behövs det helt enkelt. Det svåra är, tycker jag, att man måste trappa ut det långsamt och länge fastän huden ser fin ut, det tar emot men är helt nödvändigt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Ewa, hoppas att ni snart ser förbättring!

Här hemma kan jag gladeligen meddela att ingen av tjejerna har så mycket som en prick :shock: ! Vi tog ju bort mjölken, sedan dess har ALLA eksem försvunnit och ja, K har haft en "normal" avföring för första gången i sitt liv \:D/
H däremot blir väldigt hård av den nya vällingen och gröten :? Hon äter minst en burk katrinplommon per dag och gärna päron puré också. Men all mat är ju i princip stoppande som man ger till de små. Så jag vet inte hur jag få det att bli en bra balans? Några tips där?
Hon spyr fortfarande mycket men kanske bara varannan dag istället för varje dag.

Har ni några mellis tips? Innan har jag gett a-fil m ekologiska flingor. Tänkte kanske smoothe, smörgås och en frukt?
Har någon tips på hur man gör en mjölkfri smoothe?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

TorpSara skrev: Låt inte eksemen bli för fula, lärt av Lotass hemska infektion. :(
mmm, ta hand om småtassarnas skinn....

:heart:

Apropå infektionen.
Är det överhuvudtaget möjligt att få veta vad det är för skit som drabbat honom? Jag har funderat på om han lyckades dra med sig ngn skit hem från Lycksele Lasarett när vi var där.... en normal bacill kan väl inte bli så HÄR elak?

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, normala hudbaciller kan gå bananas. Vanliga Staphylococker kan orsaka eländiga sårinfektioner när hudbarriären är störd, typ brännskada eller eksem. Så det är troligen det han har. Men visst kan det vara nått fulare, men då får man labba. Det är lätt att labba fram bakterier. 8) Men det borde ju i så fall VC göra?
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack Torparn :heart:
VC här i byn är en distriktssköterska med begränsade resurser. Nästa anhalt, sjukstugan i sta'n 10 mil bort. De säger nu att de gjort det de kan. Nästa anhalt är Umeå... om det inte blir bra så klart [-o<

Men jag önskar innerligt att jag fått mer info, det är svåra beslut att ta för en vanlig mamma... :cry:
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Stackars lille lotass :cry: Hoppas det blir bra och att ni kan få ordentlig hjälp från någon med mycket kunskaper och någon som har tillgång de rätta resurserna!

Kram på er!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

SusanD skrev:Ewa jag har en liten skvätt kvar av Urtekrams Aloe med citrus, jag kan ta med den på lördag så får du göra lokalt test och se om den fungerar.
Hjärtans gärna, tack!

Angående kortisonet - ni har självklart rätt. Och jag låter det inte bli sårigt, så klart. Så självklart kommer jag använda kortison om det blir nödvändigt. Nu är här så varmt att vi kan ha shorts och t-shirt, och solen brukar kunna göra sitt till. Men annars åker kortisonet på.
SusanD skrev:Nu har vi fått gå på med kortison en period men jag tar det inte så hårt, ibland behövs det helt enkelt. Det svåra är, tycker jag, att man måste trappa ut det långsamt och länge fastän huden ser fin ut, det tar emot men är helt nödvändigt.
Jo, allt det där vet jag mer än väl. Vi fasade ut över 4 veckor när vi höll på, långsammare utfasning än Dr C trodde skulle behövas. Och ändå kom det alltid tillbaka, 1-2 veckor efter utfasningen. Droppen blev när eksemen spred sig till ansiktet, och vi behandlade eksemet där, så ploppade det istället upp bredvid. Som om det bara SKA UT - någonstans. Därav min stora skepsis alltså. För jag tycker det varit kortvarig lindring bara. Och sedan kommer det tillbaka med större kraft. Och jag tycker vi klarat eksemen så oändligt mycket bättre sedan vi slutade med kortison. Men det var innan Galactobasen försvann. Men fortsätter det så får vi absolut behandla.
Johanna w. skrev: Här hemma kan jag gladeligen meddela att ingen av tjejerna har så mycket som en prick :shock: ! Vi tog ju bort mjölken, sedan dess har ALLA eksem försvunnit och ja, K har haft en "normal" avföring för första gången i sitt liv \:D/
Visst är det härligt - då har du din lilla bov där. Och vad skönt att du såg resultat så snabbt. Just med eksem kan det dröja en stund innan de ger med sig, men magen syns ju alltid tämligen omgående. Härligt att du fått svar :D Hoppas immunförsvaret blir lite stärkt nu också.

