äta själv?

Samtalsforum med barnen i fokus
Nemi
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:18
Ort: Stockholm

äta själv?

Inlägg av Nemi »

Undrar ungefär vid vilken ålder man kan börja hoppas på att barnet vill äta själv?

Små (eller stora) bitar av mat stoppar A i sig glatt, men skeden vill han inte använda till kladdigare mat. Jag vet att han kan för han har stoppat skeden i munnen. Nu sitter han och leker med sin sked medans vi matar med en annan sked. A blir jättearg om man försöker hjälpa honom med hans sked.
Han får använda sina händer och gegga lite med maten också, men han stoppar aldrig in fingrarna i munnen.

Är det bara att vänta och se och låta honom forsätta att leka med sin sked?
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
anna
Inlägg: 4527
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Om han accepterar och stoppar i sig stora bitar själv, så undvik då kladdigare mat! Då KAN han ju själv! :wink:
Att han äter med händern är VÄLDIGT normalt.
Det gör han länge än...
Låt honom hållas med händerna men ge honom egen sked ändå, plötsligt äter han med den!
Enl. Anna Wahlgren kan man inte förvänta sig något bordskick förrän barnen är runt 5 år...
Jag börjar själv undra över min 3,5-årings ätande, ska göra ett eget inlägg av det tror jag, men din lille är så liten än, att det är fullt normalt! :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Just det här med ätandet och bordsskicket inser jag nu att jag tydligen inte har läst så noggrant... är det alltså så att jag helt lugnt "ska" acceptera att min snart treårige son äter med fingrarna när jag vet att han kan äta med bestick :?: :?: :?:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Min äldste son har just slutat att äta med fingrarna och han är precis 4 år! Men han har i alla fall aldrig strulat med maten :wink: ! Inte min blivande treåring heller och han äter 75% med bestick och resterande med händerna :D . Ettåringen äter mest med porerna.... :lol:
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

OK... dags att släppa på ännu en ordningsnerv :? :lol: Jo jag brukar tycka att det är OK att han plockar med fingrarna så länge det är plockvänlig mat och han äter, men när "grävskopan" kommer fram och han sitter och förflyttar maten på talriken med hjälp av sin kupade hand... Då protesterar jag faktiskt.

Nu har han ipfs börjat trassla lite vid ätandet nu på slutet. Har altid ngn form at konflikt vid matbordet, precis så som det inte ska vara och så som jag verkligen inte vill ha det :? Oftast handlar det om "myror i brallan", kan inte sitta still på stolen...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D I våras började äldste sonen på dagis och när de brättade att "idag la M en ostskiva på huvudet när han åt" så blev jag GLAD! Han var sej själv :lol: ! Fröknarna delade min förtjusning och jag insåg då att detta ÄR ett BRA dagis :D !

Fast, grävskpoan... Näääääääää....... Den gillar man ju inte!

:?: Du, är han HUNGRIG när det är dags för mat? Då brukar de äta koncentrerat innan grävskopan kommer fram = de är mätta :wink: !
anna
Inlägg: 4527
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Men...men...
Nu blev det så mycket folk som kom in i detta så jag måste passa på att fråga! :wink:

Clara 3,5 år äter t.ex YOGHURT med banan i med händerna!
Hur kul är DET!!!???
Tänk er själva hur hon ser ut efter måltiden! :roll: Hela ansiktet, båda händerna, på matförklädet och även på kläderna under för att inte tala om bord, stolar och golv...

Ska man inte ens påpeka det? (Typ mantra, "man äter med skeden, inte med handen, med skeden", eller OJDÅ råkade du äta yoghurt med händerna, oj vad kladdigt det blev" som jag gör nu, trött på min egen röst...)
SKA man verkligen bara låta henne hållas och så kommer det såsmåningom?
Alla andra av hennes kompisar äter så fint så...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag tror att han är hungrig... :? Men det är som du säger, grävskopan kommer oftast fram vid slutet av måltiden. Då brukar jag fråga om han är mätt i magen och vill gå från bordet. Men på det får jag alltid ett nekande svar, och han blir jättearg om jag tar talriken och tackar för maten. MIN mat vrålar han och sitter helt plötsligt jättefint :? Hur många gånger ska jag låta talriken åka fram och tillbaka. Han säger att han vill ha mer mat men äter inte...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nä, det låter lite kladdigt! :idea: Men fresta med att servera youghurt med sugrör! Se bara till att det är en "slät" youghurt så att inte bitarna fastnar i röret..... Undvik helt enkelt möjligheten till kladd! Kräm och mjölk kan också serveras så!

Annars gör man ju som du gör - raspig grammofonskiva om saken.... eller " :shock: KAN du äta med skeden? Jag får se om du kan :P !"
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag vet... jag har en förmåga att blanda in mig i andras trådar. Tror oftast inte att jag har ngt att fråga om förrän jag trasslar in mig i ngn intressant tråd här :D Då inser jag att jag faktiskt kan få lite tips och råd ang vår lika intressanta vardag :lol:
Anna, jag låter precis som dig vid matbordet (kanske ännu lite mer :lol: ) och det är inte kul. Yoghurt med händerna,nej det skulle åtminstonde jag nog sätta stopp för. Kanske servera i mugg istället?
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Då är han ju mätt!

:!: Så när han tar fram grävskopan så säger du "Jaha! Du är mätt nu ser jag; så bra! Då tackar vi för maten och så vet du var tallriken ska stå - i köket. KAN du ställa den där? Just så ja; så bra att du visste! Och nu tvättar du händerna också - så bra!" Osv.... Livet går vidare... Det kan ju bli protester första gången men sedan behöver han inte sitta och fundera över vad man gör när man är mätt längre - vilket är vad han gör när han "grävskopar".

Bra va :P ?!
Senast redigerad av Gäst den fre 03 dec 2004, 23:53, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:!: Att äta handlar inte om att sitta fint på en stol - det handlar om att vara hungrig och att äta för att det är en lösning på hungern. Och är man hungrig så "sitter man fint" :roll: :wink: tills man är mätt :D !
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Så sant så sant!
Mindre koncentration på hur han sitter. Han äter så länge han är hugrig, klättrar han omkring eller grävskopar så är han mätt (antar jag) och då är han också klar.
TACK kära Mammut! =D> Allt blir så enkelt efter en liten dialog med dig :D .
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack! Kul att kunna hjälpa till! :D

:idea: Det är väldigt enkelt om man inte gör det svårt :wink: ! Visdomsord från Mammut Maria 8) ... :D
Nemi
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Nemi »

Det var intressant att läsa hur era barns 'bordsskick' ser ut. Jag inser att A är väldigt liten ännu och inte kan förväntas äta själv ännu på ett tag. Men samtidigt så har jag kompisar vars barn gärna stoppar in skeden med mat i på egen hand, så jag kan inte låta bli att undra.

Jag tycker inte att det gör så mycket att han kladdar, men det skulle vara roligt om han ville äta själv. Det blir ju enklare med gemensamma måltider då!
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"