Lösande - tja, förutom vätska och olja/fett i maten så är det ju som du gör. Mycket katrinplommon och päron, kiwi är också lösande. Men man kan ge MYCKET katrinplommon.

Mellis - smoothie på vad du har lust med: banan, linfröolja och havredryck tillsammans med valfria frukter/bär. Här gillas det mesta: hallon, jordgubbar, blåbär, mango, päron, äpple. Gör jag på päron, äpple och banan har jag i lite kanel också. Mango och jordgubbar blir gott ihop... Ja, vad du har lust med helt enkelt. Andra bra mellisar - avocado, bara vanlig banan, gröt...

Fjällan - Kämpigt att ha så långt. Hoppas ni klarar er utan att behöva åka, men huvudsaken liten Lotass får bli frisk i sin hand :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Tack för svar Ewa! Jag har aldrig gjort en smoothie i mitt liv så det ska bli spännande att se hur det blir :roll:

Igår fick H smaka på juice från en passionsfrukt som jag åt. Och puff sa det alltså på någon minut så började det blossa upp nässelslag överallt. Först i ögat som alltid sedan resten av ansiketet och slutligen hela koppen. Det höll i sig kanske 3h. Idag har hennes eksem på armarna blossa upp igen samt att hon har en massa prickar och är allmänt nere. Min fråga är: Kan det ha varit en sådan snabb reaktion så att det var passionsfruken? Eller är det troligare att det varit något annat hon ätit under dagen?
Hon har ätit och tålt både apelsin och clementin innan :?

Ewa: Hoppas det blir lite bättre nu när solen kikar fram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nässelutslag kommer nästan alltid akut. Dvs omedelbar reaktion, så det var nog passionsfrukten.
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Ojdå, ok. Bra iaf att veta VAD det var. De andra gångerna har vi inte kunnat hitta orsaken...

Tack för ditt svar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hej på er :)

Nej, mjölken var det inte :? Eksemen kom tillbaka och hon var lika snuvig och pipig som annars så...
Samma för Miss K. Ingen förändring där heller.

Havana har haft det väldigt jobbigt med sina nässelutslag! De ger inte med sig längre... De försvinner eller minskar för att plötsligt blossa upp igen och hon blir ju alldeles tokig. I tre nätter var hon uppe och inte fick ro.

Vi har fått Tavegyl utskrivet, men det tar emot att ge henne det. Eftersom jag inte vet vad hon reagerar mot så vill jag inte ge henne det. Det skulle ju isf betyda att hon skulle få det nästan jämt ju!
Vi står på väntelista för att få komma till KS- lung och allergi mott. och vi ska få förtur efter att ha träffat vår BVC läkare som är bitr. överläkare där, tiden som vi har nu är inom tre månader så tills dess ska jag alltså sitta och medicinera med både det ena och det andra, utan att egentligen veta orsak!
Nej, det känns inte optimalt... Ursäkta att jag är så neggo, men jag är så trött på dessa eviga sjukdomar, eksem och allergier.

ps. Ewa: Karisma är hemma nu, åtminstone tom. augusti om vi inte är i akut behov av det ds.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Inlägg av oakarin »

Hej hej!

Det här handlar inte om den lilla tösen vi har utan den andra stora kärleken i mitt liv, nämligen min man! :heart:
Efter att ha haft magproblem en längre tid fick han nu veta att han är intolerant mot ALLA mjölkprodukter, ALL sorts mjöl förutom hirsch, bovete och havre samt ris, tomat, banan och ägg... :shock:

Har ni några tips på vad vi kan göra? Ha ni några bra recept?! I allt man kan hitta är det antingen ägg, mjöl eller mjölk. Har ni provat havreprodukter eller sojaprodukter? Finns det något som inte smakar apa? :wink:

Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Har missat lite här i tråden ser jag.

Johanna :heart: Visst är det tråkigt med eksem och sjukdomar. Och visst blir man trött. Förstår att du inte vill ge Tavegyl slentrianmässigt, men kan tänka att hon kan behöva någon hjälp/lindring mot nässelutslagen... Tycker att du ska vara rejält påstridig med att få tid till allergimottagning tidigare. Det här är ju ett litet KNYTT det handlar om, som uppenbarligen har det kämpigt. Så jag skulle göra vad jag kunde för att få snabbare hjälp. Ligg på och ring direkt till allergimottagningen, säg att ni kan ta en återbudstid med kort varsel osv. Ibland kan det verkligen löna sig.

Vad gäller orsaken - jag säger absolut inte att det är mjölken, inte på något vis - MEN här dröjer eksemen kvar ett par månader efter 4 dagars provokation, och det är vanligt att det tar åtminstone en månad innan man kan se resultat, när det just visar sig som eksem. Så jag skulle själv inte kunna dra några slutsatser av det uppehållet ni haft hittills - bara så du vet. Det är bara om det är magen eller kräkningar som är symptomen på allergin som man ser resultat så snabbt. Men hoppas ni får vara lite mer friska nu när våren och sommaren gör sitt till :heart:

oakarin - ja du, där har ni lite att bita i! Men skönt om maken kan få bli bättre i magen. Själv håller jag mig ifrån mjölk och spannmål och min mage som alltid krånglat mår hur bra som helst. Och DET är ju en skön vinst, även om det innebär vissa restriktioner ibland.

Vi äter havreprodukterna (Oatly) här. Någon veckas inkörning för mig att vänja mig vid den söta havredrycken på frukostblandningen, men numer kan jag även stå ut med en skvätt i kaffet. Så allt går att lära om. Nästan :wink: . Havredrycken och iMat funkar jättebra att laga mat och baka på. Så där märker man inte någon skillnad egentligen.

Jag föredrar havreprodukterna av flera orsaker. Mina båda barn är allergiska mot mjölkprotein och det finns då ökad risk att utveckla sojaproteinallergi. Jag tycker havreprodukterna smakar godare. Jag vill undvika GMO och soja är en av de vanligaste livsmedlen som genmanipuleras och eftersom det idag inte finns någon säker och tillförlitlig märkning så är jag restriktiv där. Men det är JAG det. Och allt är ju en smaksak. Kanske föredrar din make sojaprodukterna. Men själv gillar jag dem inte smakmässigt. Ungarna får dock den kravmärkta sojagrädden (Kung Markatta) vid festligare tillfällen.

Vad gäller tips och recept - kolla den här tråden - och fyll gärna på själv med vad du önskar tips om så ska du se att tipsen kommer:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19052

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej hopp!

Dammar av den här gamla långköraren.

Vi har fått tillbaka eksemen på minstingen :evil:. Och kliar gör det....

Nu hittar jag inte Galactobase att beställa någonstans. Användes med framgång förra hösten. Började läsa tråden bakifrån och förstår på era kommentarer att den verkar ha utgått.

Ska gå till läkare med henne snarast (vill få en remiss till allergiläkare eftersom jag tror att mjölk kan bidra) men vill inte fastna i kortisonträsket.

Har ni hittat några andra salvor som funkar? [-o< [-o<

Tackar ödmjukast på förhand!
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Nillan skrev: Har ni hittat några andra salvor som funkar? [-o< [-o<
Den bistra sanningen - här - är NEJ :evil:

Vi använder den ekologiska Aloekrämen (80%) som finns på Coop och hälsokost, men den förmår inte alls vad GalactoBasen gjorde. Till min lycka hittade jag en överbliven tub GB på en hälsokostbutik för ett tag sedan. Och den används på särskilt svåra ställen vid särskilt jobbiga tidpunkter. Men jag letar vidare.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"